Maximum treingewicht O3 (auto + caravan)

wdk

Nieuw lid
Wie kan iets vertellen over het maximum treingewicht van een O3-combi 2.0 TDI? Franse auto's mogen vaak veel trekken. Hierbij geldt dan dat de belading van de auto niet maximaal mag zijn omdat anders het maximale (door de fabrikant voorgeschreven) treingewicht wordt overschreden.

Hoe zit dit bij de O3 combi?

RoelF

Forumguru
Het treingewicht per type wordt in de handleiding niet genoemd:
http://new.skoda-auto.com/eN/mini-a...OwnersManualEditionDate=11-2013#!pageId=00633

Enige dat ik wel kan vinden is deze pagina in de handleiding:
http://new.skoda-auto.com/eN/mini-a...OwnersManualEditionDate=11-2013#!pageId=00631

9) Maximaal toelaatbaar treingewicht (wagen + aanhangwagen)

Misschien wil iemand met de juiste uitvoering wel even kijken welke waarde daar staat?

Edit: Ik heb net zelf even op mijn O3 gekeken. Plaatje zat aan de andere kant op de B-stijl. Mijn treingewicht is 3342 kg (1.4TSI combi handgeschakeld) Heb je vast een indicatie.

Laatst bewerkt:

wdk

Nieuw lid
Hallo RoelF,

Dat is een snelle reactie. Ik hoop dat iemand wil kijken, het zou mij helpen bij mij keus voor een volgende auto.

wdk

Nieuw lid
Mijn belangstelling gaat uit naar de EBL 2.0 TDI. Mooi dat er zo snel een reactie voor dezelfde uitvoering is.

@Edwin 1969: staat de 3517 inderdaad bij 9) op het plaatje ?

Edwin1969

Actief lid
Mijn belangstelling gaat uit naar de EBL 2.0 TDI. Mooi dat er zo sgoed.een reactie voor dezelfde uitvoering is.

@Edwin 1969: staat de 3517 inderdaad bij 9) op het plaatje ?
Gecheckt op plaatje op de b-stijl van de auto, dus zou moeten kloppen. Succes met je keuze. Auto bevalt erg goed.

skodaboy

Forumguru
voor een 2.0l tdi met DSG mag je nog een paar kilo extra rekenen,
hier is dan het max. treingewicht 3.542 kilo.
en voor een 03 2.0l tdi 4x4 is het zelfs 4.018 kilo (=2000kg voor aanhangwagen/caravan)

laat ik persoonlijk dit laatste net iets te veel van het goede vinden,
als ik zwaar wil trekken dan neem ik wel ff de vrachtwagen..:D

wel opletten als je met deze combinatie's de weg op gaat dat je het juiste rijbewijs hebt..;)

Laatst bewerkt:

adjego

Actief lid
Als je als totale combinatie over de 3500 kg "kan/mag" komen heb je automatisch BE nodig. Overigens is de regel sinds dit jaar weer een beetje versoepeld. Eerst mocht je nooit een aanhanger gebruiken die meer mag wegen dan het ledig gewicht van het voertuig. Die beperking is verdwenen. Je bent in die situatie alleen maar afhankelijk wat de auto maximaal mag trekken, en het maximale gewicht van de totale combinatie.

Edwin1969

Actief lid
Als je als totale combinatie over de 3500 kg "kan/mag" komen heb je automatisch BE nodig. Overigens is de regel sinds dit jaar weer een beetje versoepeld. Eerst mocht je nooit een aanhanger gebruiken die meer mag wegen dan het ledig gewicht van het voertuig. Die beperking is verdwenen. Je bent in die situatie alleen maar afhankelijk wat de auto maximaal mag trekken, en het maximale gewicht van de totale combinatie.

Beste adjego,

Volgens mij is dit niet juist ("kan/mag"). Je moet kijken naar het maximale gewicht van het trekkend voertuig zelf en het maximale gewicht van het getrokken materieel. Voorbeeld: auto maximaal 1.900 kg (beladen, conform kentekenbewijs) en caravan maximaal 1.500 kg (ook beladen, conform kentekenbewijs), dan heb je geen BE nodig (want totaal 3.400 kg) maar kan volstaan worden met B-rijbewijs. Caravan mag overigens tegenwoordig wel meer wegen dan auto leeg, maar niet meer dan toegestaan conform kentekenbewijs van de auto.

Gr. Edwin

adjego

Actief lid
@Edwin1969, Wat zeg ik anders dan jij..;)
Ik heb het over het feit als je over de 3500 kg maximum totaal gewicht van de combinatie, dat je dan altijd BE nodig hebt.

Edwin1969

Actief lid
Ik heb het over het feit als je over de 3500 kg maximum totaal gewicht van de combinatie, dat je dan altijd BE nodig hebt.

Beste adjego,

Het ging mij met name om de woorden "kan/mag" in je eerste zin. Dit schept verwarring bij lezers, omdat bijvoorbeeld in mijn geval de auto een maximaal toegestaan totaalgewicht (auto + combinatie) kent van 3.517 kg en je dus door de woorden "kan/mag" zou kunnen denken dat ik dan altijd BE nodig heb, ook al zou ik een aanhangertje van 100 kg erachter hangen. De rest van jouw uitleg is inderdaad correct.

gr.
Edwin

PS: wat doet een Seat Leon-rijder op dit forum (of ben je aan het wachten op een mooie nieuwe Skoda ?) :D

adjego

Actief lid
Ouw zo, nee idd. Het geldt natuurlijk alleen voor aanhangers die ook dat gewicht mogen zijn..:D Een aanhanger van 100 kg is natuurlijk geen probleem..:D

En ik ben hier terecht gekomen omdat ik wat Vag-Com kennis heb..;)

VWim

Forumguru

Dat is deels waar.

Wanneer het maximaal toelaatbaar gewicht van de aanhanger beneden de 750 kg is mag je in theorie tot 4250 kg.
Dus een auto met een maximaal toelaatbaar gewicht van 3500 kg + een aanhanger met een max toelaatbaar gewicht van 750 kg.
Is het maximaal toelaatbaar gewicht van de aanhanger hoger dan 750 kg dan is dat toegestaan zolang het maximaal toelaatbaar gewicht van de combinatie kleiner of gelijk is aan 3500 kg.

Bovenaan Onderaan