Met een O1 RS + caravan de Alpen in.

Roel

Lid
Donderdagnacht ga ik met de family op pad naar Italie. We gaan twee bergpassen over : de Fernpas en de Brennerpas. Wat ik graag wil weten is het volgende: wat is het beste toerental om met een O1 RS bergop te rijden?
Het maximal koppel wordt al bereikt bij 1950 toeren. Betekent dit dat ik rustig met zo's 2000 - 2500 toeren naar boven kan tuffen in de 4e / 5e versnelling?
De caravan weegt incl belading ongeveer 800 kg.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gr,

Roel.
 

Mark

Banned
Op hellingen zul je de 5de versnelling niet kunnen gebruiken, je zult naar 4de of zelfs naar 3de moeten terugschakelen.
Tijdens onze reis naar Italië met de Ford mondeo en daarachter een Delta moest ik op sommige hellingen naar 2de.
Airco liet ik toen gewoon afstaan omdat dat nog meer vermogen wegneemt.
Juist toerental van Octavia ken ik niet, bij mijn Roomster is dat tussen de 3000à3500 toeren (diesel).
 

Roel

Lid
Met mijn Fabia moest ik ook af en toe terug naar de 2e versnelling, maar deze had het maximale koppel van 126 Nm rond de 4000 rpm. Mijn RS heeft 235 Nm bij 1950 rpm. Ik zal het wel zien, maar ik weet dat het beter is om iets te hoog in de toeren te zitten dan te laag. Belangrijkste is te genieten van de mooie omgeving!!!
 

Pedro

Lid
Zoals je zegt, bij stevig trekken niet te laag gaan zitten, zo rond de 3000-4000rpm is prima, je voelt het aan de motor en de aandrijving wel wanneer deze "happy" zijn.

Fijne vakantie!
 

deusjevo

Forumguru
Kijk hier eens op, kun je als het goed is de gegevens van caravan + auto invoeren en krijg je een trekkrachtrapport incl alle info.

www.caravantrekker.nl

Oh ja, ik ga met m'n 1.6 MPI'tje inclusief caravan van ook max 800 kilo gerust de Alpen en Pyreneeen in.
Geen centje pijn....
 

Roel

Lid
Ben net terug van vakantie en ik moet zeggen dat de RS het uitstekend heeft gedaan. Gemiddeld heb ik 1 op 9 gereden met een gemiddeld 95 km/u op de Tomtom.

Ook in de beregen geen problemen; op de Brennerpas hoefde ik niet verdere terug dan in de vierde versnelling, maar ik heb ook geen oponthoud daar gehad. Op de Fernpas heb ik gedurende beklimmingen in 1,2 en 3 gereden, naar gelang de omstandigheden (haarspeldbochten in 1) en verder voldoende afstand gehouden op de voorliggers om zelf het tempo te bepalen.
Het enige wat miinder was is het wachten voor het tol betalen op de Brennerpas: het was redelijk druk en je staat stil op een vals plat en je moet telkens 5 meter rijden; daar wordt de koppeling niet vrolijk van...

Dus over het algemeen zeer goed bevallen: de caravan staat in Italie gestald, dus de terugreis ging een stuk sneller :laugh:; vooral in Duitsland waar nog je lekker kunt blazen.
 

joergarms

Senior Member
Op hellingen zul je de 5de versnelling niet kunnen gebruiken, je zult naar 4de of zelfs naar 3de moeten terugschakelen.
Tijdens onze reis naar Italië met de Ford mondeo en daarachter een Delta moest ik op sommige hellingen naar 2de.
Airco liet ik toen gewoon afstaan omdat dat nog meer vermogen wegneemt.
Juist toerental van Octavia ken ik niet, bij mijn Roomster is dat tussen de 3000à3500 toeren (diesel).

Airco uitzetten kan geen kwaad maar is niet noodzakelijk.
De boordcomputer van de auto gaat namelijk als er echt langdurig topvermogen wordt gevraagd andere verbruikers automatisch uitschakelen.
Naderhand schakelen die ook weer vanzelf in.
 
Bovenaan Onderaan