Melding koelvloeistof te laag

Ben al geruime tijd met een Fabia 1.4 van kennis aan stoeien die bij koude motor melding krijgt dat koelvloeistof te laag is. In eerste instantie stekker doorverbonden en melding bleef weg.
Vervolgens tankje vervangen en heeft half jaar goed gegaan toen het weer begon. Als motor warm is en je zet deze uit en start weer dan blijft de melding weg.
Heb nu voor de 2e keer het tankje vervangen en systeem gespoeld en nieuwe koelvloeistof G12+ erin gedaan. Dit was half jaartje geleden maar sinds 2 weken doet ie het weer bij elke koude start.

Iemand dit ook gehad of nog een idee ? Heb sensor nu doorverbonden.
 

turboturbo

Forumguru
Welke 1.4 zit er in die Fabia van je kennis? De 8 klepper of 16 klepper?

En hoe was/is telkens het niveau van de koelvloeistof?

Zakt het niveau (kortdurend) tijdens de koude start en/of toeren maken? (als de auto dus gewoon stil staan, in z'n vrij)?
 
Beste Patje,

Heel bekend probleem. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Het koelvloeistof zet een soort van alg af tegen de metalen sensor (staafjes) aan de binnenzijde.

Mijn garage had het vaatje een jaar geleden vervangen maar niet het koelvloeistof. Binnen de kortste keren was het weer raak. Toen heb ik het zelf gedaan. Het gehele systeem met een dure reiniger schoongespoeld en daarna 2 tot 3 keer met kraanwater tot er geen vuiligheid meer uit kwam.

Het is een probleem wat dus toch wel weer terug komt naar loop der tijd. Ik zou eens proberen de metalen staafjes helemaal schoon te maken. Hierdoor neemt de weerstand weer af en zal de sensor niet aanspringen.

De sensor sprint trouwens alleen aan bij een koude start omdat er dan even iets meer water het systeem in wordt gepompt.

@turboturbo, Ik heb zelf een 8v maar toen ik voor deze auto aan het kijken was kwam ik een 16v tegen met hetzelfde probleem.
 

Kogamyata

Senior Member
@boesboes Hallo,

Nou rijd ik al vanaf 1973 auto's met gesloten koelcicuit en koelvloeistof. Daarvoor reden we nog met antivries in de winter. Maar van die alg e.d. heb ik nooit last gehad en ook nog nooit eerder gehoord. Pas 1,5 miljoen km gereden met gewone personenauto's. Het klinkt me vreemd in de oren.
Groeten,
Joop.
 
@Helmond42

Nou 1,5 miljoen ga ik niet redden en heb ook geen ervaring vanaf 1973, sterker nog tien was ik er nog niet. Ik denk niet dat we over een benaming van de aanslag hoeven te discussiëren. Er zat een soort van aanslag op deze kan worden verwijderd. Dat is wat ik waarneem.

Maargoed als ik aan mn 1,5 miljoen zit kom ik erop terug ;).
 

Cordoba

Forumguru
@Helmond42

Nou 1,5 miljoen ga ik niet redden en heb ook geen ervaring vanaf 1973, sterker nog tien was ik er nog niet. Ik denk niet dat we over een benaming van de aanslag hoeven te discussiëren. Er zat een soort van aanslag op deze kan worden verwijderd. Dat is wat ik waarneem.

Maargoed als ik aan mn 1,5 miljoen zit kom ik erop terug ;).

Gezien het feit dat je koelvloeistof regelmatig boven de 70 graden komt, koelvloeistof onverdund gebruikt hoort te worden (dus geen water erbij) gok ik er op dat de aanslag inderdaad geen (levende) alg is. Ik denk dat het een chemische substantie is, die mogelijk door het potentiaal verschil van de contacten, juist daar neerslaat. Het kan iets zijn uit de koelvloeistof, maar ook iets uit het materiaal van het koelcircuit (bijv. weekmakers uit de wand van het kunststof reservoir). Dat laatste zou mij niets verbazen, als je weet dat veel doosjes uit zacht plastic vaak binnen een aantal dagen een complete film weekmakers op de inhoud leggen.
 

Kogamyata

Senior Member
Het gaat niet over de benaming, maar over het probleem dat er uit voortkomt. Dat kan ik (nog) niet plaatsen. Nooit eerder gehoord noch ondervonden. Zoals ik het lees lijkt 't er op dat sensoren meer problemen dan veiligheid creëren.
 

Cordoba

Forumguru
De sensor is hier niet het echte probleem. Overigens is dat redelijk standaard: vanwege een probleem wordt er een sensor geïntroduceerd, maar daardoor ontstaan weer nieuwe problemen. Of zoals een leraar van mij dat vroeger placht te omschrijven: "de wet van behoud van ellende'.
 

auriga

Forumguru
Zelfde probleem gehad met mijn vorige auto (vw Bora TDI ) probleem zat daar ook in de aanslag op de sensorpennen in het koelvloeistof reservoir
Was geen alg, maar eerder geoxideerd. Schoongekrabd met een platte schroevendraaier en het probleem was verdwenen.

Onlangs kreeg ik ook een melding op mijn o3 van net een half jaar. Vloiestofpeil was echt onder het min. niveau.
Blijkt een bekend euvel te zijn, volgens de monteur had dit te maken met achtergebleven lucht in het systeem dat in de loop van de tijd toch ontsnapt en het uitzetten van de koelslangen.
 

auriga

Forumguru
Kun je (met een schroevendraaier) niet bij de stiften komen via het deksel?
7787A40X12SR2-1.jpg
 
Bovenaan Onderaan