Metaalachtig geluid uit motor (via uitlaat)

sandurtjuh

Forumguru
Ik heb een probleempje met een RVS uitlaat met downpipe. Nu hoor ik zo'n metaalachtig geluid, maar kan niet precies vastleggen waar het nu precies vandaan komt. Uit de motor of toch uit de uitlaat? Ik heb al eens onder de auto gekeken, maar hij lijkt nergens tegenaan te komen. Kan het uit de downpipe komen of zou de downpipe dit geluid alleen versterken? Ik dacht eerst aan een schildje of iets dergelijks, maar dat lijkt het dus niet te zijn.

Edit: Met een 3" downpipe hoor ik een metalen rammel door de uitlaat. Voorheen was dit ook al aanwezig, maar door de demping van de originele downpipe hoorde je dat (bijna) niet. Nu lijkt het te komen van het stangetje van de wastegate actuator en de wastegate binnen in de turbo uitging. Hier zit overal wel wat speling op (lijkt me ook normaal) maar net teveel dat het gaat klapperen bij kleine stootjes gas en bij 2700-3000 rpm. Je hoort het ook als er tegenaan tikt met je vinger. De downpipe versterkt dit geluid heel erg omdat het direct in de downpipe komt.

Ik heb al geprobeerd:
- Golf Mk6 GTI clip (past niet)
- 1180°C ceramic pasta (om het tikken tegen te gaan van de actuator stang)

Iemand ervaring hiermee en wellicht de gouden tip om het op te lossen?

 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Heb je een klep in je uitlaat? Ik heb dit ook gehad, er zat toen speling op de klep in gesloten toestand waardoor hij klapperde. Het klinkt inderdaad als een hitteschild wat niet goed vast zit.
 

sandurtjuh

Forumguru
Klopt een klep, maar die zit aan de achterkant en het geluid lijkt vanuit het midden te komen, dus tussen motor en 'demper' in het midden. Wellicht toch nog niet alles goed bekeken in de motorruimte (laat ik hopen).
 

CDK

Forumguru
Wellicht een v band klem die niet lekker op de flens zit? Dat zijn de koppelstukken tussen de verschillende uitlaatdelen.
 

sandurtjuh

Forumguru
Wastegate actuator clipje besteld (22 euro voor zoiets simpels) en hopen dat het daarmee is opgelost (als het daar al aan ligt). We gaan het zien deze week.
 

Antera

Donateur
Even op de brug zetten en kijken idd of er ergens iets los zit zoals een hitteschild. Warmteplaat of misschien wel je kat of iets anders. Is dan makkelijker te traceren. Benieuwd of je klipje de oplossing is.
 

sandurtjuh

Forumguru
Jep, al meerdere keren op de brug geweest. Niks zit los zo te voelen, de rest is redelijk nieuw (17k km). Ik lees veel over rammelende wastegate actuator bij de 2.0 TSI motoren en dat dit clipje dat zou moeten oplossen. Je hoort het bij minimaal stootjes gas en tussen de 2700-3000 rpm. Dus ik hoop dat het dat is én dat het dat ook oplost.
 

-Ri-

Actief lid
Lijkt wel of er iets in je uitlaat los zit... mss een tssschot in een demper ofzo. Dit heb ik ook al eens gehad met een andere wagen.
Toch geen uitlaat van een Honda eronder zitten ;):D
 

Cordoba

Forumguru
Iets wat 'los' zit in je uitlaat, kan door geleiding van het geluid, soms van heel andere plek komen dan je denkt. Ooit gehad met auto van half jaar oud, dat er een rammel ergens bij de vooras vandaag leek te komen. Na veel zoeken bleek een deel van het binnenwerk van de middendemper van de uitlaat los te liggen, en door geleiding via de uitlaatpijp leek het voor vandaan te komen.
 

sandurtjuh

Forumguru
Alright, er zit niks los in de uitlaat en als het goed is heb ik de boosdoener gevonden. Het is iets met een wastegate actuator, hier zit een klein beetje speling op. Alleen zit dit op de turbo als ik het goed heb en die zit op de nieuwe downpipe. Omdat deze downpipe meer open is, hoor je het geluid ook een stuk beter. Alleen heb ik nog niks kunnen maken/vinden wat hier tussenpast en blijft zitten (en wil ik niet het risico lopen dat hij niet meer kan bewegen).

Zie filmpje om een beetje te zien wat ik bedoel. Helaas paste het clipje voor geen meter (was voor Mk6 Golf GTI en laat dat nu net anders zijn dan de mijne). Ik had het vierkante blokje vastgezet, maar het gaat dus om het stukje daarboven waar hij vast zit (dus boven de schroevendraaier nog).

Heeft iemand nog tips? Ik hoop niet dat een nieuwe turbo onder deze tips gaat zitten alleen omdat dat ding wat speling heeft .

- E-clip, maar zou maximaal 1mm dik mogen zijn

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

sandurtjuh

Forumguru
Update, met de originele downpipe erop hoor je het bijna niet meer, maar het is er wel nog dus. Maar het zou zonde zijn om hem niet te gebruiken. Ik heb de beginpost wat aangepast met betere informatie. Het ligt dus NIET aan de uitlaat.

Ik heb al geprobeerd:
- Golf Mk6 GTI clip (past niet)
- 1180°C ceramic pasta (om het tikken tegen te gaan)

Misschien iemand nog andere tips? Ik heb al turbo revisie bedrijven gecontacteerd, maar nog niemand echt met het juiste advies.
 
Bovenaan Onderaan