Meer trekkracht bij lage toeren na software update GL?

Tones

Actief lid
Van de week is bij het verhelpen van een electronische storing (zie ander topic) de software geupdate van een en ander, en nu heb ik de indruk dat er wat meer trekkracht is bij lagere toerentallen. BIjvoorbeeld wegrijden in de 2e versnelling of een rotonde nemen in de 3e versnelling.

Is dit mijn verbeelding, de software update of omdat de auto nu goed ingereden is na 22000km?

Iemand anders met een vergelijkbare ervaring?
 

Chatslet

Forumguru
Die van mij is ook pas voor een beurt geweest rond de 17000km. Gaat nu allemaal wel wat soepeler maar geen enorm verschil, of het door de beurt komt of omdat ze een software update hebben gedaan, geen idee.
 

Noord26

Forumguru
Software update denk ik niet dat hij daar soepeler van wordt. Zelfs met tuning kan er vanuit onderin weinig tot niets meer uit gehaald worden. Je zit aan de limiet van de hardware, daar kun je met software niets meer van maken. Er is wel veel verschil tuusen een nieuwe of eentje die een halve ton gelopen heeft. Veel soepeler.

De combinatie van meer kilometers gelopen hebben en net een beurt gehad kan wel net dat soepeler gevoel geven.
 

MacManiac78

Forumguru
Motor lijkt soepeler te zijn gaan lopen, maar eigenlijk loopt de motor minder rauw doordat het inspuitingsmoment is aangepast bij een koude start. De GL in de winter (zonder update) klonk als het aanharken van een grindpad, of erger. Na de update is dit verholpen.
 

Noord26

Forumguru
Mijne heeft in de 26 maanden 3 beurten gehad, allen zonder update. Van nagelen tijdens koude start nooit iets gemerkt.
 

Roco

Lid
Die van mij heeft net vandaag, na een reparatie, ook een software update gekregen.
Mijn euvel was, dat de auto tijdens warm weer, na de eerste keer starten en bij gebruik van airco, afsloeg bij het eerste beste stoplicht( dus koppeling in en geen gas geven) Dat zou nu verholpen moeten zijn.
Ik vond de auto vlot en lekker soepel optrekken na deze update, liep ook mooi rond stationair. Maar....ik kwam uit een citigo , tja, dan is die gewaarwording wellicht toch gekleurd, maar voor mijn gevoel reed ie lekkerder, en ik denk toch dat je dat voelt na 4 jaar rijden in dezelfde auto.
 

MacManiac78

Forumguru
@Chatslet: Ja dat is even terug geweest. Is er inmiddels wederom een update uit dan? Misschien helpt dit mijn databus error dan ook even.
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb geen idee, hoe kun je dat zien? Ik heb die van mij voor een beurt gebracht met de klacht dat af en toe al het vermogen weg viel en dat TMC op de Amundsen plus niet goed werkt. De problemen lijken nu weg te zijn.
 

MacManiac78

Forumguru
Als het slechts een (sporadische) storing is geweest, dan resetten ze deze en kan het voorval wegblijven. Een SW-update is niet terug te vinden. (Tenzij de modules geheel vrijgegeven worden, maar dat kan alleen de dealer, (of iemand met een legale VAS-kast.)) Als een SW-update is uitgevoerd dan moet dit op te vragen zijn bij de dealer. (Vaak zetten ze het op de werkbon, aangezien de auto nog in de garantie zal vallen. (i.v.m. declaratie: PON).
 

Lexris

Lid
Is er nergens te achterhalen wat voor Softwareversies er zijn en wat de laatste versie is per type auto. Moet toch ergens een lijst bijgehouden worden bij de Skoda Importeur of dealers. Gewoon een soort versie beheer + datum levering en wat de update verschillen zijn. Mocht er zo'n lijst zijn, dan deze ook graag opnemen binnen de VAG groep op dit forum. Ik denk dat het met deze tool ook uit te lezen moet zijn welk versie er op de auto geinstalleerd is.
 

laagvlieger

Forumguru
Verschillende bronnen vermeldden vorig jaar al een 'fase 2' van de 1.2 TDI die eind 2013 en zeker in 2014 in verschillende VAG producten komt te liggen. Door de invoering van de Euro 6 norm in september 2014 zal deze motor hier logischerwijs ook aan voldoen. Alleen het vermogen van 90 pk is bekend (koppel waarschijnlijk 200 - 210 Nm bij hetzelfde toerental) Indien dit enkel een software update is van die niet-te-kraken Delphi computer is er wel degelijk meer te halen uit deze motor. Maar het zal me niets verbazen dat er ook verschillende hardware op zit om dat grotere koppel te behalen.
 

Roco

Lid
De Fabia rijdt duidelijk anders, en dat merk ik tijdens het wegrijden. Net of je een nieuwe soepele koppeling hebt. Ook bij lage toeren een verkeersdrempel nemen doet hij nu heel soepel,. Als je vroeger het gas los liet, dan viel hij ook echt direct terug in de toeren. Nu minder heftig , behalve als je de koppeling intrapt. Dan valt het toerental direct snel weg.
Trok je op vroeger laag in toeren dan duurde het even voor de auto pakte, net of ie zich verslikte in de benzine. Nu "spuit" hij direct weg.
Duidelijk anders en een duidelijke verbetering, met name onderin het toerengebied.
 

MacManiac78

Forumguru
Ik zal het mijn dealer weer eens vragen of ze hun VAS kast willen updaten. Dan zie je snel genoeg of er voor de GL een update verkrijgbaar is. (Moet toch weer even langs omdat het SSS niet werken wil.)
 
Bovenaan Onderaan