Maxidot in de war...

Zwapp

Forumguru
Hallo allemaal,

Vorige week heb ik xenon pitjes ingebouwd, wat een verschil zeg, heerlijk! (Netjes naar de dealer geweest voor controle hoor :angel:)

Maaaar sinds die erin zitten word bij het inschakelen van het dimlicht de maxidot een zooitje, de pixels worden door elkaar gehusseld... na een paar seconden staat alles wel weer recht maar is dit het begin van het einde van het display?
Of trekken de ballasten teveel stroom met starten met een wat oudere accu?
 

EdK

Forumguru
Tsja wie zal het zeggen, zou zeggen koppel de after xenon pitten eens los en schakel hem dan eens in en kijk wat je maxidot doet....
Want kan totaal iets anders zijn en toevalliger wijze nu gelijk met xenon naar boven komen...
En laat je boordcomputer eens uitlezen of die een foutmelding geeft over Xenon ( headlights )
Misschien toch iets fout aangesloten waardoor het t wel doet maar de BC er niet mee overweg kan en zo raar doet
 

CDK

Forumguru
jammer....., komt vaker voor dat aftermarket Xenons voor hele rare storingen zorgen en daar zelfs dure schade mee aanrichten :cry:
 

Zwapp

Forumguru
Uitlezen is een goeie ja, heb gelukkig zelf de spullen ervoor.
Wat me nu te binnen schiet, moet de xenon eigenlijk aangemeld worden in computer? Of is dat alleen met originele xenon?
 

motomarz

Senior Member
Heb je alleen de halogeen-pitjes vervangen door Xenon-pitten met ballast?
Dan hoeft de BC daar in feite niets van te weten.

De originele Xenon zit in een projector-huis en die heeft allerlei toeters en bellen aan boord
om verschillende lichtpatronen te tonen. (meesturen in bochten, brede/smalle bundel bij bepaalde snelheden enzo).
En daarvoor moet de BC natuurlijk wel de nodige info aanleveren.
 

ertromp

Forumguru
Je zou niets hoeven aanmelden maar die aftermarket sets hoor je veel ellende over.
Ik neem aan dat je zeker een set met canbus/ontstoringsfilters hebt aangeschaft.
Misschien toch een korte piekspanning bij inschakelen Xenons die daardoor invloed heeft op de stuurmodule.
Je zou met VCDS nog de optie in 09 kunnen kiezen "xenon without shutters". Dat kan eventueel foutmeldingen etc voorkomen.
Echter vooral ruitenwissermotors hebben te lijden onder stoorsignalen van die aftermarket Xenons en kunnen doorbranden.

Ik zeg: demonteren die handel en eventueel een originele set via de sloop scoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Zwapp

Forumguru
Dat ga ik eerst ff proberen dan, wist niet dat aftermarket zo slecht zou kunnen zijn voor de auto.

Maar originele hebben toch ook gewoon een ballast met dus een piekspanning? Of is die beter afgeregeld op electronica van de auto?

@motomarz
Ja heb de halogeen vervangen door een xenonset.

Bedankt voor de reacties!
 

Cordoba

Forumguru
Waar ik aan zit te denken: er loopt waarschijnlijk een andere stroom naar de lampen dan bij de originele halogeen. Het zou kunnen dat de stroom van/naar de lichtschakelaar bijvoorbeeld via een magnetisch veld invloed heeft op de bedrading naar de maxidot.
 

Zwapp

Forumguru
Klinkt ook wel aannemelijk, lijkt inderdaad net alsof je een magneet naast het scherm houd...
Heb wel gemerkt dat wanneer de leaving home functie in werking treed het scherm niet raar doet, het gebeurd dus alleen tijdens het rijden de dimlichten aan gaan.
 

micky

Forumguru
ik heb al 5 keer aftermarket xenon ingebouwd en nooit problemen gehad, wel koop ik altijd de Pilot setjes, die zijn wat duurder, maar ook beter vind ik.
 

Zwapp

Forumguru
Ja er zijn zowel positieve als negatieve ervaringen te lezen, daarom zelf maar eens het avontuur opgezocht...
Ik stoor me er verder niet aan, behalve als er wat stuk dreigt te gaan.
 

turboturbo

Forumguru
Er was hier op t forum iemand wiens complete boordcomputer/stuurmodule stuk gegaan was, toch? (Door de aftermarket xenon)
 

lawewing

Forumguru
Komt door de piekspanning. Op zich kan after market setje prima, maar dan zou ik idd wel die van het merk Pilot nemen (en dan degene die geschikt is voor gebruik met Canbus systemen).
 

Zwapp

Forumguru
Ik heb verder geen storingen in de computer wat betreft verlichting.
Ik denk dat ik het zo maar laat, de keren dat de verlichting aan gaat tijdens het rijden is ook maar op een hand te tellen, vingers gekruist zullen we maar zeggen...
Misschien dat ik een nieuwe accu nog eens kan proberen?
 

ertromp

Forumguru
Persoonlijk zou ik het echt een risico vinden.
Zou jammer zijn als je net die ene keer treft dat er een module of een ruitenwissermotor kapot gaat door de piekspanning.
 

lawewing

Forumguru
@Zwapp: het is wat omslachtig en gebruiksonvriendelijk, maar wat misschien wel willen helpen is de xenon pitjes pas aan te zetten na het starten van de auto? Bij mijn vorige auto, een Volvo V50, werkte dat 'trucje' wel.
 
Bovenaan Onderaan