Joske
Forumguru
Allen,
Na 1000km (ongeveer) wordt het al eens tijd de nieuwe banden te evalueren. Dit is de eerste keer dat ik banden evalueer dus als er iets ontbreekt of je wil iets specifiek weten, aarzel niet om het te vragen. Dan vul ik aan waar mogelijk.
Dé auto: een O3 Combi 2014 met 1.4TSI in het vooronder
"Het idee": een vier-seizoenenband als winterband gebruiken, gezien de huidige "winterse" omstandigheden heb ik me dit nog geen moment beklaagd.. Ik zie werkelijk rondom mij de échte winterbanden wegsmelten .
Waarom 4-seizoenen? Belgische winters zijn eigenlijk vooral nat en eens sporadisch paar weken echte vrieskou waardoor het 's morgens wel eens verraderlijk glad durft te liggen. Over het algemeen zitten we vaak rond temperaturen van 5-8 graden celcius, en daar geloof ik wel in dat een zomerband "harder" wordt naarmate het kouder wordt en dus minder zal presteren als het koud is. Vandaar ook de keuze voor "winterbanden".
De Michelin heeft als voordeel dat deze ook een sneeuwvlokje op de band heeft staan dus ook geschikt is voor wintergebieden. Ik heb bitter weinig (lees: geen) ervaring met naar ski-gebieden rijden dus misschien dat daar een echte winterband meer voor geschikt is..
Wat is mijn vergelijkingsmateriaal? De zomerbanden op de O3 zijn Michelin Premacy HP 225/45/17 waar ik ondertussen 25.000km mee gebold heb en uitermate van te spreken ben.
De zomerband heeft trouwens overlangse groeven welke het rolgeluid ten goede komen, de Crossclimate echter heeft een karakteristiek V-profiel. Een best mooi profiel eigenlijk (voor hoe belangrijk dat ook moge zijn..). Maar ik had wel meer schrik voor rijgeluiden bij dit soort profiel..
Die vrees bleek onterecht, er is (naar mijn gevoel toch) iets meer geluid maar niet nadrukkelijk tav de zomerbanden. Op snelweg bij snelheden >140 km/u zijn er geen storende geluiden.
Voor het algemeen een vrij stille band dus die heeft zijn A-label betreffende dB's dus verdiend..
Het verbruik: de eerste tankbeurt geen verschil gemerkt, maar ik merkte na 500-600 kilometer wel in verschil in de banden. Dus ik denk dat ze nog wat "ingereden" moesten worden.
Bij de tweede brandstoftank merk ik wel wat verschil, soms wel makkelijker om wat zuiniger te rijden (als ik écht wil natuurlijk.. ). Daar merk ik makkelijk een halve liter verschil (boordcomputer) met de 17-duimers. Het C-label lijkt mij hier dus idd op zijn plek, het verschil zit hem natuurlijk ook in het feit dat deze band smaller is dan mijn zomerband. (2 cm verschil doet wel iets op verbruik )
Op natte ondergrond:
Wel, daar ben ik zéér lovend over.. Fantastische "prestaties" in de gietende regen, geen last van aquaplaning. De band kan ook veel makkelijker overweg met geulen die vol met water staan op de autosnelweg. Wisselen van rijvak gaat zeer veilig. Het lijkt ook wel alsof er achter mij veel meer water "opgespat" wordt, dat geeft mij het idee dat de waterafvoer zeer goed is van deze band. Ook hier terecht een A-label betreffende prestaties als regenband.
MAAR.. niets negatiefs dan?
wel 1 puntje toch, eigenaardig genoeg (of misschien nét niet?) presteert de band op droge ondergrond minder goed dan de zomerbanden. Ik slip iets regelmatiger door in 2e versnelling als ik wat meer van de auto vraag. Iets wat ik bij de zomerbanden veel minder heb (maar dan weer wel als het nat ligt... )
Dus het 1 compenseert het andere wat zeker?
Vonden jullie dit een nuttige review? Alvast bedankt voor het lezen!
groeten
Joske
Na 1000km (ongeveer) wordt het al eens tijd de nieuwe banden te evalueren. Dit is de eerste keer dat ik banden evalueer dus als er iets ontbreekt of je wil iets specifiek weten, aarzel niet om het te vragen. Dan vul ik aan waar mogelijk.
Dé auto: een O3 Combi 2014 met 1.4TSI in het vooronder
"Het idee": een vier-seizoenenband als winterband gebruiken, gezien de huidige "winterse" omstandigheden heb ik me dit nog geen moment beklaagd.. Ik zie werkelijk rondom mij de échte winterbanden wegsmelten .
Waarom 4-seizoenen? Belgische winters zijn eigenlijk vooral nat en eens sporadisch paar weken echte vrieskou waardoor het 's morgens wel eens verraderlijk glad durft te liggen. Over het algemeen zitten we vaak rond temperaturen van 5-8 graden celcius, en daar geloof ik wel in dat een zomerband "harder" wordt naarmate het kouder wordt en dus minder zal presteren als het koud is. Vandaar ook de keuze voor "winterbanden".
De Michelin heeft als voordeel dat deze ook een sneeuwvlokje op de band heeft staan dus ook geschikt is voor wintergebieden. Ik heb bitter weinig (lees: geen) ervaring met naar ski-gebieden rijden dus misschien dat daar een echte winterband meer voor geschikt is..
Wat is mijn vergelijkingsmateriaal? De zomerbanden op de O3 zijn Michelin Premacy HP 225/45/17 waar ik ondertussen 25.000km mee gebold heb en uitermate van te spreken ben.
De zomerband heeft trouwens overlangse groeven welke het rolgeluid ten goede komen, de Crossclimate echter heeft een karakteristiek V-profiel. Een best mooi profiel eigenlijk (voor hoe belangrijk dat ook moge zijn..). Maar ik had wel meer schrik voor rijgeluiden bij dit soort profiel..
Die vrees bleek onterecht, er is (naar mijn gevoel toch) iets meer geluid maar niet nadrukkelijk tav de zomerbanden. Op snelweg bij snelheden >140 km/u zijn er geen storende geluiden.
Voor het algemeen een vrij stille band dus die heeft zijn A-label betreffende dB's dus verdiend..
Het verbruik: de eerste tankbeurt geen verschil gemerkt, maar ik merkte na 500-600 kilometer wel in verschil in de banden. Dus ik denk dat ze nog wat "ingereden" moesten worden.
Bij de tweede brandstoftank merk ik wel wat verschil, soms wel makkelijker om wat zuiniger te rijden (als ik écht wil natuurlijk.. ). Daar merk ik makkelijk een halve liter verschil (boordcomputer) met de 17-duimers. Het C-label lijkt mij hier dus idd op zijn plek, het verschil zit hem natuurlijk ook in het feit dat deze band smaller is dan mijn zomerband. (2 cm verschil doet wel iets op verbruik )
Op natte ondergrond:
Wel, daar ben ik zéér lovend over.. Fantastische "prestaties" in de gietende regen, geen last van aquaplaning. De band kan ook veel makkelijker overweg met geulen die vol met water staan op de autosnelweg. Wisselen van rijvak gaat zeer veilig. Het lijkt ook wel alsof er achter mij veel meer water "opgespat" wordt, dat geeft mij het idee dat de waterafvoer zeer goed is van deze band. Ook hier terecht een A-label betreffende prestaties als regenband.
MAAR.. niets negatiefs dan?
wel 1 puntje toch, eigenaardig genoeg (of misschien nét niet?) presteert de band op droge ondergrond minder goed dan de zomerbanden. Ik slip iets regelmatiger door in 2e versnelling als ik wat meer van de auto vraag. Iets wat ik bij de zomerbanden veel minder heb (maar dan weer wel als het nat ligt... )
Dus het 1 compenseert het andere wat zeker?
Vonden jullie dit een nuttige review? Alvast bedankt voor het lezen!
groeten
Joske