Max olietemperatuur

Als ik in mijn 1.2 TSI rijd schommelt de olietemperatuur altijd tussen de 87 en 92 graden. Laatst met mooi weer echter een tijdje uitschieters naar 98. De koelvloeistoftemp blijft wel strak op 90C staan...

Wat is eigenlijk de max olietemperatuur, oftwel, wanneer moet ik de vluchtstrook opzoeken?
Ik zag op dit forum iemand melden dat 120C nog prima is, maar dat lijkt me gortig, niet?

nomad

Senior Member
Ik heb na 10 minuten vMax op de A31 in de zomer wel eens 115 graden gehad. Lijkt me niet schadelijk zo lang het maar geen uren aanhoudt.

Bakkertje

Forumguru
Vroeger, toen ik nog meer haar had en minder verstand (ahum) had ik een Golf II GTI 16v met airco. Die 16 kleppers stonden al bekend om het warm worden en met een extra radiateur (voor de airco) was het helemaal een uitdaging. Toen heb ik olietemperaturen gezien van 140 graden, daarbij werd de olie zo dun dat de druk wegviel en het ding begon te piepen. Dat was juist bij lage snelheden en met de airco aan. Op de snelweg bij warm weer was het meestal een graadje of 110. Dat heb ik destijds opgelost door een losse oliekoeler te monteren van een type 1 GTI, die past keurig onderin de bumper. Daarna heb ik weinig problemen meer gehad met de koeling.

hemi24

Forumguru
Mijn oude Peugeot 206sw met 2.0 HDI had een olietemperatuurmeter, waarbij het rode gebied bij ca. 150°C begon. Dit tegen de koelwatertemperatuurmeter, waarbij het rode gebied bij ca. 110°C begon.

Het koelwater metertje blijft gewoon op 90 staan tussen de 70 en de 105 graden ongeveer. Dat is zo geprogrammeerd. Je olie temperatuur mag best boven je koelwater temperatuur uit komen. Je koelwater koelt namelijk je olie. :)

Ah, ik vond het al apart dat de koelvloeistof temperatuur zo strak op 90 bleef staan. Een lichte schommeling mag je namelijk wel verwachten.

Maar als ik het zo lees is er geen duidelijkheid omtrent de veilige marge van de olie temp.
Ik heb volgende week een ZomerCheck, dus zal het eens navragen :)

Met de caravan erachter loopt de mijne op tot rond de 110 graden. Het koelwater blijft rond de 90, dit betekent volgens mij dat er genoeg koelkapaciteit is. Overigens heb ik een 1.8 tsi.

Bovenaan Onderaan