Maxi dot en navigatie

Ik heb in mijn fabia 3 (11-11-2015) een amundsen navigatiesysteem.
Als ik de auto start en ik stel een route begeleiding in en dan wordt automatisch ook in het maxi dot scherm routebegeleiding gestart.
Ik wil dit niet. Ik heb het maxi dot in een andere modus staan.
Kan ik het automatisch overschakelen naar navigatiemodus binnen het maxi dot scherm uitschakelen.

In de handleiding kan ik hier niets over vinden.
 

Joske

Forumguru
ik persoonlijk verzet het scherm van de MFD ook steeds terug naar olietemperatuur.. maar ik denk dat dit voor 90% van de gebruikers nét de gewenste handeling is dat het systeem dit doet. :) (het navigatie-scherm activeren op de MFD)
 

Canon-Eye

Forumguru
maar ik denk dat dit voor 90% van de gebruikers nét de gewenste handeling is dat het systeem dit doet.
Zo'n extra actie zou ik ook geen zin in hebben.
Als dat niet uit te zetten valt: het zoveelste voorbeeld waar ontwerpers de gebruiker opzadelen met een "handigheidje" waarvan zij ten onrechte aannemen dat iedereen het ook als handig ervaart.

Dat sommige niet-noodzakelijke dingen kunnen, is mooi (voor wie er prijs op stelt).
Dat sommige van die dingen moeten, is verwerpelijk.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Nog niet het contact inschakelen, alleen de sleutel in accessoires stand, dan navigatie starten / instellen.
Daarna pas contact inschakelen en motor starten. Bij mij blijft dan de vorige instelling op mijn Maxidot staan.
Het is ook beter voor de motor en het milieu als de motor pas gestart wordt nadat het navigatiesysteem ENDELIJK is opgestart. :banghead:
 
@Skoda-MAN:
Ik zal de tip eens proberen.
Ik hoop alleen dat de navigatie het al doet als de auto niet op contact staat.
Ik heb namelijk een start/stop knop. De sleutel kan ik alleen de airbag mee uitschakelen.

Maar ik ga het eens ff proberen!
 

Joske

Forumguru
Startstopknop indrukken zonder ontkoppelen (handbak) of zonder voet op de rem (dsg) en de auto staat op contact ipv te starten.
 

turboturbo

Forumguru
[...]het zoveelste voorbeeld waar ontwerpers de gebruiker opzadelen met een "handigheidje" waarvan zij ten onrechte aannemen dat iedereen het ook als handig ervaart.
Ik vermoed dat het misschien eerder te maken heeft met aanmoedigingsbeleid in het kader van veiligheid... (Ogen zo min mogelijk van de weg af; instrumenten display is dichterbij de weg dan het scherm in de midden console?
 

Joske

Forumguru
@Joske het contact moet uitgeschakeld blijven tot navigatie is opgestart. zie post 10
Oh even niet duidelijk voor me. Volgens mij kan systeem terug ingeschakeld worden na uitstappen/afleggen motor. Maar dan heeft deze reeds gedraaid, weet niet of dit ook op een "koud" systeem werkt.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Joske Ik denk toch dat je radio kunt luisteren zonder het contact ingeschakeld te hebben bijvoorbeeld als je ergens moet wachten voor een poosje.
Het gaat er volgens mij om dat het Canbus systeem niet actief mag zijn tijdens het instellen van de navigatie.
Het weekend komt er aan en dan kan je het in alle rust eens uitzoeken.
Bij @Soudie is het gelukt maar dat is een Fabia III.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vermoed dat het misschien eerder te maken heeft met aanmoedigingsbeleid in het kader van veiligheid... (Ogen zo min mogelijk van de weg af; instrumenten display is dichterbij de weg dan het scherm in de midden console?
Ja kijk, dat is nou precies één van de twee belangrijke redenen*) waarom ik geen inbouwnavigatie wil - althans niet in de huidige Skoda's én in vele andere modellen. Ze bouwen die dingen nog steeds ergens op kniehoogte in de middenconsole, terwijl merken als Volvo en Renault (en nog diverse andere) allang hebben bewezen dat het wel goed kán: meer bovenop het dashboard en dichter bij de meestgebruikte "kijk-as".

Daarom hou ik gewoon mijn lekker onafhankelijke losse TT. Het steuntje daarvoor zit bovenop het dashboard geplakt, links tussen de A-stijl en de klokkenbult. Met een donker petje er overheen (camouflage bij stilstand, onderweg houdt de klep de zon eraf) is er van buitenaf hoegenaamd niks van te zien (vooral geen zuignapafdruk) terwijl die "ordinaire Swing-radio" in het midden ook al weinig aanleiding geeft tot openbreken...

De maxidot staat bij mij standaard op het actueel verbruik en onderweg wil ik nog wel eens andere gegevens raadplegen zoals de olietemperatuur. Daar moet geen navigatierommel tussendoor - die blijft permanent op het daarvoor bestemde schermpje.

*) Andere reden valt buiten het bestek van dit topic (makkelijker en zeer voordelig c.q. kosteloos frequent bij te werken).
 

Piet FGLHB

Nieuw lid
Beste Soudie,
Als je een multifunctioneel stuur hebt kan je op het aller rechtste knopje drukken tijdens navigatie en uiteraard zelfs tijdens het rijden, dan gaat de maxidot 1 stap terug en met het rechter scrolwieltje kun je dan weer naar alle rubrieken. Dus ook weer naar de rijgegevens.
 

Vmax

Lid
oud topic, maar het is heel simpel je kan gewoon tijdens rijden switchen tussen maxdot en navigatie, druk gewoon lang zoals je in de maxdot gaat en dan mfd bevestigen klaar en zo ook andersom
 
Bovenaan Onderaan