Mennor

mennor

Forumguru
Hallo allemaal,

Sinds begin dit jaar struin ik geregeld op dit forum rond. 't Is natuurlijk halen en brengen op zo'n forum, en als skoda-newbie is dat vooral halen, tot nu toe. Toch hoop ik zo af en toe medegebruikers een goeie tip te kunnen bezorgen.

Voorstellen was er nog niet van gekomen, maar bij deze:
Menno, 39 jaar, echtgenoot, vader, opgeleid als ingenieur en als zodanig ook werkzaam. Woonachtig in het midden van het land. Na 4 Citroëns (visa, BX en Xantia, met een AX ernaast) nu een SII combi, ambition business, amethist, 2.0tdi uit 2010. Waarom deze? Tja, wij waren aan vervanging van de Xantia toe. Daarmee waren we al aardig verwend. Het eisenpakket was kort:

- Ruimte, veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ruimte, meer dan we hadden (en dat viel nog niet mee).
- En verwachte degelijkheid, zodat we daar weer pakweg 300 dkm mee verder kunnen in jaar of tien, twaalf.
- Ook wat comfort (bij Citroën zéker geen klagen over, er valt niet te tippen aan hydropneumatiek).
- Diesel: Met mijn kilometrage is een jonge tweedehands op diesel al aantrekkelijk om particulier te rijden, en diesel rijdt ook prettig.
- Handbak. Persoonlijke voorkeur. Minstens 6 vooruit. Aan eentje naar achter heb ik genoeg.

Skoda werd door mijn schoonfamilie al zeer gewaardeerd (waaronder een zeer kritische gepensioneerde scheepsmotorenbouwer), en de SII combi vind ik ook nog wel aardig om tegenaan te kijken (niet echt een eis, maar wel mooi meegenomen). Na wat oriënteren kwamen we bij Snijders in Almelo terecht, toen die zijn demo kwijt wilde. Daar zat al van alles op en aan (o.a. hulpveren, trekhaak, elektrische achterklep, winterbanden op staal en zomerbanden op Luxon), en wat we misten (hondenrek en stoelverwarming) kwam er nog op. De deal was er een om niet te weigeren. Zodoende dus!

En na een klein jaartje rijden: beslist geen spijt van. Verbruik gaat netjes met 1:17,5 (o.b.v. tankbonnen, boordcomputer is wat optimistischer). Kleur is erg mooi, en hij rijdt heerlijk. Geen gekke storingen, alleen de achterklep was een keer van de leg. Keurig verholpen door Van Eijk in Bodegraven. Hier gaan we nog wel even mee verder!

Welkom! 300.000 km, dat is meer dan er gemiddeld door één eigenaar wordt gereden. Maar dan heb je natuurlijk wel gelijk om een mooie, luxe auto uit te zoeken die aan al je eisen voldoet..:xyxthumbs:

mennor

Forumguru
Net aan gelukt, die 3 ton op de teller erbij. Helaas blijft het daar wel bij. Nokkenas is eraan, verstuivers druppelen als oude mannetjes en wie weet wat er nog aan zit/zat te komen. 't Is mooi geweest.
Diesel rijden is ook met een 25-30 dkm/jaar niet meer aantrekkelijk, speelt ook mee.

Op wat rare perikelen met de tandempomp na, en dan nu op het eind met de nokkenas, heb ik er feitelijk een probleemloze auto mee gehad. Gewoon regulier onderhoud en verder niks bijzonders. Lekker.

Sinds kort staat er nu een Octavia4 combi 1.5tsi uit 2020 voor de deur. Weinig kilometers op de teller en mooie kleur Titan Blue. Heel stuk stiller dan de Sup (mooi meegenomen) en ruim genoeg voor ons. Eind augustus PDC1.0 laten monteren (een trekhaak :D) en dan heeft-ie alles wat ik er nu graag op zou willen hebben, plus nog een heleboel waar ik met de manual maar eens naar moet kijken.
Hopelijk houdt deze het ook weer een decennium vol.

Bovenaan Onderaan