Middelste gordel achterbank geblokkeerd

Bakkertje

Forumguru
Ola,

Ik heb een interessant (ahum) probleempje. Gisteren heb ik de Octavia eens ingezet als mini bus. Nadat de rugleuning weer rechtop stond kreeg ik de middelste riem niet meer afgerold, die zit in de vergrendeling. De rugleuning heb ik weer naar voren gedaan om te kijken of het dan wel lukt, maar dat mocht niet baten. Iemand een idee hoe ik hem ontgrendeld kan krijgen?

Gezien ons gezin met 3 kinderen is de riem onmisbaar en ik baal der best wel van.

Monteurtje

Forumguru
Er staat nog ergens een discussie op dit forum over dit probleem.
Wat je kunt doen is de achterbank zitting omhoog doen. Daaronder zit de bevestiging van de gordel. De bout losdraaien. Zodat de spanning van de gordel gaat. Gordel uittrekken. Bout weer vastzetten en het werkt weer zoals het hoort.

vanturenhout

Senior Member
Mag ik vragen of dat een beetje te doen is met 3 kinderen? ik sta op het punt een O2 te bestellen, maar schrok een beetje van de middelste 'zitplaats' We denken dat een kinderstoel (zitverhoger met leuning) daar wel kan staan, en de oudere kinderen (zonder stoel) links en rechts ernaast te zetten. We vonden de rugleuning best hard. Hoe is jullie ervaring?

Bakkertje

Forumguru
Mijn ervaring is dat het niet past. Ik probeer van mijn O2 af te komen zelfs. Het probleem zit hem in de C stijl, deze zit bij een combi precies waar de hoofdsteun van de bank zit. Daardoor past de kinderstoel met rugleuning er niet tussen. Het alternatief is om je kind zonder rugleuning en met alleen een verhoger in de auto te zetten, maar dan ga je inboeten op de veiligheid van je kind. Waar het wel makkelijker in past zijn sedan en hatchback modellen, daarbij is de deur langer en valt de kinderstoel in het raam van de deur.
Wij hebben overigens een Romer peuter stoel in het midden, die is aan de achterkant smaller dan de maxi-cosi modellen, waardoor je bij de sluitng van de gordel kunt, anders lukt het je al helemaal niet.

In jullie geval zou je kunnen kijken naar de Romer King opvolgstoel, die kun je in de breedte verstellen, waardoor je bij de sluiting kunt. Er blijft dan waarschijnljk links en rechts weinig ruimte over. Gewoon de dealer bellen met je stoeltjes onder de arm gaan passen. Zo heb ik ontdekt dat het in ons geval makkelijker past in een niet-combi.

vanturenhout

Senior Member
Even voor de duidelijkheid, jij hebt het over een kinderstoel aan de buitenzijde van de bank, dus tegen de deur aan? Ik heb daar (gelukkig) geen stoelen meer nodig.Alleen een in het midden. Dat is een redelijke smalle stoel, en daar moet de jongste nog zeker 3 jaar op zitten. Wat ik in de showroom merkte is dat het zo wel te doen is, maar dat is natuurlijk een moment opname. Ik weet niet hoe het zal zijn met een reis naar Spanje oid.

Bakkertje

Forumguru
Oeps, ik schreef de romer king, ik bedoel de romer kid plus. http://www.kinderstoeltje.nl/autostoelen/autostoelen-groep-2-3/romer-kid-plus.html
Daarvan kun je de breedte van het zitgedeelte aanpassen. Zeker zonder stoelen moet je er dan wel naast kunnen zitten.

Die kinderstoelen aan de buitenzijde is overigens voor onze situatie. Het is trouwens nog steeds het beste om je kinderen zo lang mogelijk in de stoeltjes te laten zitten. (Ook al hoeven ze er wettelijk niet meer in.)

Wat je wellicht nog kunt doen is de Octavia met zijairbags achter bestellen, dan heb je ook gordelspanners erbij, is wel zo veilig.

Bakkertje

Forumguru
Mevrouw bakkertje heeft in alle rust met heel veel beleid en geduld de riem los gekregen zonder dat de bouten los hoefde. Dit draadje mag op slot!

gordel achterbank vast

ik kaap deze draad even voor een dergelijk probleem; ;)

de middelste gordel van de achterbank gaat niet meer uit.
ik kan hem wel inrollen, dan hoor je iedere keer een klikje als je het rustig doet, maar ik krijg hem niet meer terug omhoog getrokken, dan blokkeert ie meteen.

hier wat foto's ter verduidelijking;

030620117487.jpg 030620117486.jpg

de grote vraag ?!

hoe kom ik nu bij loopwerk, binnenin de bank, om te repareren ?
(de bekleding van de achterkant lostrekken heeft geen nut, de achterkant is een dichte stalen plaat.)

bedankt alvast!

Ronnie

Forumguru
Het heeft te maken met de positie va de achterbank, probeer eerst eens het achterbankslot te verstellen.
De handleiding heb ik in het Downloadcentrum geplaatst.

thx Ronnie; het is gelukt ! :)

idd, met het vastklikken van de achterbank deblokkeerd de gordel weer!

Michel

Forumguru
Een fors aantal jaren later kaap ik ook even dit draadje. Gistermiddag kwam ik erachter dat de middengordel in mijn Superb II volledig opgerold geblokkeerd blijft. Geen beweging in te krijgen. En aangezien ik met drie passagiers op de achterbank op weg zou gaan, had ik een serieus probleem.

Hoe hebben anderen dit weten op te lossen? Bij neergeklapte achterbank lijkt de gordel ook iets losser te zitten, maar deblokkeren zit er niet in. Gevolg is dat ik de achterbank wel nog net kan terugklappen, maar er staat nu wel veel spanning op de riem en met name op de kunststof bovenkant, waar de riem uitkomt.

Mijn eerste gedachte was om de riem te ontlasten door hem los te maken van de bodem, maar de moed zonk me al in schoenen toen ik de zitting omklapte, want alles er omheen is bekleed en er is geen moer terug te vinden. Wel voor de buitenste gordels, maar die hebben dus geen probleem.

Wat me wel opvalt is dat menig automerk/type dit probleem heeft. Het is niet een specifiek VAG/Skoda probleem.

Highway

Forumguru
Ook op de S2 zit deze gordel vast met 1 bout. Bout zit verstopt onder de vloerbedekking.

Volg je gordel. Deze zit vast aan een metalen haak. Deze haak gaat naar de carosorie. Bij de vloerbedekking zie je dat hier een gleuf zit. Deze kan je dus weg vouwen dan zie je de bout zitten.

Michel

Forumguru
Bedankt voor de tip. Die bout heb ik inmiddels gevonden. Door die strakgespannen gordel kan je echter met geen mogelijkheid bij die bout komen, laat staan dat je hem los kunt draaien.

Eerder had ik al geprobeerd om de vergrendeling los te krijgen door er goed voor te zorgen dat de leuning goed rechtop en vast te zitten, maar ook dan krijg ik er geen mm beweging in.

Wat mij het meeste zorgen baart, naast dat het niet handig is, omdat ik geen derde passagier op de achterbank kan vervoeren, is dat de bekleding en het bovenste kapje danig in de verdrukking komen. Het kunststof kapje is al gaan wijken.

Ik ben bang dat dit een dealerbezoekje wordt.

GibMo28

Nieuw lid
Bij een strak vastzittende (maar niet defecte) middengordel kun je het volgende doen. Je moet hiervoor eerst de achterbank uitbouwen.

1. klap beide bankdelen voorover (ook het zitgedeelte)
  2. maak het zwarte plaatje los dat boven de scharnier in het midden zit.
  3. Til de achterbank op tot boven het kleine bankdeel en trek hem van de pin (die is 5-6 cm lang ongeveer) aan de portierkant
  4. Zet de bank overeind in zitpositie en draai hem achterstevoren. Je hebt nu geen spanning meer op de gordel
Als het goed is kun je nu de gordel helemaal uittrekken (tenzij het mechanisme kapot is). Het is dus belangrijk dat de bank in een rechtop positie is voordat je hem uittrekt.

Deze instructie is voor de Skoda Octavia 2..Bij een andere auto zal de bank anders bevestigd zijn, maar werkt de rest van de procedure identiek

Volg nu de stappen in omgekeerde volgorde om de bank weer vast te maken.

Laatst bewerkt:
Ook hier de bout losgedraaid om de strakgespannen middelste gordel uit de ontgrendeling te krijgen (Fabia I).

Ik heb de gordels ook nog volledig uitgetrokken en aan beide zijden ingespoten met ''W5 Synthetic Material Care''.
Hierna met een droge doek de gordels afgedaan.
Dit heeft echt goed geholpen om de gordels weer soepel te laten terugrollen.
Vandaar dat ik deze tip hier even deel.

Bijlagen

• 20240701_121003R.jpg
    20240701_121003R.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 9

Highway

Forumguru
W5 is dacht ik inderdaad van de lidl ja.

Ik reinig mijn gordels ieder jaar grondig, waarna ik ze met wat 'droge' teflon spray licht behandel.
De gordel rolt hierna merkbaar beter op.

De gordel pak je vaak vast en wordt behoorlijk vies. Je merkt het niet gezien de gordel zwart is.

Bovenaan Onderaan