Mazda MX-5

sitechris

Donateur
Ik was zelf heel erg benieuwd naar de Mazda MX-5. Achterwielaandrijving, handbak, roadstertje, atmo viercilinder. Dus heb ik even met Mazda Nederland contact gezocht en gevraagd of ik er eentje kon testen. En jawel....dat was mogelijk :).

Dus heb ik een dagje rondgetoerd met de MX-5. De instapper met 130 pk. Is op papier niet veel, maar in de praktijk meer dan genoeg. Het is een heerlijk autootje. De atmo motor moet je wel op toeren houden, maar dan is er met de prestaties weinig mis. De snelheidsbeleving is groot bij deze auto, omdat je heel erg laag zit (ook heel erg krap), de motor lekker schreeuwt, de handbak voortreffelijk schakelt en de auto nog geen 1000 kg weegt. Dat voel je en merk je elke bocht. Dankzij de RWD heb je ook een uitgebalanceerd rijgedrag. Echt tailhappy is de auto niet, maar de balans is prachtig.

Heeft de auto ook minpunten? Hij is krap, maakt met kap dicht een pokkeherrie en de rechtuitstabiliteit op de snelweg is ook wel een dingetje. Maar al met al een leuk speeltje!

De uitgebreide rijtest vind je op http://driveaholic.nl/rijtest-mazda-mx5/

IMG_6829.JPG IMG_6831.JPG IMG_6835.JPG IMG_6837.JPG

sandervdw

Actief lid
Ik vind dat fantastische wagens. Er zou ook een targa-versie komen (dat lost dan die herrie onmiddelijk op). (mooie blog trouwens).

Cordoba

Forumguru
Mooi verslag, en beantwoord ook direct mijn vraag toen ik las dat je 'm ging testen: ik had vragen over de zitpositie/stoelen, en je lijkt mijn vooroordeel te bevestigen.

@sandervdw komt er echt een targa versie, of een hardtop zoals die ook bij eerdere generaties van de MX-5 bestaat?

sandervdw

Actief lid
Officieel is het nog een prototype, maar aangezien de verkopen van de soft-top meevallen vermoed ik dat hij er wel komt:
005arf2016.jpg

ct-mazda-mx5-rf-debut-20160323

Cordoba

Forumguru
Op de basis van foto's moeilijk oordelen, maar door dat de kleur van de kap afwijkt, krijg ik het idee dat het om een hardtop gaat met uitneembaar targa-dak.

ertromp

Forumguru
Leuke auto en een super review weer :thumbsup: Blijft natuurlijk een pak geld voor een funcar 30K voor een instapper :nailbiting:

sandervdw

Actief lid
Ik verwacht niet dat er nog iets over schiet (de softtop heeft ook niet bepaald een koffer...). Maar daar koop je dan natuurlijk een Superb voor :D

Bovenaan Onderaan