smutzkanone kun je ook gerust onder de detailers rekenen (zo heten de fanatieke 'autopoetsers' in het wereldje).
Allereerst wat cijfers over lakdikte en hoeveel lak je weghaalt bij een polijstbeurt. Voor de meeste auto's zit je af-fabriek op een totale lakdikte tussen de 110 en 150 micron (1 micron = 0,001 mm). Ik schrijf bewust totale lakdikte, omdat het de optelsom is van grondlak (primer), kleurlak en blanke lak, en de meeste lakdiktemeters geven alleen een totale dikte aan. De motorkap van mijn auto is ooit gebruikt als demonstratie voor een cursus polijsten met een DAP. In de motorkap zat een diepe kerf in de lak, en een plek met uitgebeten vogelpoep, dus mooi demonstratiemateriaal. De lakdiktemeter gaf voor de demo een lakdikte van 116 micron aan, na afloop was dit 113 micron op de zwaarst behandelde plekken. Dat was een extreem zware polijstsessie met het grofste polijstmiddel, en een 'wolletje' als polijstpad. Dergelijke zware polijstsessies doe je alleen in geval van zware/diepe lakschade, en eigenlijk alleen lokaal. Voor een normale 'jaarlijkse' polijstsessie haal je minder dan 1 micron blanke lak weg, dus dat is op de totale lakdikte te verwaarlozen.
Verder een misverstand over het kleien: je brengt geen laagje klei aan op de auto, maar bij het kleien haal je vastzittende vervuiling (die je bij het wassen niet loskrijgt) weg, om te voorkomen dat ze loskomt bij waxen/polijsten enz. en dan krassen gaat maken. Kleien mag je plaatselijke doen (dan wel per plaatwerkdeel), maar elk paneel dat je in polijst, en/of in de wax/sealant zet moet je vooraf wel kleien om krassen te voorkomen. Je kunt het overigens ook per deel doen: de ene keer was je de hele auto, en doet bijvoorbeeld alleen het dak een volledige behandeling met kleien, polijsten, wax enz. de volgende keer was je ook weer de hele auto, maar doe je bevoorbeeld de motorkap de hele behandeling geven: zo valt het mee in de tijd, en krijg je toch de hele auto netjes. De hele auto na een wasbeurt steeds één stap in het hele proces doen, werkt niet: dan moet je steeds weer de hele auto kleien om alle vuil weg te krijgen om geen krassen te krijgen.
Wat polijsten betreft: probeer het gewoon eerst met de fijnste stap (bijvoorbeeld Monello Finale), geeft dat geen of onvoldoende resultaat doe het de volgende keer dan met middelgrof (bijvoorbeeld Monello Mezzo), en zeker bij middelgrof heeft het kiezen van een iets hardere/agressievere pad ook nog invloed op het resultaat dat je kan behalen. Overigens altijd polijsten van grof naar fijn, waarbij je behalve het polijstmiddel ook voor een zachtere/mildere pad kiest. Alleen in geval van duidelijk zichtbare krassen, uitgebeten vogelpoep enz. moet je echt naar grof polijstmiddel toe.
Wat het apparaat van Meguiars betreft: als ik het zie is het eigenlijk alleen een excenter opzetstuk voor je normale boormachine. Het lijkt me zeer lastig werken, en bovendien regelt het apparaat ook het toerental niet terug bij teveel druk. De machines van het al eerder genoemde Kraus doen dat wel, net als de (identieke) machines van polishing power, en kosten nieuw misschien 50-70 euro meer, maar daar zit dan ook een motor in met toerenregeling enz. Ook zijn de machines op een detailingforum wel tweede hands te vinden voor minder dan de helft van de nieuwprijs, en vaak kun je dan ook nog pads en allerlei andere zaken overnemen.
Wat alternatieve links voor je:
- een
DAP van Polishing power met pads en polijstmiddelen
- een vergelijkbare
Krauss machine, maar waar je pads, polijstmiddelen en kleine backingplate dan nog wel zelf moet bijbestellen
Het verschil tussen Polishing Power, en Krauss is eigenlijk de kleur van de behuizing, en dat het extra handvat verschillend is. Ook Meguiar's heeft dacht ik dezelfde machine in het programma, maar weer met een andere kleur, en een prijskaartje van meer dan 200 €.
Overigens kun je ook beginnen met eerst eens handmatig aan de gang te gaan (handmatig nooit grover polijsten dan middelgrof, omdat je het handmatig anders niet meer netjes krijgt): dan heb je alleen een kleiset, polijstmiddel en pads nodig, geen machine. Voor handmatig zijn er overigens handpads te koop: die kun je tweezijdig gebruiken (omdat er niet aan een kant van de pad het bevestigings-velcro zit), en liggen fijner in de hand.