Met hoeveel inch rijden jullie onder je 1.0TSI?

Hendrik5E

Senior Member
Ik ben net in bezit van een 1.0 TSI. Heb hiervoor een Octavia en een Seat Leon gereden en beiden een getunede 2.0 TDI versie. De beide auto's waren uitgerust met 18 en/of 19" wielen. Deze heb ik nog liggen maar vraag me af of de 19"wielen niet teveel gevraagd is deze te monteren gezien de kleine motor.
Het staat, denk ik, geweldig alleen dan zal hij wel meer verbruiken...

JeSko

Forumguru
Veel hangt af van het gewicht, nu hangt dat wel samen met grootte, maar kwaliteit van de velgen zijn van veel grotere invloed. Ik had bv eerst GMP Italia velgen ( budget merk ) onder mijn 1.6tdi Superb liggen, daarna JR33 Japan racing velgen ( iets duurder merk maar nog steeds geen "premium" wielen ) en deze waren aanzienlijk lichter dan de GMP's, wat zich uitte in veel vlotter optrekken en aangenamer sturen. Daarom is het belangrijk dat je vooral het gewicht kent, zelf vind ik 19 inch wielen met zo'n kleine remmetjes achter maar zielig, ik ben er ook schuldig aan geweest en zou het nu niet meer doen.

JeSko

Forumguru
Ja ik bedoelde het helemaal niet rot ofzo, zelfs een 2.0 ofzo heeft helemaal niet zo'n grote remmen dus het is niet specifiek op jouw auto gericht.

hemi24

Forumguru
Meerverbruik zal eerder door een bredere band komen dan door een grotere velgdiameter.
Er vanuit gaande dat de afrolomtrek gelijk over vergelijkbaar is.

Er rijden genoeg 1-litertjes rond op 18”.

Canon-Eye

Forumguru
vraag me af of de 19"wielen niet teveel gevraagd is deze te monteren gezien de kleine motor.
Waarom? Als het goed is, zou de totale doorsnee van wiel+band, en daarmee de afrolomtrek, van een 17" wiel niet heel veel anders moeten zijn dan die van een 19" wiel met bijbehorende plattere banden. Er wordt dan van de motor dus weinig of geen extra inspanning gevraagd. Door de banden met lagere wanghoogte zul je waarschijnlijk wel iets minder comfort ervaren, maar daar heeft de motor geen last van...
Doe wat je mooi vindt, zou ik zeggen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan