Michelin Pilot Sport - draairichting?

haassie

Forumguru
Onlangs moest ik er naar 70k toch aan geloven nieuwe banden, ondanks dat voor toch nog 4 mm had. Beetje rondgeneust en gekozen voor michelin dit keer, omdat ik met de ultrac satin toch wat trillingen had voor mn gevoel de laatste tijd.
Langs de KwFt gegaan en we besproken michelin primacy 4 (lagere dB en iets zuiniger)...offerte opgemaakt alleen de prijs bekeken natuurlijk en afspraak gemaakt.
Banden zijn inmiddels gemonteerd......later toen ik eens goed keek zag ik dat het pilot sport 4 waren, huh?...offerte nagekeken en zag dat er idd pilotsport 4 in de offerte stond.....dom van mij....LEZEN....maar goed, dat terzijde.

Tijdens het bekijken viel me iets op waarvan ik een nog grotere huh had....het profiel is ondanks dat alle banden met "outside" markering naar buiten zijn gemonteeerd, een soort tegenovergesteld, muv van de lengte groeven in het midden, die links en rechts gespiegeld staan zoals je verwacht. De groefjes aan de buitenkant voor de waterafvoer staan dus aan de linkerzijde naar voren gericht en kijk je in een \/ en aan de rechterzijde naar achteren/\ ? Hebben deze banden geen draairichting?....zou toch haast denken dat de rechterkant moeilijker zn water kwijt zou kunnen......wellicht een domme vraag maar wil wel weten hoe dit zit.
 

Smeeuwis

Donateur
Heb je op de wang van de band gekeken? Als een band een voorgeschreven draairichting heeft staat dit er op, meestal iets van Rotation en een pijl
 

Smeeuwis

Donateur
Profiel kan inderdaad lijken alsof het voor één richting is maar dat hoeft gek genoeg niet zo te zijn... Als ik het goed zie op de site van Michelin is het geen éénrichtingsprofiel, maar de foto is niet erg duidelijk...
 

Smeeuwis

Donateur
Als dat maar aan de buitenkant staat :-). Dan is alles goed.

Soms lijkt een profiel richtingsgebonden maar is dat niet. Voor je gevoel wijzen groeven dan de verkeerde kant op. Maar de fabrikant (en zeker Michelin) heeft daar echt wel over nagedacht. Doel van Outside is dat het meeste water niet onder, maar juist naast de auto terecht komt, waardoor de afvoer verder verbetert. Zie je vaak bij sportieve banden, of vier-seizoenen banden. Binnenzijde van het profiel is dan gericht op meer grip in natte omstandigheden.

De combinatie richtingsgebonden en draairichtingsgebonden is een hele dure, want dan moet je echt banden met gespiegeld profiel maken. Die zijn er wel maar peperduur. De eerste Pirelli's P-Zero, ontwikkeld voor de Ferrari F-40, hadden dat bijvoorbeeld.
 

hemi24

Forumguru
Heb je op de wang van de band gekeken? Als een band een voorgeschreven draairichting heeft staat dit er op, meestal iets van Rotation en een pijl

Precies wat @haassie al zei over zichzelf: “…LEZEN…”

Hij schrijft toch dat er bij alle 4 de banden de tekst Outside aan de buitenkant staat?
 

Smeeuwis

Donateur
@hemi24 Hij was me net voor qua reactie :-). Soms lees je wel eens ergens overheen...

@haassie domme vragen zijn vragen die niet worden gesteld...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bakkertje

Forumguru
Ik heb ze ook op mijn Passat liggen, fijne band. Er staat geen draairichting op de band. Dat er outside op staat heeft dat niet met velgrand bescherming te maken?
 

Tees

Donateur
Nee, de outside is er echt voor omdat het profiel zo gemaakt is dat het water naar de buitenkant afgevoerd wordt. Ik zou t niet andersom proberen, denk dat je dan heel snel aan het aquaplanen bent...
Die velgbescherming is van sterk ondergeschikt belang lijkt me...
 

Smeeuwis

Donateur
Ik heb ze ook op mijn Passat liggen, fijne band. Er staat geen draairichting op de band. Dat er outside op staat heeft dat niet met velgrand bescherming te maken?
Misschien nemen ze dat als bijvangst mee, maar het gaat primair om de waterafvoer.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Denk dat dat wel degelijk van belang is. Qua hevigheid van de regen, de grootte van de plas, kun je nooit zeggen of linksvoor het water niet voor de banden van rechtsachter zal gooien- en vice versa natuurlijk!

Óf er staat rotation met een pijl;
Óf er staat outside- en inside op de band.
 

Cordoba

Forumguru
@HarrieSkoda Juist als het water 'buiten' de auto gegooid wordt is de kans groot dat water van de voorband voor de achterband terecht komt (iets met lage druk aan de achterzijde van de carrosserie, aerodynamica dus).

Wat mij veel logischer lijkt, is dat inside/outside te maken heeft met de stevigheid van de wang van de band: bij een snel genomen bocht, leunt het gewicht vooral op de buitenste rand van de buitenste band, de inside wang van een band krijgt gewoon net wat minder voor zijn kiezen. Volgens mij heeft het dus niet met het profiel te maken, maar met de constructie (het karkas) van de band.
 
Bovenaan Onderaan