Melding op het Dashboard

CharlesTucker

Forumguru
Zonder flauw te willen doen, maar heb je het instructieboekje bekeken, blz 64 (Octavia)

"De safebeveiliging voorkomt het openen van de portieren van binnenuit en de
ruitbediening. Daardoor wordt een mogelijke inbraakpoging in de wagen bemoeilijkt.

Inschakelen

De safebeveiliging wordt ingeschakeld als de wagen van buitenaf wordt vergrendeld.
Op deze functie wordt na het uitschakelen van het contact geattendeerd door
de volgende melding op het display in het instrumentenpaneel.
▶ Let op SAFE-vergrendeling! Instructieboekje!
▶ LET OP SAFELOCK
Inschakelweergave
Als de safebeveiliging is ingeschakeld, knippert het controlelampje in het bestuurdersportier
2 seconden snel, daarna begint het gelijkmatig en met langere
tussenpozen te knipperen.

Uitschakelen

▶ Door dubbel vergrendelen binnen 2 seconden.
▶ of: Door de deactivering van de interieurbewaking en het afsleepalarm » pag. 67.
Het controlelampje in het bestuurdersportier knippert 2 seconden snel, gaat
vervolgens uit en begint na ongeveer 30 seconden regelmatig met langere tussenpozen
te knipperen.
Als de wagen is vergrendeld terwijl de safebeveiliging is uitgeschakeld, kan het
portier afzonderlijk van binnenuit worden geopend door eenmaal aan de portiergreep
te trekken.
De safebeveiliging wordt ingeschakeld als de wagen weer wordt vergrendeld.

ATTENTIE
Bij een vergrendelde wagen met ingeschakelde safebeveiliging mogen geen
personen in de wagen achterblijven, omdat van binnenuit noch de portieren,
noch de ruiten kunnen worden geopend. De vergrendelde portieren
maken het hulpverleners in geval van nood moeilijk in de wagen te komen -
levensgevaar!"
 

Joh@n

Forumguru
Dat gaat nogal moeilijk bij een O2, waar Kessy niet tot de opties behoorde...
Oh nee hoor, je kunt hem ook gewoon inklappen terwijl hij in het contact zit. Bij mijn Leon uit 2007 en golf uit 2011 kwam je zo ook in de safe stand.
 

hemi24

Forumguru
Oh nee hoor, je kunt hem ook gewoon inklappen terwijl hij in het contact zit. Bij mijn Leon uit 2007 en golf uit 2011 kwam je zo ook in de safe stand.

Half inklappen veranderd niks aan de stand van het contactslot, en als je ook de knopjes van de afstandsbediening ook niet indrukt, vraag ik me echt af hoe je dat voor elkaar krijgt...
Kan hoogstens aan de veranderende positie van de transponder liggen dan!
 

Joh@n

Forumguru
Wanneer je de sleutel in het contact stopt, vervolgens het zilveren knopje indrukt waarmee je hem inklapt en daarna (dus met de sleutel zelf "hangend") start kom ik bij eerder genoemde auto's in die genoemde safe modus.

Edit: kan er helaas op internet niet direct iets over vinden
 

hemi24

Forumguru
Blijkbaar komt de transponder in de sleutel bij inklappen in het contactslot 'té ver' van de ontvanger bij het contactslot vandaan, en detecteert deze dit als 'uitnemen' van de sleutel, gevolgd door de melding.
 
Bovenaan Onderaan