Melding: EPC samen met ESP

Kan het zijn, door vervanging halogeen lampen achterlichten naar LED lampen dat na installatie + rijden EPC / ESP gaan branden op teller + de cruise control niet meer werkt?
De vervangen lampen in achterlichten: remlicht /dimlicht/ mistlicht/ knipperlicht.
Nm1NCbd

Het geeft geen foutmelding op display als zijnde defect lampje.
Nu weet ik ook niet of de Fabia uit 2007 Elegance is uitgevoerd met canbus?
Nm1NCbd

Bedankt voor je snelle reply, door melding EPC heb ik direct de verkopende dealer verwittigd. Deze heeft me gevraagd de auto te laten staan en deze staat nu ter uitlezing etc daar.
De remlichten terugbouwen naar halogeen zou mogelijk het probleem met cruise control doen verhelpen (mogelijk). Heb je een idee betreft de storing EPC icm met ESP? Ik kan het ESP manueel niet uitgeschakeld met knopje op Climate control.

hemi24

Forumguru
ESP kun je zelf niet uitschakelen, hoogstens de ASR.
Heeft een Fabia uit 2007 überhaupt wel ESP?!?

@hemi24,
Als jij me kunt uitleggen hoe ik een foto kan uploaden dan kan ik je laten zien dat op mijn climate control unit een knop met ESP erop staat.
Deze kan ik onder normale omstandigheden activeren / deactiveren.

Ik hoop dat het bij deze is gelukt.
Bedankt voor de uitleg

Bijlagen

• Screenshot_20211215-173620_Marktplaats__01__01.jpg
    Screenshot_20211215-173620_Marktplaats__01__01.jpg
    151,3 KB · Weergaven: 33
  • IMG-20220108-WA0029.jpeg
    IMG-20220108-WA0029.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 32

hemi24

Forumguru
Overduidelijk een ESP knop inderdaad!

;)

Dat de cruise control niet werkt kan kloppen, die wordt gedeactiveerd bij uitschakelen ESP of bij een ESP storing.

Loopt de motor verder wel normaal?

Eerste verdachte zou bij mij toch de LED-lampjes zijn, wellicht geven deze een stoorsignaal af?

Zodra de auto weer in mijn bezit is of de garage komt tot een conclusie dan laat ik het weten! Vind die EPC melding verdacht.
De motor liep naar mijn idee gewoon normaal, had de auto net 12 uur geleden ervoor opgehaald dus heb niet echt een referentie kader.

Tees

Donateur
Welk merk/type LED lampen heb je geïnstalleerd? Als het een goed bekend staand merk is, dan mag je verwachten dat die geen CANbus storingen geven. Maar het kan natuurlijk altijd, de CANbus is een gevoelig netwerk.

Goedemorgen @Tees , bedankt voor je reply. Het merk van de leds is mij onbekend, het zijn leds (canbus free) van ome Aliii ook niet de goedkoopste leds.
Als het een storing zou geven op het canbus netwerk dan zou dit zich toch moeten uiten in waarschuwing defect lampje?

Tees

Donateur
Tsja, bij neef Ali heb je idd best kans op een storing (kan ook goed gaan hoor, je weet het gewoon niet altijd). Er zijn meerdere manieren waarop een LED lamp problemen kan geven: de meest basale is de CANbus storing zoals jij die noemt, dan detecteert de ECU dat er een incorrecte weerstand in t lampje zit en geeft dan een Defecte lamp melding.
Maar de CANbus is een communicatieprotocol waar de hele auto mee verbonden is, en als er dus een electronische component in de LED lampjes zit die een storend signaal op de CANbus gooit (en dat is niet ongebruikelijk bij LED lampen, zelfs huis, tuin en keukenlampen hebben daar geregeld last van), dan kan dat het hele systeem ontregelen. Het mag niet gebeuren bij gekeurde electronica, maar dat is nu juist het punt bij neef Ali, je weet niet of t netjes conform de richtlijnen gemaakt is.

Tees

Donateur
Probleem is dat het niet zo eenvoudig te zeggen is welke problemen geven en welke probleemloos. Sommige van Ali werken probleemloos, andere niet.
Als je goede kans wilt dat het probleemloos werkt, dan zou ik t zoeken bij de grote merken als Philips, OSRAM, Hilux. Die merken hebben een goede reputatie en een goede QC. Maar daar betaal je dan wel een heel andere prijs voor dan bij neef Ali.

Goedenavond allen,
Vandaag werd ik gebeld door de garage, ze moest een remdruksensor (schakelaar) vervangen. De geïnstalleerde ledlampjes tbv de remlichten gaven dusdanige storing dat de remdruksensor(schakelaar) kapot was gegaan.
Na deze vervangen te hebben + de ledlampjes vervangen voor gloeilampen werkt het hele swikkie weer!

hemi24

Forumguru
Heeft de vorige eigenaar of de verkopende partij de LED-lampjes erin gestoken dan? Of heb jij gewoon een heel schappelijk garage?

Captain Hook

Forumguru
De geïnstalleerde ledlampjes tbv de remlichten gaven dusdanige storing dat de remdruksensor(schakelaar) kapot was gegaan

Ja, ik ben elektrotechnisch onderlegd, en dit klinkt mij heel onwaarschijnlijk in de oren.
De geïnstalleerde LED lampjes die een remdruksensor (of -schakelaar?) kapot laten gaan? Hoe dan?

In principe zijn LEDjes die gebruikt worden als vervangen van gloeilampjes, gewoon passieve componenten. Dus hoe die een remschakelaar kunnen slopen???

Ik heb al zowat 10 jaar lang LEDs op allerlei mogelijk plekken in onze Skoda Roomster zitten, en daarvan gaat echt een remschakelaar niet kapot.
En wat bedoel je nou eigenlijk met een remdruksensor/schakelaar? Die switch bij het rempedaal?

BTW: de remlichten zijn helemaal geen halogeenlampen, maar gewoon gloeilampjes...

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Eens met @Captain Hook, dit klinkt mij ook heel raar in de oren. Storingen kunnen LED lampen heus veroorzaken, maar andere componenten fysiek beschadigen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk (tenzij je met een LED lamp tegen de sensor ramt ;))

Ik vraag me af of het niet gewoon een voorbeeld van stom toeval is...

Bovenaan Onderaan