Meet & Greet "a newbee"

Na lang wikken en wegen gaat het er dan toch van komen.

Vandaag gaan we een krabbel zetten onder de overeenkomst, zodat de dealer de Fabia 1.2 TDI klaar kan gaan maken voor ons en wij ons voor kunnen bereiden op het afscheid van onze Scenic die ons net iets minder dan 300.000 km over deze aardkloot heeft voortbewogen.

Voor ons begint nu een nieuw tijdperk. Een tijdperk waarin Skoda en diesel rijden (als eigen bezit) nieuw zijn voor ons. We zullen onze draai weer moeten vinden en opnieuw moeten leren hoe we het beste met deze combinatie de heuvels/bergen van Duitsland-Oostenrijk-Italië moeten bedwingen. Met de Scenic wisten we precies hoe de "rules of engagement" van de verschillende hellingen waren zodat we steeds zonder al te veel te moeten roeren in de versnellingsbak de top konden bereiken.

Maar we kijken er naar uit en hopen ook deze auto richting de 300.000 (liefst nog meer) te helpen.

Het forum heeft ons in ieder geval al mooi op weg geholpen met de adviezen van "ouwe rotten" over Fabias en diesel motoren. Ooit hoop ik ook anderen van advies te kunnen voorzien. Maar eerst zal ik zelf moeten ervaren. Ongevraagde tips en adviezen worden altijd op prijs gesteld.

Groet,

Ernst & de rest van de familie (die nog slaapt )
 

Canon-Eye

Forumguru
zodat we steeds zonder al te veel te moeten roeren in de versnellingsbak de top konden bereiken
Welkom.
Ga ervan uit dat de (standaard, ongetunede) 1.2TDI bij ca. 1750 à 1800 toeren 80% van het maximumkoppel levert, dus als hij dat bergop volhoudt zonder terug te vallen dan gaat het goed.

Hou er ook rekening mee dat de oude regel "afdalen in dezelfde versnelling als waarin je die heling zou beklimmen" met deze auto NIET opgaat, bij gebrek aan voldoende compressie-tegendruk. Je zult echt 1 of 2 versnellingen extra terug moeten schakelen en/of regelmatig kort en krachtig bij moeten remmen.
 
Bovenaan Onderaan