Mijn aankoop loopt niet echt lekker,is ongeveer zo snel als een natte scheet!!

Mijn aankoop loopt niet echt lekker,is ongeveer zo snel als een natte scheet!!
En hij pingelt erg.
Hij slaat niet af.
Kan ik het zelf aanpakken?
Zo ja hoe?
Ik ben geen techneut,dus graag Jip en Janneke uitleg.
Alvast weer bedankt.
groetjes van de ouwe nozem.

PS de foto klopt niet meer,het is nu een Fabia combo uit 2002 1.4 /

Cordoba

Forumguru
Allereerst om wat voor motorblok/motorcode gaat het? 2002 dat kan een motorcode AUB zijn (1.4 16V 100 pk) maar bijvoorbeeld ook één van de MPI blokken (1.4 8V diverse vermogens tot 68 pk).

Wat bedoel je precies met pingelen? De MPI-blokken hebben in elk geval een wat onregelmatige stationaire loop als je dat bedoelt, dat hoort gewoon bij dit type motor.

Verder is het blok ook langzaam als je hem op toeren houdt (bij warme motor), of wil ie helemaal niet richting 4000 rpm? Is de auto uitgelezen op foutcodes? Branden er controlelampjes (raakt de auto bijv. in noodloop)?

Kortom er zijn legio mogelijke oorzaken, en het is nagenoeg onmogelijk om zonder extra info te bepalen in welke richting het probleem gezocht moet worden (en is er wel iets aan de hand met de auto, of is de auto gewoon totaal anders dan je had gedacht maar is de auto wel in orde). Als je wat meer info geeft, kunnen we proberen om je stapje voor stapje de juiste kant op te sturen. De motorcode van je auto kun je vinden op bijv. de sticker met opties (in de kofferbak bij het reservewiel) maar kun je ook vinden door het kenteken van je auto in te vullen bij een kentekencheck. Bijvoorbeeld op deze site, als ik dat bijvoorbeeld doe voor mijn vorige Fabia, krijg ik deze pagina te zien, als je dan een stukje naar beneden scrolt naar het hoofdstukje "MOTOR", zie je daaronder de motorcode "BBY" vermeld staan.

turboturbo

Forumguru
Hier kan ik ook geen chocolade van maken.:geek:

Branden er lampjes (bijv motorstoringslampje?) Is de auto al uitgelezen? En zo ja met welke apparatuur en welke codes kwamen tevoorschijn? Wat wordt bedoeld met ‘niet zo snel’ en ‘loopt niet lekker’? Etc. Etc. Vragen vragen.

upload_2020-1-9_20-26-57.png

Bovenaan Onderaan