Met automaat de bergen in (wintersport)

Skoda Nick

Nieuw lid
Beste forumgebruiker,

Over een paar weken ga ik op wintersport, maar dit jaar voor het eerst met mijn Skoda Octavia I Combi , deze heeft een automaat. Normaal rem ik op de motor door de auto in een lage versnelling te laten staan tijdens afdalingen, dit gaat natuurlijk niet bij een automaat!
Nu is mijn vraag welke stand van de automaat (1,2 of 3) moet ik gebruiken tijdens afdalen van de berg (in de sneeuw) of hoe kan ik dit het beste anders aanpakken? Het boekje van de auto was hier namelijk niet erg duidelijk over.

Alvast bedankt!

!Škoda!

Actief lid
Welke helling?
Hoe stijl?
Nat / glad / sneeuw / Ijzel / droog?
hoe rijdt het overige verkeer?
Hoe snel "kon je naar boven?"

Dit zijn allemaal invloeden die de stand bepalen.
Doe op je gevoel, en overschat jezelf niet!!!
Fading (bij veelvuldig gebruik van je remmen bergaf) kan ervoor zorgen dat je uiteindelijk niet meer kan remmen.

Algemeen as vuistregel: zelfde stand omlaag als omhoog.
Dit werkt natuurlijk niet als je met een keine, lange stijging omhoog gaat en met een korte snelle afdaling naar beneden gaat.

Mijn advies: Schat de helling in, rem zo weinig mogelijk met je remmen. Rem indien noodzakelijk een keer goed door (als de auto er telkens vandoor lijkt te gaan) en schakel dan een standje terug.

Verder in het algemeen (afwijkingen zijn natuurlijk overal mogelijk)
Snelweg: 3
Binnenweg:2
Extreme situaties (vaak vlak bij pistes): 1''

Is nogal vaag, maar duidelijker kan ik niet zijn .

Gieliovd

Forumguru
Het lijkt mij niet zo moeilijk, je zult gewoon op je gevoel moeten kijken welke versnelling je de bak in zet.

Als in de D stand het allemaal te snel gaat doe je hem naar de 3, als het nog te snel gaat zet je hem in de 2.

Gewoon je snelheid en je toerenteller in de gaten houden. Niet op je remmen van de berg afgaan want dat kost je je reminstallatie en als ze te heet worden remt het niet meer en rij je van de berg af.

Als je een beetje feeling voor je auto hebt moet het geen probleem worden.

purk

Senior Member
gebruik een lage versnelling ga met de zelfde versnelling omlaag als je omhoog bent gegaan, maar zet hem niet in de D.

joergarms

Senior Member
Sommige automaten hebben ook een winterstand, deze zorgt ervoor dat je eigenlijk met minder wielspin weg kan rijden door een hogere versnelling te pakken.

Bovenaan Onderaan