Merkgebonden ruitenwisser bladen

htw

Lid
Beste mede skodaten,
Ik heb pas een O2 Combi 2,0 TDI -2008 gekocht. Ik kwam er achter dat de bevestiging van de wissers aan de armen specifiek Skoda gemaakt is. D.w.z. standaard wisserbladen van welk merk dan ook kunnen niet meer gemonteerd worden. En ja u raadt het al; Nieuwe bladen van Skoda zijn zeer kostbaar.

Dus ik vroeg mij af of er al iemand is geweest die een conversie kit heeft uitgebracht, zodat elk merk wisserblad geplaatst kan worden.

Ik hoor graag van jullie

Gr. HtW

Spierings

Forumguru
Er zijn gewoon ruitenwissers van Bosch en zo welke gewoon passen... Iedere auto materialen zaak moet die kunnen leveren...

htw

Lid
Beste Gurular,

OK dus ze bestaan wel op de parallel markt. Dat wist ik nog niet.

De genoemde prijs van 32 Euro PER STUK is voor mij een Gods vermogen. Ik betaalde in Polen voor een compleet set van 3 bij de Skoda dealer 200 Zl d.i. 46,- Euro en dat vindt ik al heel veel voor Poolse begrippen. Omdat ik met de O2 uitsluitend lange afstand rij, heeft nog geen enkele wisser het 4 jaar uitgehouden. Het e.e.a. hangt natuurlijk ook af hoevaak en hoe lang je in de regen rijdt.

Blijft de vraag hoe verander ik de bevestiging zodat ik weer de "normale" wisserbladen kan gebruiken? Daar heb ik er nog wel een aantal van liggen.

M.v.g. HtW

0ri0n88

Forumguru
Als je valeo's besteld bij winparts ben je ook ongeveer 40 eurie kwijt voor complete set voor en achter

Spierings

Forumguru
Waarom zou je normale ouderwetse ruitenwisserbladen op je wagen willen hebben.. de nieuwere airo bladen zijn heel veel fijner en gaan veel langer mee...

Er zijn volgens mij ook geen bevestiging setjes om het oudere type ruitenwisserbladen te monteren..

Rallye

Forumguru
De genoemde prijs van 32 Euro PER STUK is voor mij een Gods vermogen.

Ik betaalde in Polen voor een compleet set van 3 bij de Skoda dealer 200 Zl d.i. 46,- Euro en dat vindt ik al heel veel voor Poolse begrippen.

De prijs in mijn link hierboven is voor een set van twee, dus de beide ruitenwissers vóór. Dezelfde prijs als in Polen, zo neem ik aan, als drie wissers daar €46,- kosten.

Omdat ik met de O2 uitsluitend lange afstand rij, heeft nog geen enkele wisser het 4 jaar uitgehouden. Het e.e.a. hangt natuurlijk ook af hoevaak en hoe lang je in de regen rijdt.

Vier jaar is bij mij ongeveer 90.000 kilometer. Hoeveel kilometer doe jij dan met je wissers?

Blijft de vraag hoe verander ik de bevestiging zodat ik weer de "normale" wisserbladen kan gebruiken? Daar heb ik er nog wel een aantal van liggen.

Ik zou niet gaan lopen klooien met de originele ruitenwisserbevestiging (zeker gezien de beperkte besparing die dat oplevert). Bovendien is voor mij de vraag wat jij een "normale" bevestiging vindt. Er is toch niets normaler dan de standaard bevestiging? En die is bij een Octavia II als sinds 2006 normaal....

andrehj

Forumguru
Ik snap ook het hele probleem van @htw niet. De bevestiging is net als de hele ruitenwisser hartstikke standaard, met keuze uit vele merken wissers. Voor een S2 kost een setje Bosch wissers (voorzijde) minder dan 20 euro, dus dat zal voor een O2 niet anders zijn. En als je voor die twee tientjes dan weer jaren schone ramen hebt...
Hoop herrie om niets, dit topic.

bartvw

Forumguru
Laatst een setje ruitenwissers voor en achter besteld van Bosch, type aerotwins voor de prijs van 20.98 incl verzenden.
Moest er wel 5 dagen op wachten , kwamen als ik het goed begrepen heb uit Duitsland

kansberg

Forumguru
Conversiesets van 'nieuw' (lees flatblades) naar 'oud' (het klassieke metalen blad met rubber inlay) bestaan niet. Andersom wel, al heb je dan een 'bult' op de bevestiging aan de arm. Het is niet verstandig om af te wijken van de specificatie van de fabrikant door zelf te gaan bakken en braden met ruitenwisserbladen en hun bevestiging. Vrijwel alle bekende merken leveren de wisserbladen voor dit type Skoda: Bosch, Coldax, Denso, Hella, SWF, Meyle, KCW, Magneti Marelli, Valeo en uiteraard onder de Skoda vlag bij de dealer. Goed kijken wie er een set voordelig kan aanbieden loont en dan vallen de kosten best mee.

htw

Lid
Het bevestigings verschil tussen beide types is duidelijk te zien in:

https://www.winparts.nl/ruiten-toeb...559-14228/bosch-wisserblad-a936s/p256018.html
en
https://www.winparts.nl/ruiten-toeb...el/c849/flatblade-original-430mm/p157135.html
Tevens zien we dan het prijsverschil. Oude bevestiging met aeroblad kan blijkbaar ook maar zijnzijn dan duurder.
Mijn O2's uit 2001 en 2006 Beide NL aanschaf hadden de "oude" (haak) bevestiging en dat prefereer ik nog steeds.

Omdat mijn initiele vraag niet is beantwoord, sluit ik hiermee de discussie. Allen dank voor je input
Gr. HtW

Rallye

Forumguru
@htw Hmm. Je klinkt beledigd. Wel gek. Je vraag is beantwoord (zie de post van @kansberg: geen conversiekit), de rest van de reageerders deelt alleen je geschokt zijn over het prijsverschil niet (max twintig euro voor iets wat je niet elk jaar nodig hebt) en verschilt met je van mening wat een "normale" bevestiging is. Jij vindt de bevestiging zoals je die tien jaar geleden aantrof op een auto die veel eerder ontworpen is (een O1, zo neem ik aan, want een O2 bestond in 2001 niet) normaal, terwijl de rest na 10 jaar O2 aan de flatblades gewend is. Op welgemeende adviezen (niet hobbyen met wissers) en vragen (hoeveel kilometer doe je dan met je wissers als je de uitgave zo hoog vindt) reageer je niet.....

0ri0n88

Forumguru
Vreemde reactie @htw je vragen zijn beantwoord. Ook is er aangetoond dat je voor minder als in Polen (uberhaupt een end rijden voor een paar wissers maar dat terzijde) hier gewoon goede flatblades van alle merken kunt bestellen. Heb zelf net voor en achter valeo erop voor 37.80 dus geen 46.
Daarnaast is de flatblade aansluiting zo makkelijk dat ik niet kan begrijpen dat je terug zou willen naar klassieke haak bevestiging wissers die vele malen sneller slijten en bijna altijd strepen trekken. Maar goed discussie gesloten succes met je wisser verhaal.

Spierings

Forumguru
Het bevestigings verschil tussen beide types is duidelijk te zien in:

https://www.winparts.nl/ruiten-toeb...559-14228/bosch-wisserblad-a936s/p256018.html
en
https://www.winparts.nl/ruiten-toeb...el/c849/flatblade-original-430mm/p157135.html
Tevens zien we dan het prijsverschil. Oude bevestiging met aeroblad kan blijkbaar ook maar zijnzijn dan duurder.
Mijn O2's uit 2001 en 2006 Beide NL aanschaf hadden de "oude" (haak) bevestiging en dat prefereer ik nog steeds.

Omdat mijn initiele vraag niet is beantwoord, sluit ik hiermee de discussie. Allen dank voor je input
Gr. HtW
De tweede link is voor auto's welke standaard geen Aero ruitenwisserbladen hebben. Deze zijn dus nauitrusting en vaak ook duurder omdat het niet standaard is.

De eerste link zijn ruitenwisserarmen welke wel standaard Aero bladen heeft.

Wil je oud type ruitenwisserbladen dan moet je oud type ruitenwisserarmen monteren...

Testedoene

Forumguru
Mijn Golf IV van 2002 had standaard flatblades. Een nieuw setje kostte rond de 35 euro dacht ik.
De Passat 3C heb ik een week voor de inruiling nog voorzien van een nieuw setje ruitenwissers en toen was ik 43 euro kwijt.

E

Ex-lid 2926

De advertenties in de gaten houden loont ook. Paar weken geleden had de Action flatblades in de aanbieding voor nog geen 4 euro per stuk. Merk: Valeo. Ik heb er 4 gekocht. Voor de O2 en voor onze Panda. Adapters bijgeleverd voor diverse types wisserarmen. Zitten perfect, wissen perfect. Over de levensduur kan ik natuurlijk niets zeggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Bovenaan Onderaan