Meer geluid in karoq bij hogere snelheid? <100km

benros

Lid
Goedenavond,

Ik ervaar bij snelheden boven de 100km p/u duidelijk meer geluid dan wanneer we tot ong. 80-90km p/u rijden.
Het geluid lijkt van buitenaf te komen en het lijkt alsof het achterin de auto harder 'waait' en/of meer 'suist'...
Wellicht heeft het te maken met:
-panoramadak? of
-de hoogte waardoor je het 'wind'-geluid bij hogere snelheden meer hoort?
-soort banden?

Heeft iemand toevallig dezelfde ervaring met een Karoq ?

Alvast dank voor het meedenken!
Mvrgr
benr

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Achterbanden gecupt?
De mate van windruis is mede afhankelijk van de windrichting, als je het ongeacht de windrichting/rijrichting even ernstig hoort bij een gelijke snelheid, is het waarschijnlijk geen 'windruis'.
Overigens neemt de invloed van luchtweerstand in combinatie met snelheid kwadratisch toe, dus een 10 tot 20 km sneller kan inderdaad veel uitmaken.
Je kunt zelf eenvoudig een aantal mogelijkheden elimineren door je panodak (als dat kan) bij die snelheid even een heel klein stukje te openen, en dat kun je ook één voor één met de achterruiten doen. hoor je al gauw aan welke kant het sterker is.\
Naden van deuren en/of achterklep af-tapen en testen geeft ook een indicatie.

Chiel

Actief lid
@benros Ik heb dezelfde ervaring toen ik in 2020 mijn Octavia hatchback III uit 2016 had vervangen voor een Karoq Sportline met panoramadak. De Karoq is veel rumoeriger vanaf ca 100 km/uur.

Afrolgeluid van de banden is meer aanwezig in de Karoq. Kan zijn door de 18 inch wielen ipv 16 inch bij de Octavia. Ook windgeruis bij de A-stijl en buitenspiegels is meer aanwezig. Ik vind het niet hinderlijk. Heb het zelf altijd toegeschreven aan de hoekige vorm van de carrosserie.

Ik heb dit ook opgemerkt, maar meer de laatste tijd. Ik denk dat slechte wegdek ivm slijtage van banden (45.000 km en 19”) ook een bijdrage levert.

CDO

Forumguru
Ik denk dat ik het geluid dan ook met een mindere snelheid zou moeten horen en dat is niet t geval ‍
Je had het over suizen vandaar. Dit is wel redelijk eenvoudig uit te sluiten. Even iemand mee op de achterbank en boven de honderd wat druk uitoefenen op het deurframe aan de bovenzijde links en rechts of even aan de deurhendel trekken en kijken of dat het geluid beïnvloed.

Pendragon

Donateur
Heb nu de 2e Karoq en heb daar geen last van, maar heb dan ook geen panorama dak. Had eerst 18", bij de nieuwe 19". Vandaag een heerlijk stuk gereden, zelfs met de muziek uit. Heerlijk rustig in de auto. Uiteraard zitten er wel eens gekke stukken asfalt bij, maar verder geen problemen. Eerste Karoq was uit 2019 (nieuw) en de huidige is een maand oud.

benros

Lid
@benros Ik heb dezelfde ervaring toen ik in 2020 mijn Octavia hatchback III uit 2016 had vervangen voor een Karoq Sportline met panoramadak. De Karoq is veel rumoeriger vanaf ca 100 km/uur.

Afrolgeluid van de banden is meer aanwezig in de Karoq. Kan zijn door de 18 inch wielen ipv 16 inch bij de Octavia. Ook windgeruis bij de A-stijl en buitenspiegels is meer aanwezig. Ik vind het niet hinderlijk. Heb het zelf altijd toegeschreven aan de hoekige vorm van de carrosserie.
Wellicht is het ook een kwestie van even wennen en vindt het ook niet erg hinderlijk. Alleen valt het me gelijk op omdat wij ook onze Octavia III uit 2013 hebben vervangen voor de Karoq. Dank voor je reactie , het hoger zitten is wel comfortabel wat dat betreft. De suggesties van @Peter-036 en @CDO kan ik idd nog eens proberen door dingen uit te sluiten. Ik weet weer even voldoende wat betreft de mogelijkheden, wederom dank voor alle (snelle) reactie's en mogelijke oorzaken !!
Mvrgr
BenR

Bovenaan Onderaan