Mazda rijders bedankt ;-(

michelover

Forumguru
Ik zou liever een opsomming zien waarbij alle verzekerings bedrijven hun gegevens op een hoop gooien.
Dit is weer eenzijdig het verhaal van 1 verzekeraar.
En dan dat stukje in welke provincies de meeste brokken zijn , alsof je een open deur in trapt.
 

edero

Forumguru
Inderdaad, het hele verhaal trapt een hele grote open deur in ! Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht... en 18 tot 30 jarigen de meeste schaderijders :fool:
Tja, daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn... :banghead:
 

Canon-Eye

Forumguru
En dan dat stukje in welke provincies de meeste brokken zijn , alsof je een open deur in trapt.
Inderdaad: nogal droog dat daar waar de meeste mensen wonen/werken ook de meeste kilometers worden afgelegd en dus de kans op schade ook het grootst is.
Dat daar ook de meeste snelwegen liggen, hangt logisch samen met de grotere bedrijvigheid. Ik zou dat niet meteen als oorzaak van de grotere schadelast klasseren, maar als een ander effect van diezelfde grotere bedrijvigheid.

Statistieken en bijbelteksten hebben één ding met elkaar gemeen:
door zorgvuldige selectie en interpretatie kun je ermee bewijzen wat je maar wilt... :pardon:
 

michelover

Forumguru
Het is ook lekker kort door de bocht om te zeggen dat een bepaald merk tot de slechtste chauffeurs hoort en het andere merk niet. Want schade hebben betekent niet altijd dat je het zelf gedaan heb. Van mijn vier schades die ik ooit heb gehad was er 1 mijn eigen schuld , de overige drie door derde veroorzaakt. Dit wordt vast niet meegenomen in dit geweldige statistiekje. En dan die opmerking van de Citroen dealer :deuk:.
 
Ze vergeten ook gemakshalve even een percentage uit te rekenen van het totaal aantal auto's dat rondrijdt van een bepaald merk. Procentueel gezien zou het een heel ander staatje worden. 10 schades op 100 (10%) auto's is wat anders dan 20 schades op 1000 (2%) auto's..
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Tja. Het niveau van het stukje blijkt al uit het volgende citaat:
"Waar minder snelwegen zijn, zijn ook minder schadegevallen, en daarom vormen Friesland, Groningen en Drenthe de top drie van veiligste provincies, op afstand gevolgd door Zeeland en Limburg. De minst veilige provincie is Zuid-Holland, niet toevallig de provincie waar ook de meeste autokilometers worden gemaakt. Wie over de Zuid-Hollandse wegen rijdt, loopt 13% meer kans schade te rijden dan gemiddeld. Ook in Noord-Brabant en Utrecht wordt bovengemiddeld veel schade gereden."

Heeft Generali inderdaad geconstateerd dat de meeste ongelukken op snelwegen plaatsvinden? Dat is dan in tegenstelling tot de meeste statistieken... Zou kun je op basis van het stukje ook concluderen dat de grootste schade door (ik noem maar iets) Marc Rutte wordt veroorzaakt. Die bevindt zich immers meestal in Zuid-Holland, waar ook de hoogste schadelast is......

Daarnaast: gaat het nu om de meeste, dan wel de grootste schades, dan wel het grootste schadebedrag? Op basis van het stukje zijn alle drie conclusies mogelijk.

Kortom: hebben we geen opleidingen meer voor journalisten?

@MichelvanVeen : check je berekening nog eens?
 
Tja. Het niveau van het stukje blijkt al uit het volgende citaat:
"Waar minder snelwegen zijn, zijn ook minder schadegevallen, en daarom vormen Friesland, Groningen en Drenthe de top drie van veiligste provincies, op afstand gevolgd door Zeeland en Limburg. De minst veilige provincie is Zuid-Holland, niet toevallig de provincie waar ook de meeste autokilometers worden gemaakt. Wie over de Zuid-Hollandse wegen rijdt, loopt 13% meer kans schade te rijden dan gemiddeld. Ook in Noord-Brabant en Utrecht wordt bovengemiddeld veel schade gereden."

Heeft Generali inderdaad geconstateerd dat de meeste ongelukken op snelwegen plaatsvinden? Dat is dan in tegenstelling tot de meeste statistieken... Zou kun je op basis van het stukje ook concluderen dat de grootste schade door (ik noem maar iets) Marc Rutte wordt veroorzaakt. Die bevindt zich immers meestal in Zuid-Holland, waar ook de hoogste schadelast is......

Daarnaast: gaat het nu om de meeste, dan wel de grootste schades, dan wel het grootste schadebedrag? Op basis van het stukje zijn alle drie conclusies mogelijk.

Kortom: hebben we geen opleidingen meer voor journalisten?

@MichelvanVeen : check je berekening nog eens?

Oeps nulletje teveel ingetypt
 

Rallye

Forumguru
Dit is meer logisch denken dan statistiek..... Maar een journalist die zo slordig denkt, is geen beste!
 

kansberg

Forumguru
Persoonlijk ben ik ook altijd sceptisch t.a.v. dergelijke onderzoeken. Daarom mijn eigen onderzoek maar gedaan. Verassend genoeg blijkt het onderzoek wel te kloppen! Mijn vader, die nu ruim 27 jaar Citroën rijdt, heeft in al die jaren nog nooit (zelf) schade gereden. Mijn zwager, die inmiddels 20 jaar Mazda rijdt, heeft al een keer beste schade gereden door eigen toedoen. Hij is 42 jaar jonger dan mijn vader. Jullie kennen mijn vader en zwager niet, maar als het woord gemiddelde bestuurder nog niet had bestaan, dan was het zeker uitgevonden direct na de uitreiking van het rijbewijs aan hen. De conclusie van Generali klopt dus precies ;).
 

Cordoba

Forumguru
Wat ook al opvalt: er is nergens terug te vinden op welke basis deze cijfers gebaseerd zijn: zijn het schadegevallen per auto, of per gereden kilometer om eens iets te noemen. Ik zie wel in de statistieken dat de leaserijders de grote brokkenmakers zijn: ;)
  1. Met de introductie van de O3 is het aantal Skoda's in de lease fors toegenomen
  2. Skoda-rijders zijn van de meest veilige rijders in één jaar naar bovengemiddelde schaderijders "gepromoveerd"
Ik zie een discussie aankomen over het verband tussen punt 1 en punt 2.:nailbiting:

Dergelijke cijfers vallen iedere keer weer op, doordat de randvoorwaarden niet vermeld worden, en het verschil tussen een papegaai en een journalist, is dat een papegaai niet alles herhaald, wat 'm voorgekauwd wordt.
 
E

Ex-lid 2926

Dan lijkt het mij goed om de maximum snelheid in Nederland op de autosnelwegen te verlagen tot 100 km/u, natuurlijk met uitzondering van de noordelijke provincies en Zeeland en Limburg. Op voorwaarde dat de inwoners van deze veilige provincies (zijn het ook niet de mooiste provincies van ons land??) zich voortbewegen in een Citroën, Suzuki of Seat. Ik ga alvast een folder van de Vitara ophalen.
En bij de Mazda importeur en dealers zullen ze het abonnement op de Telegraaf wel opgezegd hebben.
 

Skoda-MAN

Forumguru
De enige conclusie die hier uit te halen is dat een Mazda technisch een achterblijver is en daardoor voorloopt in schade.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan