Beste Paul,
ik zal zo goed mogelijk proberen te beschrijven hoe de zaak in elkaar zit...
Achteraan op mijn radiotoestel (MFD van Blaupunkt) zitten een aantal uitgangen. Zie hiervoor bijgevoegde figuur (block_kammer) Er zijn de 2 'grote' 8-polige aansluitstekkers, waarmee de voeding en luidsprekers aangesloten zijn. Op de tekening zijn deze gemerkt met II en III.
Aanluiting I op de tekening is onderverdeeld in 3 stukken. Je moet (tenminste als je deze aansluiting op je radiotoestel hebt - de pennetjes staan op de tekening wel 90° gedraaid, maar wel in de juiste opstelling) het middelste groene gedeelte hebben. Je moet hiervan pin 8, 9 en 10 aansluiten op de groene stekker die je onder je dashboard vindt! Om deze te vinden moet je de plaat onder het stuur verwijderen en hieronder omhoog kijken. Er moet een groene 32-polige stekker zitten. (ik meen dat er ook een gelijkaardige blauwe stekker zit, deze heb je niet nodig!)
VW-partnumbers van onderdelen die je nodig hebt zijn de volgende:
- het groene (mini-iso)stekkertje dat achteraan nog op de radio moet komen als je dit nog niet hebt: 4A0 972 643 A.
- De 3 draadjes met hieraan al het juiste krimpcontactje dat in de kleine groene stekker op de radio past: 000.979.131of 000.979.110 (weet niet meer welk van de 2, maar je dealer weet dit vast wel...
- De 3 draadjes die in de groene stekker onder het instrumentenbord passen: 000 979 003
Dit alles kost slechts enkele eurootjes...
Je doet nu het volgende: steek de 3 draadjes voor de kleine stekker op de radio in pin 8, 9 en 10.
Steek de 3 overige draadje in de groene connector onder het instrumentenbord in pin 30, 31 en 32.
Van de ene connector verbind je de draadjes nu aan de draadjes van de andere connector:
pin 8 komt aan pin 30 (clock-signaal)
pin 9 komt aan pin 31 (data-signaal)
pin 10 komt aan pin 32 (enable-signaal)
Je zou nu als je alles weer aansluit de radio/navigatiegegevens op je maxidot moeten zien. Als dit niet zo is moet je de wagen even bij je dealer aan de diagnosekast laten hangen. Je krijgt wel een aantla foutmeldingen omdat de stekker onder je dashboard los geweest is, maar dit is meteen opgelost. De software zal de radio nu detecteren. Het zou dan nu wel moeten werken.
Als je nog vragen hebt of het is ergens niet duidelijk geef je me maar een seintje, dan zal ik de zaak bij mij even open gooien en enkele foto's proberen te maken.