Melding "Emissions workshop" --> Foutcode P0401

rinuske

Nieuw lid
Hi Skodarijders,

Begin deze week, tijdens een koude start op weg naar mijn werk, gaf de Maxidot de melding "Emissions workshop". Daarbij blijft een oranje oplichtend lampje continue branden. Ik heb deze melding nooit eerder gezien. Om te kijken wat er precies aan de hand is, heb ik de foutcode bij een bekende laten uitlezen. De code EGR P0401 Insufficient Flow kwam naar boven. We hebben de foutcode verwijderd om eens te kijken wat er ging gebeuren. De volgende dag, bij starten om terug te rijden naar huis, verscheen wederom de melding. Sinds die tijd tuf ik er mee rond. Ik merk qua rijgedrag of verbruik geen verschil. Wel blijft de olietemperatuur nét onder de 90graden steken. Terwijl hij normaal strak op 90 staat.

De bekende die de foutcode heeft gewist, adviseerde de EGR en koeler in zijn geheel te vervangen! Op het forum gelezen dat de prijzen die de garage hiervoor vraagt behoorlijk pittig kan zijn. Dat is dus de laatste optie. Ik las dat ook de optie bestaat om de EGR zelf schoon te maken of de EGR uit kunt laten programmeren + afdoppen?

Wat is wijsheid?

Lost zelf schoonmaken het probleem op, of zit het zoals de bekende aangeeft dieper en heeft schoonmaken van de klep geen direct effect? Als ik de filmpjes op Youtube bekijk, is dat een behoorlijk klusje waar je een tijdje zoet mee kunt zijn.
Is het uitprogrammeren van de EGR i.c.m. de jaarlijkse APK op dít moment wel toegestaan? Enkele tuningbedrijven geven expliciet aan dat het risico bij de eigenaar ligt en uitprogrammeren alleen op gesloten circuits mag plaatsvinden. Ik zou van de APK keurmeester een visuele en softwarematige check verwachten, die bij geen akkoord je auto afgekeurd?

Dank voor jullie reactie.

Rinuske
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Schoonmaken heeft geen zin. De egr wegschrijven is op dit moment toegestaan voor de apk. Uiteraard mogen er geen foutmeldingen aanwezig zijn.
 

rinuske

Nieuw lid
Schoonmaken heeft geen zin. De egr wegschrijven is op dit moment toegestaan voor de apk. Uiteraard mogen er geen foutmeldingen aanwezig zijn.

Dus toch! Het RDW geeft telefonisch te kennen (niet geheel onverwachts :angel:) dat men er tijdens de APK controleert op werkende EGR.

Is naast wegschrijven het afdoppen raadzaam of helemaal niet nodig?

Thx!
 

rinuske

Nieuw lid
Inmiddels gelezen dat er per 1 mei 2018 nieuwe APK-regels in Nederland zullen gelden. Dit vanwege nieuwe Europese regelgeving die per 20 mei 2018 in heel EU van de kracht zullen worden. In de nieuwe regelgeving staat vermeld dat aanpassingen aan het hele emissiesysteem (dus roetfilter, katalysator, egr e.d.) zal leiden tot afkeuring.
 

Canon-Eye

Forumguru
dat er per 1 mei 2018 nieuwe APK-regels in Nederland zullen gelden.
Dat was natuurlijk te verwachten. Sterker nog: eigenlijk is het raar dat dergelijke regels niet al veel eerder zijn doorgevoerd.
Ben wel benieuwd hoe dat nu verder moet met al die weggeschreven en/of afgedopte EGR-kleppen? :pieker:
 

Antera

Donateur
Idd moet het roetfilter nog aanwezig zijn verder zullen ze er niet naar kijken aangezien het volgens mij niet te zien is of de EGR wel of niet weg geschreven is. En is je uitstoot goed dan kunnen ze niks zeggen lijkt me
 

Arjann

Forumguru
Ik heb het ook gelezen @rinuske, maar er word nog niet aangegeven hoe het een en ander gecontroleerd moet gaan worden. Alleen is er aangegeven dat een af fabriek roetfilter fysiek aanwezig moet zijn. Nergens is nog aangegeven hoe de werking gecontroleerd moet worden.

Een egr klep moet inderdaad ook aanwezig zijn (emissie systeem), maargoed, als die weggeschreven is doet hij toch bijzonder weinig.

De vraag is dus hoe de werking hiervan op een simpele en snelle manier gecontroleerd moet gaan worden.
 

ronald_j

Actief lid
Egr is er om emissie van NOx te reduceren. Het niet goed functioneren zou dus te meten moeten zijn in het uitlaatgas. Ik zou dus een upgrade van de 4-gas test verwachten.
 

Vmax

Lid
het uitvoeren dat er een roetfilter zit is optisch als ie eruit geklopt is kunnen ze niet beoordelen (mits netjes uitgevoerd) je kunt voor de keuring bijv. gtl tanken heb je geen uitstoot
 

rinuske

Nieuw lid
Volgens mij gaat dit over het feit dat een roetfilter fysiek aanwezig moet zijn @rinuske

"Maar eerst dat roetfilter. Hier neemt de regering het idee over van RDW om de regels uit te breiden tot alle systemen voor emissiebeheersing. Verandering daaraan zal gelden als wijziging van de constructie. Dit houdt automatisch in dat een auto daarna opnieuw RDW goedgekeurd moet worden, anders is er geen geldige typekeuring meer en dus geen geldig kenteken."
 

rinuske

Nieuw lid
Ik heb het ook gelezen @rinuske, maar er word nog niet aangegeven hoe het een en ander gecontroleerd moet gaan worden. Alleen is er aangegeven dat een af fabriek roetfilter fysiek aanwezig moet zijn. Nergens is nog aangegeven hoe de werking gecontroleerd moet worden.

Een egr klep moet inderdaad ook aanwezig zijn (emissie systeem), maargoed, als die weggeschreven is doet hij toch bijzonder weinig.

De vraag is dus hoe de werking hiervan op een simpele en snelle manier gecontroleerd moet gaan worden.

Terechte opmerking. Geen idee hoe men dit gaat realiseren.
 

Arjann

Forumguru
Afdoppen word gedaan als extra "zekerheid" voor het geval dat hij door vervuiling niet 100% dicht is, maar het lijkt mij een beetje onnodig.
 

rinuske

Nieuw lid
Inmiddels de EGR weggeschreven! De motor loopt stukken lekkerder. Ik merk een verhoogd verbruik. Is dat normaal? Daarnaast komt motor langzamer op temperatuur, maar dat snap ik wel.
 
Bovenaan Onderaan