Met pijn in het hart,..O2 2007 weggedaan.

japiejo5

Actief lid
Met toch wel een beetje pijn in het hart heb ik 31/01 jl. afscheid genomen van mijn O2 BE 1.9TDi.

Waarom? Nou hierom!
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=1290&highlight=stuurgedrag

Het was een leaseauto, dus heb geen aderlating hoeven doen qua kosten/afschrijving. Maar daar gaat het even niet om.

Wat was nu het geval.

Ik blijf er bij dat de o2 niet fatsoenlijk rechtuit reed. Om een lang verhaal kort te maken. Alles is gecontrolleerd, hij is 2 maal vierkant utigelijnd. Met of zonder winterbanden, zelfde rijgedrag. Uiteindelijk is er zelfs een expert van de leasemaatschappij langs geweest om een stukje te gaan rijden met de auto. Deze expert begreep redelijk vlot wat ik bedoelde en onderschreef dit ook nadat hij zelf gereden had.
Blijkt dat de achteras geen starre as is maar een "onafhankelijke" (zeg ik dat goed?) en dat deze af en toe de neiging heeft om mee te sturen,..waardoor je "voorin" gaat lopen corrigeren.

Nu ben iik niet zo technisch, maar ik wist wel; Ik heb nog maar 40k op de teller staan, hier ga ik niet nog 120k mee doorrijden tot einde leasecontract.

S-Point in A'dam heeft mij aan alle kanten erg geholpen en waren erg hulpvaardig. Van dit "probleem" gaven ze aan dat dit bij de auto hoorde en dat ze hier geen oplossing voor hadden. Sommige mensen hebben hier last van, sommige niet.

Nou dat heb ik dan weer!

Nu van de leasemaatschappij een andere auto mogen kiezen (de zgn. Poolauto's).

Nu ben ik een Skodafan, en stond ook vierkant achter de kwaliteit maar jemig zeg wat een verschil.
Heb een Avensis Wagong D4D 2.0 (2005) "gekozen" uit de pool. Er staan al flink wat km's op (140k) maar dat maakt ff niet uit.
Nogmaals, ik wil skoda niet afkraken maar het moet toch gezegd kunnen worden.

Grote verschillen.

Rust (Geen motor geluid tijdens het rijden)
Stuurgedrag (Gewoon keurig rechtdoor, ook met harde wind ed.)
Vering (ok ik had sportveren, maar het verschil is wel heel erg groot)

Schakelen (+ voor de Skoda, die was een stuk soepeler)

Al met Al.

Is was wel gek met de auto. Zag er goed uit, had veel opties, was fiscaal aantrekkelijk, altijd goed voor leuke discussies, en reed (op een puntje na) eigenlijk altijd er goed.

Jammer, het is ook een beetje gezichtsverlies.
Ik had altijd een grote mond richting andere (vooral de skoda-afkrakers) dat Skoda juist zo goed geworden was, en qua kwalteit echt niet minder is dat welk merk dan ook. Dat het geen oostbloktroep meer is.

Nou dit voorval is dus koren op de molen van de anti-skoda mensen. :(

In juni dus een nw. auto uitzoeken, de o2 valt even af (je snapt waarom)
Misschien, heel misschien -> in juni voor de Superb 2,...maar daar ga ik dan een proefrit mee maken van minimaal 3 uur.

Tot die tijd lees ik nog gezellig af en toe mee op dit forum ;)
 

Dey

Actief lid
Ik begrijp precies wat je bedoelt en ik zit met hetzelfde. Echter kan ik me redelijk bij de situatie neerleggen en wordt mijn volgende auto ook geen Skoda.
Ben benieuwd of de VW Jetta dit probleem ook heeft, vast niet ...
 

Skombi

Actief lid
Ik snap dat je na zo'n voorval het even gehad hebt met een merk maar de kans dat je iets bij een willekeurig ander merk hebt is gewoon altijd aanwezig.
 
G

gas_zit_rechts

Ik begrijp goed wat je bedoelt. Het is alsof je continu moet corrigeren.

Laatst een Golf V gereden (vervangend tijdens onderhoudsbeurt), als een blok op de weg. Heeft mij wel aan het denken gezet.

Het vreemde is dat de Golf en de Octavia hetzelfde onderstel hebben. Ik heb het gevoel dat het met de afstelling te maken heeft. Iets met uitlijning (caster/camber) en evt. in combinatie met zachtere vering.
 

jbr66

Nieuw lid
Ik begrijp goed wat je bedoelt. Het is alsof je continu moet corrigeren.

Laatst een Golf V gereden (vervangend tijdens onderhoudsbeurt), als een blok op de weg. Heeft mij wel aan het denken gezet.

Het vreemde is dat de Golf en de Octavia hetzelfde onderstel hebben. Ik heb het gevoel dat het met de afstelling te maken heeft. Iets met uitlijning (caster/camber) en evt. in combinatie met zachtere vering.
Is me nog niet echt opgevallen, maar ik zal er eens op letten. Dan valt het vast op... Heb wel van een collega (met exact dezelfde O2 als ik) begrepen dat de auto erg wind gevoelig is, maar van het continu corrigeren hoor ik van op.
 

!Škoda!

Actief lid
Ik begrijp goed wat je bedoelt. Het is alsof je continu moet corrigeren.

Laatst een Golf V gereden (vervangend tijdens onderhoudsbeurt), als een blok op de weg. Heeft mij wel aan het denken gezet.

Het vreemde is dat de Golf en de Octavia hetzelfde onderstel hebben. Ik heb het gevoel dat het met de afstelling te maken heeft. Iets met uitlijning (caster/camber) en evt. in combinatie met zachtere vering.
Ik snap ook wat je bedoelt, echter heb ik twee Hatchbacks (inclusief de huisige) gereden die beiden stuurden als een speer. Beiden waren TDI 1.9.
De problemen herken ik wel met de Combi, hiervan heb ik er ook twee gereden, 1 proefrit, 1 gedurende een maand of twee. Die twee waren echter beide 1.6 FSI.

Zou het te maken kunnen hebben met de verdeling van gewicht voor/achter? (Combi is wat zwaarder achter en bezine wat lichter, terwijl Hatchback wat lichter achterin in zwaarder voorin is)

Mogelijk kan ook de bandenkeuze hierbij een rol spelen?
 
G

gas_zit_rechts

Ik heb geprobeerd op internet te vinden hoe de wielafstelling is van de Golf V t.o.v. de Octavia 2 (en evt. Seat Leon). Helaas niets kunnen vinden.

Bij mijn volgende garagebezoek zal ik het eens vragen.

Volgens mij was hier op het forum ook een discussie over de afstelling van de stuurbekrachtiging. Weet alleen niet of dit hier invloed op heeft?
 
ik heb ook 2 jaar in een golf V gereden en net als mijn huidige O2 geen probleem met rechtuit rijden, wel is de O2 wind gevoelig. Maar persoonlijk vind ik Fords heel erg zoeken en die moeten heel erg gecorrigeerd worden. Jammer dat je zo een probleem hebt met je skoda, ik heb nu in 10 maanden 90.000 km gereden met mij O2 en nog geen lampje kapot gehad en ook geen probleem met banden raar afsluiten of wat ever....heb je toch pech gehad met je auto. Succes met je Toyota Avensis Wagon, maar die vind ik persoonlijk heel erg zacht.....te zacht voor mij, zachte stoelen en soft weggedrag, ik wil toch wel graag wat gevoel onder mijn zitvlak hebben.
 

TL@

Forumguru
Ik heb exact hetzelfde met mijn aanloop Passat. De eerste keer 170 was gewoon verschieten. Ik ben het ondertussen wel gewoon (geen problemen meer om 190 te bollen :smirk:)
De O2 die ik heb proef gereden had hier volgens mij geen last van (heb toch tegen de topsnelheid van de 1.9TDI gezeten).
 

Roel

Lid
Wat dat betreft doet een sportonderstel wel wonderen: zelfs met 230+ in Duitsland ligt de auto (O1 RS), nog goed op de weg.

Is dit met de O2 RS ook het geval?
 

JeeWee

Actief lid
Jammer voor je dat de O2 niet zo beviel als je had gewenst, maar ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen. Als het iets dergelijk je zo stoort dan betekent doorrijden alleen maar meer frustraties, irritatie en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Persoonlijk heb ik het probleem niet, maar ik kom dan ook uit een Pecheot 206, en die kon je ook geen bocht omkrijgen zonder dat je instuurt, corrigeert, weer instuurt, weer corrigeert en dan maar hopen dat je goed uitkomt. Nou moet ik toegeven dat ik dat bij het nemen van een rotonde wel erg kon waarderen (beetje crossen), maar voor andere bestuurders was ie meer dan twee handen vol.

Succes met je nieuwe keuze!
 

___JC___

Forumguru
Wat dat betreft doet een sportonderstel wel wonderen: zelfs met 230+ in Duitsland ligt de auto (O1 RS), nog goed op de weg.

Is dit met de O2 RS ook het geval?

Ik vind het sportonderstel van de O2 nog een stuk beter dan het onderstel van de O1 RS moet ik zeggen. De O1 RS was toch wat zacht geveerd en hing daardoor nog flink over. Beide rijden goed rechtdoor bij snelheden van boven de 200 moet ik zeggen.
 

Jeje

Lid
alleen nog op winterbanden gereden en idd windgevoelig, nog niet 200/+ gereden dus nog geen info. Mijn vorige auto lag wel strakker op de weg (gevoel) maar de vergelijking klopt niet helemaal daar de snelheid met de Octavia hoger ligt. (Net toen ik dacht dat mijn vorige auto strakker lag in een bepaalde doordraaier keek ik op mijn teller en zag dat ik min 35 km/u sneller door de bocht ging. Dus nu spreek ik mezelf tegen.......)
Ik moet af en toe echt oppassen om niet continu 160/+ te rijden.
 

japiejo5

Actief lid
.......................................................................................................................... Succes met je Toyota Avensis Wagon, maar die vind ik persoonlijk heel erg zacht.....te zacht voor mij, zachte stoelen en soft weggedrag, ik wil toch wel graag wat gevoel onder mijn zitvlak hebben.

De overgang was wel heel duidelijk,...maar het is toch (eerlijk gezegd) relax hoor. De stoelen zijn iets zachter, maar vooral de vering is erg verschillende tov de o2. Ben net terug uit Duitsland/Zwitserland,....ik moet zeggen het rijdt wel erg relax. Het is geen bochtenkoning,..maar ach,..de komende 6 maanden hou ik me wel even in ;)
 
Bovenaan Onderaan