Meteoriet?

Wat ik vanavond onderweg naar huis meemaakte...!

Op het laatste stukje naar huis reed ik op de provinciale weg N506 tussen afslag Schellinkhout en afslag Hem en hoorde een enorme harde tik op de voorruit waar ik behoorlijk van schrok.

Tegelijkertijd zie ik in de lucht boven me twee "lichtstrepen" of "vallende sterren" wat volgens mij een groepje kleine meteorietsteentjes moet zijn geweest.
Een soort gruis of kleine steentjes die even ervoor de dampkring boven Nederland zijn binnengekomen en verbrand door de wrijving met de atmosfeer waardoor er lichtstrepen in de lucht ontstonden. De snelheid van de twee lichtsporen waren niet echt snel meer wat er op duidt dat de grootste snelheid er al uit was en het laatste deel van de "val" moet zijn geweest. Kort daarna zag ik ze min of meer uit elkaar vallen als kleine "vonken" die daarna doofden vlak boven het weiland links voor me.

Waarschijnlijk is er een restant van zo'n steentje op mijn voorruit terecht gekomen omdat er op dat moment geen verkeer voor me reed die een steentje van de weg af had kunnen schieten. De klap heeft een behoorlijke put in m'n voorruit met barstjes er om heen veroorzaakt. Ik had al een grote barst op een andere plek op de voorruit dus wat dat betreft maakt het voor de schade toch niet meer uit :D

Maar jemig, wat is de kans dat je geraakt wordt door een meteoriet?
Ik had liever de loterij gewonnen ;)
Wat het anders moet zijn geweest weet ik niet.. Wel apart hoor!

Beetle

Nieuw lid
Als het echt een stukje meteoriet was geweest was het wel als een kogel door je ruit heen gegaan. Heb je enig idee met wat voor snelheid zoiets naar beneden komt?
Wel een "leuk" verhaal voor als je al een biertje of 10 op hebt.:489:

Hoeft niet persee hoor. Als het een steen ter grootte van een appel was geweest had ik het misschien niet eens overleefd, maar een steentje ter grootte van een erwt heeft na zo'n vlucht door de atmosfeer echt niet veel snelheid meer. En zoals ik al zei kan het een restant zijn geweest en zag ik aan de lichtstrepen van de andere steentjes dat de snelheid niet groot meer was en de zaak uiteenviel.

Ik heb dit jaren geleden al eens eerder gezien boven het ijsselmeer toen ik op een zomernacht over de Markerwaarddijk tussen Enkhuizen en Lelystad reed, alleen was dat op een grotere hoogte en was dat duidelijk een grotere meteoriet (vuurbol).

Maar wat zou het anders moeten zijn geweest? Verkeer reed er op dat moment niet voor of achter me die dat heeft kunnen veroorzaken en was het gelijktijdig zien van de lichtsporen (duidelijk vlakbij) wel toevallig..

adee

Senior Member
Klinkt misschien een beetje lullig maar het zou ook het volgende kunnen zijn: een vogel die iets uit zijn snavel liet vallen. Ik weet bijvoorbeeld dat kraaiachtigen iets dat hard is maar waarvan zij het idee hebben dat het eetbaar is, in hun snavel mee naar boven nemen en het laten vallen. Het zou dan open kunnen barsten (bijvoorbeel een noot) om vervolgens het eetbare er uit te kunnen halen.

EdK

Forumguru
Tja we komen weer aan het eind van het jaar en het illigale vuurwerk is weer overal verkrijgbaar !!??

Vuurpijlen lawinepijlen raketten etc etc

ougie

Forumguru
Bij ons is Sinterklaas vandaag aangekomen. Misschien was hij gisteren daar waar jij reed en gooide zwarte Piet met pepernoten. Oh nee, dat was de Kerstman die door de lucht aan kwam. De Sint kwam natuurlijk met de boot.

Dacht ik in eerste instantie ook meteen aan, maar het spoor van de lichtstrepen waren te schuin om een terugvallende vuurpijl te zijn en bovendien gebeurde e.e.a. midden tussen de weilanden waar geen bebouwing is afgezien van een vrijstaande boerderij een flink stuk terug.

Gieliovd

Forumguru
Klinkt misschien een beetje lullig maar het zou ook het volgende kunnen zijn: een vogel die iets uit zijn snavel liet vallen. Ik weet bijvoorbeeld dat kraaiachtigen iets dat hard is maar waarvan zij het idee hebben dat het eetbaar is, in hun snavel mee naar boven nemen en het laten vallen. Het zou dan open kunnen barsten (bijvoorbeel een noot) om vervolgens het eetbare er uit te kunnen halen.
:473: Hoe toevallig? Het eerste waar ik aan dacht, goed dat was dus een vogel die een steentje uit zijn snavel gooide.

Maar goed, wat je zegt, het zou ook een klein steendeeltje kunnen zijn uit de ruimte. Die is begonnen als een appel en is in de dampkring verkleind tot een steentje, die met "terminal velocity" naar beneden is gekomen, en op je raam.

Maar ja, zoals de meesten hier zeggen: als het steentje het overleefd heeft in de dampkring, is het meestal toch wel een behoorlijk ding en dan had je auto het overleefd. Jou incluis.

hgoor

Lid
Met alle respect: zelfs een meteoriet ter grootte van een erwt zou dwars door de ruit zijn gegaan. De dampkring remt dit namelijk niet voldoende af:

Meteorites enter the atmosphere very high up (right at the top in fact!) and by the time they reach the ground they are travelling at terminal velocity. Terminal velocity is basically how fast an object falls under the influence of gravity and air resistance, the actual speed increases with the size of the object so something the size of a cigarette filter would probably not be going much faster than a few 100 km/hr or so. When the object entered the atmosphere it would have been going much faster (on average meteorites enter at about 10-70 km/second), but air resistance (drag) slowed it to the terminal velocity as it fell. Most meteorites have sufficient time to cool as they fall at terminal velocity that they are not at all hot when they reach the ground. Some have even been reported to have frost on them!
Kortom: zelfs een kleine meteoriet zou met enkele honderden kilometers per uur je ruit hebben geraakt. Dat, gecombineerd met de snelheid die jij had zou voldoende moeten zijn om dwars door de ruit te gaan.

Dat het echter niet volledig een broodje aap verhaal is, kan je hier zien: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap021118.html

Maar, dit is het ENIGE wetenschappelijk gedocumenteerde geval van een meteoriet die een auto raakt.

Kortom: mooi verhaal, maar ik denk dat je een andere verklaring moet zoeken.

Om maar eens iets te noemen: er zijn wel degelijk vogels die 's nachts vliegen (denk aan uilen!) en vogels eten vaak steentjes tbv van hun spijsvertering en die poepen ze ook uit; grote(re) kans dat die je ruit raakte.

Andere verklaring (veel vaker voorkomend) is dat een stukje ijs van een vliegtuig je geraakt heeft (ook wel bekend als "Blue Ice"). Dit komt regelmatig voor zeker nu er meer vluchtbewegingen zijn dan ooit.

Tenslotte, en dat is uit m'n eigen ervaring, heb ik wel degelijk wel eens een steentje tegen m'n ruit gehad op een verder volledig verlaten weg (N247) en op de A6 heb ik het ook regelmatig terwijl er dan geen auto's voor me zitten.

En ja: je schrikt je dan de t***** ja... :icon_smile_dead:

Frankie

Actief lid
Met alle respect: zelfs een meteoriet ter grootte van een erwt zou dwars door de ruit zijn gegaan. De dampkring remt dit namelijk niet voldoende af:

Kortom: zelfs een kleine meteoriet zou met enkele honderden kilometers per uur je ruit hebben geraakt. Dat, gecombineerd met de snelheid die jij had zou voldoende moeten zijn om dwars door de ruit te gaan.

Dat het echter niet volledig een broodje aap verhaal is, kan je hier zien: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap021118.html

Maar, dit is het ENIGE wetenschappelijk gedocumenteerde geval van een meteoriet die een auto raakt.

Kortom: mooi verhaal, maar ik denk dat je een andere verklaring moet zoeken.

Om maar eens iets te noemen: er zijn wel degelijk vogels die 's nachts vliegen (denk aan uilen!) en vogels eten vaak steentjes tbv van hun spijsvertering en die poepen ze ook uit; grote(re) kans dat die je ruit raakte.

Andere verklaring (veel vaker voorkomend) is dat een stukje ijs van een vliegtuig je geraakt heeft (ook wel bekend als "Blue Ice"). Dit komt regelmatig voor zeker nu er meer vluchtbewegingen zijn dan ooit.

Tenslotte, en dat is uit m'n eigen ervaring, heb ik wel degelijk wel eens een steentje tegen m'n ruit gehad op een verder volledig verlaten weg (N247) en op de A6 heb ik het ook regelmatig terwijl er dan geen auto's voor me zitten.

En ja: je schrikt je dan de t***** ja... :icon_smile_dead:

Ik kan me vergissen, maar volgens mij lees je eigen opgezochte quote niet juist. Er staat n.l. dat ze met enkele honderden km's/h snelheid de dampkring binnendringen MAAR daarna snel vertragen tot normale valsnelheid voor zulk een object onder invloed van aantrekkingskracht en luchtweerstand...

Fabia

† In Memoriam
Dan zou je toch ook wel verhalen moeten horen over mensen die dodelijk getroffen zouden zijn. De mythbusters hebben dat getest met kogels uit vuurwapens die in de lucht zijn geschoten. Die kwamen met onvoldoende snelheid weer naar beneden om mensen te verwonden.

Bovenaan Onderaan