Meer info Skoda Fabia

Beste Mensen,

zoals in "mijn auto" al aangegeven, mag ik over een 1,5 maand een Skoda Fabia Combi gaan rijden. Het gaat om de 1.4 80PK versie, 01-2007, Spirit Plus uitvoering.

Nu wil ik graag zo veel mogelijk te weten komen over deze auto, deze uitvoering en wat er nu wel en niet precies op zit. Heb al op autoweek en hier op het forum gekeken, maar heb toch nog een aantal vragen.

1) Die 80 PK klinkt heel weinig in mijn oren. Mijn huidige Mondeo heeft er 125 nodig, vindt dit nog wel acceptabel en confortabel rijden. Meer vermogen is natuurlijk fijn bij het inhalen, maar het rijdt zeker niet verkeerd. Hoe is dat gesteld met de Fabia Combi? Zal er de meeste KM's in mijn eentje in maken, maar zal ook met 4 volwassenen en onze dochter van 3 maanden in gaan rijden.

2) Wat zit er nu wél, en níet op de Spirit Plus uitvoering? De cataloguswaarde van de fabia die ik ga rijden ligt bovendien bijna 500 euro hoger als de cataloguswaarde op autoweek?!

3) Heeft iemand toevallig nog (in digitale vorm wellicht), of weet iemand waar, ik een folder, brochure, en/of handleiding van de Fabia Combi van 2006/2007 ?
 

mmarechal

Actief lid
Ikzelf heb geen ervaring met de Fabia, rij zelf een Octavia, maar je moet niet vergeten dat de Fabia volgens mij een behoorlijk stuk lichter is dan jouw huidige Mondeo. PK's zeggen dan ook niet altijd alles, maar hier zul je, gezien jouw auto geschiedenis zo las ik in jouw "voorstel" post, ook wel ervaring mee hebben. Nu weet ikzelf niet of de 1.4 een diesel of benzine is, maar wanneer dit diesel is, dan zul je ook zeker verschil merken in koppel. M.a.w. het verschil in prestaties kan door verschillende factoren een stuk kleiner zijn dat je mogelijk verwacht. Maar 125 PK voor de Mondeo is natuurlijk ook niet verkeerd! Op de ander vragen kan ik helaas geen antwoord geven.
 
Het is een 1.4 benzine. Begrijp dat de motor niet spectaculair is, maar ook zeker niet flauw en lekker pittig. Heb zelf nog nooit een fabia gereden, maar de KA van mijn vriendin heeft 60 PK en is lekker pittig, alleen is dat natuurlijk weer een veel kleinere auto. en de 125PK in de mondeo - ja das wel lekker, maar je bent toch met een grote auto onderweg, en dat merk je. vooral op de snelweg. Moet wel zeggen dat hoe groter de auto, hoe rustiger mijn rijstijl is ;)

Ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de folder van een fabia van 2007, maar kan hem nergens online vinden. Als iemand die dus heeft, digitaal, zou ik er graag een kopietje van ontvangen..
 

Ronbe

Senior Member
Ikzelf heb ook een fabia combi spirit plus in de 80 pk uitvoering.
Wij rijden meestal met 2 volwassenen en vinden de motorisering voldoende. Een enkele keer rijden we met 4 volwassenen, en dan moet je toch wat concessies doen voorwat betreft de prestaties.
De Spirit Plus is gebaseerd op de Fabia Classic (kaalste uitvoering) en heeft de volgende meeruitvoering 15-inch wielen en doppen, stootstrips op de portieren, het chroompakket, buitenspiegels en portiergrepen in carrosseriekleur, dakrailing, centrale portiervergrendeling, een in delen neerklapbare achterbank, halfautomatische airconditioning, speciale stoelbekleding, mistlampen vóór, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, een van binnenuit te openen benzineafdekklep, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en inklapsleutel, binnenverlichting met vertrager, hoogteverstelling van de voorstoelen, een MaxiDOT display in het instrumentenpaneel, leeslampjes vóór, radiovoorbereiding, 8 luidsprekers, een speciaal uitgevoerde pookknop, leren stuur, leren pookhoes en de leren handremgreep, en ten slotte zijairbags.
Al met al een heel complete wagen.
 

joergarms

Senior Member
Ik heb ook een Spirit Plus van 2006. Een heerlijke auto, vermogen is voldoende, maar niet spectaculair. Anderzijds, met 2 volwassenen en een kleintje van 3 jaar, helemaal volgeladen inclusief bagagewagen gaat de auto prima de Alpen in. Je houdt het andere verkeer echt niet op ofzo. En nee, ik ben niet snel tevreden en weet heel goed wat meer vermogen inhoudt.
De uitvoering van een SpiritPlus is netjes, Ronbe heeft het meeste al beschreven, maar standaard zit er natuurlijk ook ABS en de gewone airbags voorin gemonteerd.
Het brandstofverbruik is netjes, maar ligt deels aan je eigen rijstijl. Ik rij er gemiddeld 1 op 12 in de winter mee en in de zomer iets zuiniger.

Maar met 4 volwassenen en een kleintje lijkt het mij toch echt een te kleine auto, wij kijken zelf namelijk al naar een Octavia voor over een jaar of 2.
 
Bedankt voor de reacties zover!

Ik heb van het weekend in een Fabia uit 2007 gereden, en het viel me inderdaad verbazingwekkend mee wat die 80 PK tweeg kan brengen. Denk niet dat hij onderdoet voor mijn 125-PKer mondeo!!
Ook qua uitrusting was hij rijkelijk uitgevoerd, de spirit plus versie, en inderdaad dat maxiDOT schermpje spreekt mij ook wel aan. Dat soort gadgets vindt ik wel leuk:-)

Natuurlijk zijn die uit de nieuweste skoda's nog uitgebreider, maar dat duurt nog een aantal maanden langer voordat ik die e.v.t kan gaan uitkiezen!

Kwa ruimte zal het inderaad wat proppen zijn. 4 volwassenen pastte wel, maar twee op de achterbank met een maxi cosi er tussenin zal wel wat lastiger worden denk ik. Ach ja, je kan niet alles hebben. De kofferruimte viel daarentegen weer heel erg mee!

Ook zat er in de wagen die ik reed de parkeersensoren achter, is dat ook standaard op de spirit plus 2007? En waar zou zo'n 500 euro verschil in kunnen zitten in die aanschafprijs - een radio o.i.d. ? Ja, over een maand kom ik er vanzelf achter en zou het ook aan de huidige eigenaar kunnen vragen, maar dat gaat me nu ook weer wat ver :-P Vraag het me gewoon af..
 

Ronbe

Senior Member
Parkeersensoren zijn niet standaard op de Spirit Plus van 2007. Deze optie koste toen €330.
 

joergarms

Senior Member
Ik heb zelf een setje parkeersensoren ingebouwd, koste nog geen 100 euro. Werkt prima, gaan nu al 2 jaar mee.
 

ronald_j

Actief lid
Het viel mij ook erg mee. Ik heb de 74kW (=100pk) combi gekocht omdat ik zo af en toe ook in Duitsland kom. Echter het blijkt dat de 74kW pas echt vrijkomen als je idioot veel toeren maakt (4500+). Dus in de praktijk heb je die niet echt.
Ik heb echter in de stad en op de snelweg niet het gevoel dat ik iets tekort kom. Ik zie geen stoeptegels achter me wegvliegen, maar te weinig is het zeker niet.

Belangrijke vraag bij motoren is altijd: "wat is het koppel bij zinvolle toerentallen?". Het in de folder vermelde topvermogen komt er vaak pas bij hoge toerentallen uit, en bijna niemand laat zijn motor zoveel toeren maken dat hij klinkt als een crossmotorfiets.
 

Fabia

† In Memoriam
Dat ken ik. Ik heb jaren met een 1.4 16V 101pk motor gereden. Die ging als de brandweer maar je moest wel veel toeren maken. Bij weinig toeren vind je weinig van de 101pk terug. Ik heb met mijn driecilinder 1.2 veel meer lol en trekkracht.
 

ronald_j

Actief lid
Interessant dat je dat zegt. Dat vraag ik me namelijk al een tijdje af. Heb je er al eens mee in duitsland gescheurd? Kun je er comfortabel 150 mee rijden?

En hoe zit het met geluid enzo? Is dat ook donkerder dan de 1.4 74kW? hoeveel toeren maakt 'ie als je 100 rijdt?
 

Fabia

† In Memoriam
Ik moest zeggen dat ik nooit scheur met gewoon netjes rij en me aan de maximum snelheid hou. Volgens mij heb ik nog nooit 150 er mee gereden. Op de nederlandse snelwegen kan je makkelijk mee komen met 70pk. Ik heb nooit het gevoel iets te kort te komen. En geluid is erg subjectief. Ik zal binnenkort eens kijken hoeveel toeren de motor maakt bij 100. Eigenlijk nooit echt op gelet.
 

van_der_P

Senior Member
Heb je er al eens mee in duitsland gescheurd? Kun je er comfortabel 150 mee rijden?
Een kleine auto wat de Fabia toch is, zijn niet zo geschikt om er hard mee te rijden. Zijn er niet voor gemaakt. Dat merk je b.v. aan de wegligging, worden oncomfortabel, maken zoals al eerder gezegd veel geluid. Als je een echte 150 km/u rijdt dan is dat op de teller 165 km/u. Dat rijdt niet fijn, dat is vermoeiend.
Wil je echt een Skoda waar mee kan scheuren moet je een RS nemen.
 

ronald_j

Actief lid
Tja ik ben ook wel weer redelijk snel tevreden op dat gebied. 150 op de teller vind ik ok. Dat is al wezenlijk beter dan 120 op de teller.

Ik had voorheen een Ford escort, en ik kan je vertellen dat de Fabia het een stuk beter kan hebben. In een Fabia kan ik 150 (op teller) rijden met 1 hand aan het stuur. Met de Escort werd het dan toch wel tijd voor 2 handen aan het stuur. Hij ging dan een beetje instabiel worden.

Qua geluid vind ik het eigenlijk vooral tussen de 90KM/h en 120KM/h vervelend. Niet zozeer het volume, maar vooral de toon. Het jengelt een beetje. Liefhebbers van scheuren vinden dat waarschijnlijk een mooi geluid, maar mij zegt het: *Schakel!* Helaas zijn dan de versnellingen op.
Het interessante is dat de motor bij hogere snelheden weer rustiger gaat klinken.
 

DoubleJ

Senior Member
...Ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de folder van een fabia van 2007, maar kan hem nergens online vinden. Als iemand die dus heeft, digitaal, zou ik er graag een kopietje van ontvangen..

Ben ik ook wel benieuwd naar, ik heb geen handleiding:koffie:/ boekje over de auto er bij gekregen...:ahum:
 

Fabia

† In Memoriam
Misschien heeft Hetzer nog wat liggen. Hij is een beetje de hamster van skoda items:winkie:.
 

darkprojectx

Forumguru
ik ben ook best te spreken over mijn Fabia 1 (gefacelift) Combi met 2 liter 8 klepper. Heeft 115pk op ? 1200 kg?

je kunt er goed rustig mee rijden, ook lekker met de cruise control aan.

als je hem intrapt dan gaat ie ook! Binnen niet al te lange tijd zat ik al aan de 190 km/h en hij had nog over. Nu rijdt ik natuurlijk normaal gesproken met een normaal vaartje, maar wou even kijken of alle ponnies onder de kap wel gezond waren ;)

Skoda een saaie ouwe lullen bak? NOT! Vooroordeel is met de grond gelijk gemaakt!

Ik vind het wel interessant om mn auto en mn bevindingen ervan op het vwforum te plaatsen. Eerst is het allemaal lachen en dom doen, maar daarna springt het verstand aan en hoor je hier en daar voorzichtig gemompel dat er meerdere al naar zo'n auto hebben gekeken en dat ze er best gecharmeerd van zijn :rockon: Skoda is goed bezig!
 
Bovenaan Onderaan