Materiaal bumper

Highway

Forumguru
Kan iemand mij vertellen van wat voor materiaal (soort plastic, PE, ABS, PP etc.) de bumpers van een Superb 2 uit 2010 gemaakt zijn.

Dit i.v.m. het opvullen van wat schade aan de voorbumper die er al opzat toen ik de auto kocht. Ik kan helaas nergens zelf het antwoord hierop vinden.

s-line

Forumguru
Waarschijnlijk,abs/pp.
Als je het wil opvullen maakt het niet zoveel uit wat voor materiaal het is, meer als je het wil "lassen"dan moet je inderdaad weten wat voor materiaal het is. Gewoon een goede plastic/kunstof plamuur gebruiken, die is wat elastisch en barst er dan niet zo snel af. Als je gewone plamuur gebruikt is de kans groot op barsten en scheuren van de plamuur.
Maar als je zeker wil weten moet je even met een zaklamp onder de auto kruipen en dan staat het aan binnenkant geperst.

Highway

Forumguru
@s-line bedankt voor je reactie. Het gaat idd om het opvullen van een klein stukje, zodat ik deze binnenkort kan bijwerken. Ik zat zelf te denken aan een vullende epoxy lijm, die heb ik thuis liggen echter zou deze niet op alle plastic soorten hechten.

Plamuur geschikt voor kunststof heb ik ook, echter is deze minder flexibel/sterk dan een epoxy lijm. Indien ik kan achterhalen om wat voor soort kunsstof het gaat, weet ik of ik de epoxy kan gebruiken.

Huibert

Forumguru
Epoxy is uitstekend overschilderbaar na het goed ontvetten. De sterkte krijg je door het glasvezeldoek en niet direct door veel epoxy te gebruiken, hier wordt het alleen heel hard en dus breekbaar van.

Highway

Forumguru
Epoxy is inderdaad goed overschilderbaar. Dit heb ik al vaker gedaan:

- gat schoon maken, wat opruwen indien nodig
- gat opvullen met de epoxy, desnoods vezeldoek erbij gebruiken
- het geheel schuren, en desnoods afwerken met 2 componenten filler geschikt voor kunsstof
- het gerepareerd stuk+een stukje daar omheen met epoxy primer spuiten, deze goed laten drogen
- 2K primer in de juiste kleur hier overheen
- indien nodig een betje schuren
- spuiten

Dit valt voor kleine stukjes goed te doen. Alleen is het mij onzeker of de epoxylijm die ik heb, op de Skoda bumper gaat hechten.

Highway

Forumguru
Het moet idd niet te dik erop gezet worden, bij dikkere lagen vezeldoek gebruiken anders krijg je inderdaad het probleem dat het kan breken en eraf kan springen.

Op de voorbumper van mijn oude auto ook gedaan - geen enkel probleem mee gehad. Toegegeven - daar heb ik geen grote gaten moeten vullen, alleen schade van een aanrijding. Gelukkig dat de schade bij de Skoda ook niet diep is, ik heb wel vertrouwen dat het blijft zitten.

Ieder geval - indien de epoxylijm blijf zitten, gezien ik niet weet wat voor soort plastic de bumper van gemaakt is.

Huibert

Forumguru
Wanneer het puur om de hechting gaat kun je altijd een aantal kleine gaatjes in de deuk boren waar je de epoxy doorheen drukt. Dit blijft gegarandeerd zitten :)

lean

Lid
Als ( met nadruk op ALS ) de bumper van PP gemaakt is krijg je er geen goede hechting op met epoxy lijm. ( en met vrijwel geen andere lijm ook, PP is alleen met zeer speciale producten te verlijmen . ( 3M heeft een product en zelf leveren we ook een product, dit is echter alleen voor industriële toepassingen bedoeld, lastig te verwerken voor een particulier . ) ABS gaat goed met epoxy .Kortom, eerst materiaal controleren voordat je wat gaat doen.
Leo

Highway

Forumguru
@lean inderdaad, ieder materiaal heeft een andere behandeling nodig.

Denk dat ik de bumper maar een keertje eraf haal, mogelijk dat er achterop staat waar het van gemaakt is.

Highway

Forumguru
Bumper er niet af gehaald, maar was gister wat aan het rondkijken op ebay. Hm, bimpers voor de Supberb 2 .... eens een aantal advertenties zoeken en naar de plaatjes kijken. En inderderdaad - daar vond ik, op een foto, waar de bumpe van gemaakt is. PP + nog wat.

:( PP is inderdaad net waar mijn epoxy niet op kan hechten. Dan toch maar spul halen die hier wel voor geschikt is.

Bovenaan Onderaan