rinuske
Nieuw lid
Hi Skodarijders,
Begin deze week, tijdens een koude start op weg naar mijn werk, gaf de Maxidot de melding "Emissions workshop". Daarbij blijft een oranje oplichtend lampje continue branden. Ik heb deze melding nooit eerder gezien. Om te kijken wat er precies aan de hand is, heb ik de foutcode bij een bekende laten uitlezen. De code EGR P0401 Insufficient Flow kwam naar boven. We hebben de foutcode verwijderd om eens te kijken wat er ging gebeuren. De volgende dag, bij starten om terug te rijden naar huis, verscheen wederom de melding. Sinds die tijd tuf ik er mee rond. Ik merk qua rijgedrag of verbruik geen verschil. Wel blijft de olietemperatuur nét onder de 90graden steken. Terwijl hij normaal strak op 90 staat.
De bekende die de foutcode heeft gewist, adviseerde de EGR en koeler in zijn geheel te vervangen! Op het forum gelezen dat de prijzen die de garage hiervoor vraagt behoorlijk pittig kan zijn. Dat is dus de laatste optie. Ik las dat ook de optie bestaat om de EGR zelf schoon te maken of de EGR uit kunt laten programmeren + afdoppen?
Wat is wijsheid?
Lost zelf schoonmaken het probleem op, of zit het zoals de bekende aangeeft dieper en heeft schoonmaken van de klep geen direct effect? Als ik de filmpjes op Youtube bekijk, is dat een behoorlijk klusje waar je een tijdje zoet mee kunt zijn.
Is het uitprogrammeren van de EGR i.c.m. de jaarlijkse APK op dít moment wel toegestaan? Enkele tuningbedrijven geven expliciet aan dat het risico bij de eigenaar ligt en uitprogrammeren alleen op gesloten circuits mag plaatsvinden. Ik zou van de APK keurmeester een visuele en softwarematige check verwachten, die bij geen akkoord je auto afgekeurd?
Dank voor jullie reactie.
Rinuske
Begin deze week, tijdens een koude start op weg naar mijn werk, gaf de Maxidot de melding "Emissions workshop". Daarbij blijft een oranje oplichtend lampje continue branden. Ik heb deze melding nooit eerder gezien. Om te kijken wat er precies aan de hand is, heb ik de foutcode bij een bekende laten uitlezen. De code EGR P0401 Insufficient Flow kwam naar boven. We hebben de foutcode verwijderd om eens te kijken wat er ging gebeuren. De volgende dag, bij starten om terug te rijden naar huis, verscheen wederom de melding. Sinds die tijd tuf ik er mee rond. Ik merk qua rijgedrag of verbruik geen verschil. Wel blijft de olietemperatuur nét onder de 90graden steken. Terwijl hij normaal strak op 90 staat.
De bekende die de foutcode heeft gewist, adviseerde de EGR en koeler in zijn geheel te vervangen! Op het forum gelezen dat de prijzen die de garage hiervoor vraagt behoorlijk pittig kan zijn. Dat is dus de laatste optie. Ik las dat ook de optie bestaat om de EGR zelf schoon te maken of de EGR uit kunt laten programmeren + afdoppen?
Wat is wijsheid?
Lost zelf schoonmaken het probleem op, of zit het zoals de bekende aangeeft dieper en heeft schoonmaken van de klep geen direct effect? Als ik de filmpjes op Youtube bekijk, is dat een behoorlijk klusje waar je een tijdje zoet mee kunt zijn.
Is het uitprogrammeren van de EGR i.c.m. de jaarlijkse APK op dít moment wel toegestaan? Enkele tuningbedrijven geven expliciet aan dat het risico bij de eigenaar ligt en uitprogrammeren alleen op gesloten circuits mag plaatsvinden. Ik zou van de APK keurmeester een visuele en softwarematige check verwachten, die bij geen akkoord je auto afgekeurd?
Dank voor jullie reactie.
Rinuske
Laatst bewerkt: