Meer dan 30000km zonder beurt schadelijk ook bij zuinig rijgedrag?

haggard

Senior Member
Ik heb op dit moment ca. 75000km op de teller staan en zou volgens het boekje met 62000km voor een beurt bij de garage moeten zijn geweest...
Dat betekent dus dat ik inmiddels 13000km over de beurt kilometers zit...
Echter moet mijn O2 1.6MPI pas in april voor de APK en pas dan wou ik eigenlijk een beurt laten uitvoeren...
Nu is het zo dat ik een erg zuinige rijstijl heb (zowel het rijden als het resulterende verbruik) d.w.z. niet te veel van de motor vergen, langzaam optrekken, zoveel mogelijk op de motor laten uitrollen, nooit hoog in toerental laat komen, enz. enz....
Het verbruik van de olie is dan ook nihil en zit bij elke controle (maandelijks) nog netjes op maximum...
De auto heeft minder dan 2 jaar geleden zijn eerste grote beurt gehad, dus de olie is minder dan 2 jaar oud...
Nu mijn vraag... Kan ik als ik dezelfde rustige rijstijl hanteer de beurt nog tot april rekken zonder schade aan de motor of moet ik als de sodemieter naar de garage?
 

VEEJAY

Forumguru
Je mag al eerder voor een APK zonder dat je het jaar erop eerder moet, ik geloof 2 maanden eerder. Kijk maar op RDW.nl

Ik zou naar de garage gaan, maar dit zou mij nooit overkomen.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik zou me aan de voorgeschreven termijnen houden. "zuinig rijden" wil niet per definitie zeggen dat dat ook "goed rijden" is. Af en toe even flink doortrappen met je auto is namelijk helemaal niet verkeerd. Ook in verband met garantie en dergelijke is het (fors) overschrijden van de intervallen niet verstandig. Op die manier zou goedkoop alsnog duurkoop kunnen worden.
 

Constant

Erelid
Ik vind het compleet onverantwoord om door te blijven rijden, bij de grote beurt worden er ook zaken gecheckt met betrekking op veiligheid zoals de remmen. En tijdig kunnen remmen is niet alleen voor jezelf prettig, het overige verkeer met name de kwetsbaren zoals voetgangers en fietsers zullen het zeer waarderen als een auto in goede staat van onderhoud verkeert.

Kan ik als ik dezelfde rustige rijstijl hanteer de beurt nog tot april rekken zonder schade aan de motor
Een beurt kun je niet rekken, er zit een logica achter wat voor zaken gecontroleerd moeten worden na een bepaalde hoeveelheid kilometers. Zelfs bij VOI (variabele interval gebaseerd op olieverbruik) had je bij zeer voorzichtig gebruik allang naar de dealer gemoeten.

Bij verkoop heb je trouwens een meldplicht om verborgen gebreken te melden, het overslaan van een grote beurt lijkt mij daartoe behoren. Wellicht dat de schade pas later naar boven komt, zoals het eerder versleten zijn van de motor. Dan heb je er zelf geen last van gehad, maar heeft de toekomstige eigenaar een auto met meer onderhoud.
 

van_der_P

Senior Member
Op motorisch vlak zal dat wel mee vallen. Zeker als een motor goed op temperathuur komt, over het algemeen grotere afstanden rijdt, zal dat geen schade aan de motor veroorzaken.
Maar een auto is meer dan een motor en vier wielen.
Daarbij is een onderhoudsbeurt ook belangrijk voor het betrouwbaar blijven functioneren van de auto, vooral het perventieve onderhoud is van belang.
En laten we eerlijk zijn autorijden kost nu eenmaal geld hoe je het ook keert of draait
 

hemi24

Forumguru
Ik heb op dit moment ca. 75000km op de teller staan en zou volgens het boekje met 62000km voor een beurt bij de garage moeten zijn geweest...
Dat betekent dus dat ik inmiddels 13000km over de beurt kilometers zit...

Even afgezien van de overige reacties: is je O2 niet gewoon met een onderhoudsindicator uitgerust? M.a.w. als de onderhoudstermijn is verstreken (km's of aantal dagen) zou deze dat bij het starten toch aan moeten geven?!? Zelfde geldt natuurlijk oor de slijtageindicator van de remblokken...
 

Daan®

Nieuw lid
Ik vind het compleet onverantwoord om door te blijven rijden.

Je kan ook overdrijven, ik zal niet zeggen dat het verstandig is maar als je als bestuurder geen klachten hebt mbt remmen ed zal het niet zo zijn dat de auto opeens niet meer functioneert zoals hij zou moeten.

Aan de andere kant is 13.000 km over de termijn ook wel vragen om problemen, maar mijn vorige wagen deed het na 9500 km over de termijn ook nog :tongue: Toen was het wachten op de octavia GT BL...
 

haggard

Senior Member
Prima dat jullie allemaal meedenken omtrent de veiligheid e.d. maar dat was niet de insteek van mijn vraag... Het ging mij puur om het technisch aspect of dit ernstige gevolgen voor de motor zou kunnen hebben... Overigens hadden jullie (als je de tekst goed gelezen had) tussen de regeltjes wel moeten kunnen lezen dat ik 'zuinig' ben op mijn auto en dat ik hiermee ook bedoel dat ik alles (en dan bedoel ik ook alles) regelmatig controleer... De remmen (schijven en schoenen), de banden (profiel en luchtdruk), de vloeistoffen (koel/sproei/olie) enz. enz. en zelf regelmatig om de auto heenloop om te kijken of er geen schade aan de auto is na het boodschappen doen (je kent het wel)...
Tuurlijk heeft mijn auto een indicator die aangeeft dat de auto een beurt nodig heeft echter ben ik er door drukte (prive/werk) nog niet aan toe gekomen om de auto naar de dealer te brengen. Tevens geeft het olieverbruik (verbruik nagenoeg 0) geen aanleiding om aan te nemen dat er iets met de auto aan de hand zou zijn...
De vraag in essentie is dus of het werkelijk zo nauwkeurig komt om precies na 30000km de olie te verversen als er meer dan zuinig wordt omgegaan met de auto... Ik mag toch aannemen dat de fabrikant een ruime marge genomen heeft om dit te bepalen.
 

Constant

Erelid
Die marge zal eerder in de 10% overschrijding zitten dan in het 100% overschrijden van de interval norm. Ik kan me trouwens een nieuwsbericht herinneren van een paar jaar geleden, toen hadden diverse auto-fabrikanten de intervals vergroot (mede om te gemoet te komen aan de wensen van klanten), met als gevolg dat er een toename was van relatief jonge auto's met pech langs de kant van de weg. De conclusie was toen dat door de langere intervallen kleine gebreken (die normaliter in de garage tijdig konden worden opgemerkt) konden doorgroeien tot autopech (en grotere schade). Voor zover mijn lekenkennis gaat, de intervals zijn gebaseerd op normaal rijgedrag.

Dus nogmaals, je neemt gewoon een (onnodig) risico door het onderhoud uit te stellen. Of het risico zich zal manifesten en werkelijkheid gaan worden, dan is toekomst kijken, dat kan niemand......... de kans is in ieder geval groter.

Overigens hadden jullie (als je de tekst goed gelezen had) tussen de regeltjes wel moeten kunnen lezen dat
Svp respectvol met andere bezoekers omgaan, de genoemde zaken staan niet in de openingspost, ook niet "tussen de regels".
 

Wijnand850

Forumguru
Technisch zal het zeker kunnen, mijn O2 had bij aanschaf bij de dealer 80.000km gereden en bij 43.000 z'n laatste beurt gehad. Die was dus ook flink over de VOI termijn heen, en daar merkte je niets van. De beurt die de auto toen bij aflevering heeft gehad leverde geen schokkende zaken op. Maar hou er wel rekening mee dat een garage bij een beurt ook inschat of je zonder problemen de volgende beurt haalt. En dan is 50% overschrijding van je onderhoudsinterval (ingeval van VOI) of zelfs 100% (bij 15.000km interval) wel heel veel. En dat vind ik niet passen in de definitie van zuinig met je auto omgaan... Een laag olieverbruik zegt helemaal niets over de staat van de auto. Je moet er dus niet raar van opkijken als je nu onverwacht met pech komt te staan, veroorzaakt door iets dat bij een op tijd uitgevoerde beurt waarschijnlijk ontdekt was. Het zal mij ook niet verbazen als een dealer moeilijk gaat doen over de mobiliteitsgarantie, mocht je nu stil komen te staan.

Groet,
Wijnand.
 

haggard

Senior Member
Zekerheidshalve toch maar een afspraak gemaakt voor een onderhoudsbeurt volgende week... Volgens de monteur niks aan de hand en kan ik tot die tijd nog gewoon rustig doorrijden als oliepijl maar in orde is... Volgens de monteur krijgen ze ook wel eens auto's die 50000 kilometer na de laatste beurt hebben gereden en geen enkel probleem hadden. Volgens de monteur is de ouderdom van de olie belangrijker dan de hoeveelheid kilometers (tenzij dat natuurlijk écht veel kilometers zijn). Uiterlijk na 2 jaar moet de olie worden gewisseld omdat dan de additieven uitgewerkt zijn.
 
Het is op zich helemaal geen probleem, ik onderhoud mijn auto ook ongeveer elke 30.000km, echter het is verstandig je olie wel tussentijds te verversen.
 

Michel

Forumguru
Ik ben wel benieuwd hoe de dealer in deze gevallen omgaat met de geldigheid en de verlenging van de Mobiliteitsservice.
 

van_der_P

Senior Member
Technisch zal het zeker kunnen, mijn O2 had bij aanschaf bij de dealer 80.000km gereden en bij 43.000 z'n laatste beurt gehad. Die was dus ook flink over de VOI termijn heen, en daar merkte je niets van.
Als je auto naar de garage geweest, voor een grote beurt, dan merk je dat toch wel aan het rijden. Dat is mijn ervaring.
En dat een auto minder goed gaat rijden als je onderhoud uitstel, dat merk je meestal niet, daar groei je in mee.
 

Wijnand850

Forumguru
Dan ben ik wel benieuwd wat maakt dat de auto gevoelsmatig anders rijdt. Er verandert niets aan de auto, of er moet al sprake zijn van uitlijnen, vervangingen van delen van de wielophanging, etc. Maar een standaard beurt met olie en filters leidt echt niet tot een anders rijdende auto, lijkt me. Zelfs van het vervangen van remschijven (slijtage, niet bij trillen uiteraard), blokken en zo merk je niets. Merk je het wel, dan was je toch echt aan de late kant met de beurt.

Groet,
Wijnand.
 

Monteurtje

Forumguru
Wat betreft de mobiliteitsgarantie, waar Michel het over heeft, die heeft Haggard nu niet meer. Omdat die qua kilometers ver over de beurt is. En dus niet onderhoud heeft uitgevoerd die de fabrikant voorschrijft. Maar als hij nu weer een onderhoudsbeurt laat uitvoeren en de eventuele gebreken, als die er zijn, laat reparen. Dan heeft die weer recht op mobiliteitsgarantie.
 

haggard

Senior Member
En dat een auto minder goed gaat rijden als je onderhoud uitstel, dat merk je meestal niet, daar groei je in mee.
Nou misschien heb je wel gelijk... Het gemiddelde verbruik is gedaald van 6.3L/100km naar 5.9L/100km en dat met een 1.6MPI.... m.a.w. mijn auto is er alleen maar zuiniger van gaan rijden en kwa rijstijl ben ik niet veranderd en ook tank ik geen andere benzine als anders. Als de olie slechter zou worden (minder smering) zou ik juist verwachten dat het verbruik omhoog zou gaan. Tijdens een rit hoor ik ook alleen maar wind/band geruis, maar de motor hoor ik niet eens.
 
Bovenaan Onderaan