Mercedes e - skoda superb

gert riva

Nieuw lid
Momenteel rijd ik met een Mercedes E220cdi break automaat avantgarde 166pk... 199gr co2/km
Vanaf begin maart krijg ik een Superb greenline elegance 1.6 crtdi manueel 105pk.... 114gr co2/km

Dit wegens de nieuwe fiscale regels ivm bedrijfswagens waardoor je wordt belast op de co2 en catalogusprijs... de mercedes wordt hierdoor onbetaalbaar voor het bedrijf en mezelf....

Hopelijk valt de omschakeling niet te hard tegen....

Iemand ervaring met mercedes naar skoda ??
 

MarcoO2

Forumguru
Het enige wat zo snel in mijn gedachten opkomt is dit topic. Alleen is de situatie daar andersom: een skodarijder test een mercedes (c-klasse).
 

Noord26

Forumguru
Ik rijd wel eens in de E-coupe van mijn schoonvader (200 CGI). Zo eentje zonder B stijl. Dat rijdt enorm lekker (comfortabele vering/demping) icm een automaat. Een echte kilometer-vreter. Afwerking is ook wel een klasse beter als Skoda. Maar als hij dan verteld wat die auto nieuw kost en als ik zie hoeveel ruimte er op de achterbank is.. Nee dank je.

Het enige wat je gaat missen is de automaat. Want die mis ik zelf ook meteen als ik weer in mijn eigen auto stap.

En wat ik ook merkte is dat de neus van de E in werkelijkheid veel beter over komt als vanuit een foto of brochure. Straalt kwaliteit uit, zonder naar die ster te kijken natuurlijk. Dan is de voorkant van een Skoda maar simpel te noemen. Mij verbaasde de E met het toch relatief strak kunnen sturen met een auto die zoveel comfort geeft.
 

gert riva

Nieuw lid
Inderdaad, ik verwacht dat ik die automaat inderdaad het meest ga missen....maar ja, vadertje staat heeft beslist dus is het maar zo...
 

Bakkertje

Forumguru
Ik moest even aan dit filmpje denken..
[video=youtube;bIYs7oBUO3w]http://www.youtube.com/watch?v=bIYs7oBUO3w[/video]
 

SweetRevenge

Actief lid
Ik ben zelf van een Mercedes E 200 Kompressor (W211) via een Volvo S80 naar Skoda gegaan. Uiteraard is er een verschil in afwerking en rijgevoel, vooral tussen de Mercedes en de Skoda is dit duidelijk merkbaar. Hoewel, als je het kostenplaatje meeneemt is dit, naar mijn gevoel, snel verdwenen. Ik ben "vrijwillig" overgestapt, niet "verplicht" zoals jij, en dat maakt het misschien wel makkelijker. Ik kon namelijk mezelf niet overtuigen dat de betere afwerking en het betere rijplezier zo'n verschil in prijs moest hebben.
Echter, ik denk wel dat je, behalve de automaat, ook het verschil in vermogen gaat merken. Van 166pk naar 105pk is een groot verschil en dat ga je merken in het dagelijks verbruik.
 

gert riva

Nieuw lid
Dat verbruik is niet mijn voornaamste zorg.... het is een bedrijfswagen met een tankkaart.... hopelijk ga ik het gewend worden want ik doe gemiddeld 60000km/jaar, voornamelijk op de secundaire wegen.... maar naar ik lees kan de 1.6tdi toch nog redelijk vlot mee in het verkeer... nadeel is dat ik regelmatig zwaar beladen ben en dan zal ik wel wat tekort komen met als gevolg dat ik altijd vol gas ga moeten geven om enigszins vlot te rijden, wat weer een weerslag op het verbruik en slijtage gaat hebben... die politiekers kunnen een mens toch nogal wat aan doen hé...
 

Bakkertje

Forumguru
Fijn he die politiek, wat dat betreft maakt het niet uit of je in NL of BE woont, de overheid snapt weinig van de gewone mens..
Het verbruik zal inderdaad wel hoger gaan liggen dan de fabrieksopgave. Mijn ervaring is dat het verbruik bij belading echt flink toeneemt..
 
Bovenaan Onderaan