Melding "check oil level" bij 1.9 TDI

TRP

Nieuw lid
Wij hebben onze O2 nu 5 maanden in bezit en hebben er pakweg zo'n 10.000 kilometer mee gereden. Gisteren kwam ineens de melding "check oil level" in de boordcomputer tevoorschijn. De peilstok gaf echter aan dat het oliepeil nog prima is. Heeft iemand enig idee hoe dit kan en/of dit normaal is?

Maarten

Forumguru
Ik zet in op een storing in het systeem. Laat de VAG-COM even uitlezen bij de dealer en waarschijnlijk weet je dan wat er aan de hand is.

Swiss

Actief lid
Wij hebben onze O2 nu 5 maanden in bezit en hebben er pakweg zo'n 10.000 kilometer mee gereden. Gisteren kwam ineens de melding "check oil level" in de boordcomputer tevoorschijn. De peilstok gaf echter aan dat het oliepeil nog prima is. Heeft iemand enig idee hoe dit kan en/of dit normaal is?

Zeker dat het oliepeil in orde is?

Ik weet uit ervaring van mijn 1.9's (al m'n 3e 1.9 TDI op rij) dat ze, zeker de eerste tienduizenden kilometers, echte slurpertjes kunnen zijn (1 liter op 10000 km kan normaal zijn).

Constant

Erelid
Heb je de olie gepeild op een koude motor?

Mijn vorige auto had een 1.9 TDi en die had (zoals hierboven ook al genoemd) een verbruik van 1 liter olie per 10.000 km.

Rolle

Senior Member
Heb tot op heden nog geen olie moeten bijvoegen. En heb toch al 16.161 km op de teller staan.

Ik heb nu 147000 km met mijn O2 gereden en hij gebruikt een liter olie per tien duizend km...dat deed mijn VW Golf IV Variant Automaat ook dus ik kijk er niet van op

Ik heb nu 147000 km met mijn O2 gereden en hij gebruikt een liter olie per tien duizend km...dat deed mijn VW Golf IV Variant Automaat ook dus ik kijk er niet van op

Ik vind 1L/10.000km extreem veel. Bij een nieuwe TDI kan ik mij voorstellen dat je af en toe eens wat olie moet bijvullen maar bij 147K op de teller zou dat dus bijna 15 liter geweest zijn?

Ik heb nu 140K op de teller en nog nooit heb ik zelf olie hoeven bijvullen. Wellicht dat het bij de betreffende onderhoudsbeurten wel gedaan is maar dan zat er steeds 60.000km tussen.
Wel 1x de melding "Check oil" gehad, maar de peilstok vertelde iets anders. Reset bij de dealer en alles was weer o.k. Ook toen geen olie bijgevuld.

Wij hadden dit ook destijds. Het was wel reeds na 7200 Km. Mijn echtgenote is toen direct naar de garage gereden en daar hebben ze gewoon olie bij gevuld. 'Dit is volledig normaal bij een TDI' was de uitleg en ze gaven nog een bus olie mee naar huis (€21 voor 1 liter). De motor verbruikt nog altijd olie zij het nu +- 650 ml op 15000 KM waar het in het begin 650 ml was op7200 Km.
Wat het olieniveau aan de peilstok betreft: natuurlijk springt het verwittigingslampje al aan als er nog genoeg olie in zit. Kwestie van op tijd verwittigd te zijn.

Constant

Erelid
Mijn Golf III heeft 260.000 km gereden voordat hij om andere redenen kapot ging, gewoon elke 10000 km een litertje erbij.

Bovenaan Onderaan