Phoenix2149
Senior Member
Hoi Allemaal,
Tijdje geleden al voorgesteld op het forum en 2 oktober mijn Škoda mogen ontvangen nadat hij 4 weken in Nederland heeft gewacht op typegoedkeuring (tnx WLTP ).
Maar gelukkig is het statement van Škoda dat de consumentenprijs niet veranderd met de nieuwe uitstootwaarden (109-->114).
Waarom de Octavia?
Afijn, "helaas" moest ik door een relatief klein ongeval mijn Auris (TS Hybrid) inleveren door total loss die tot 24 december nog 14% bijtelling had.
Gezien mijn vrouw stopt met werken ivm studie moesten we dus een goedkope en goede oplossing vinden zonder al te veel in te leveren in comfort. Tja... luxeproblemen uiteraard, maar als je met regelmaat lange afstanden moet rijden voor werk dan is een beetje luxe wel fijn. We hebben overwogen om 2018-2019 niet privé te rijden, maar is financieel gewoonweg minder aantrekkelijk ook al heb je twee auto's.
Had al met enige regelmaat zitten zoeken omdat ik in juni toch moest gaan kiezen om in december uit te komen en eigenlijk kwam ik elke keer op de Škoda Octavia (of alternatief een Seat Leon). Gezien we met de kids wilden gaan kamperen met de vouwwagen (kon niet met de Auris) en af en toe een weekendje er tussenuit willen is de ruimte van enorm belang.
Proefrit in 1.0 en 1.5 beide manueel, vind ik de 1.0 wat brommerig laag in de toeren/optrekken dus mijn zinnen gezet op de 1.5.
Na het puzzelen met de Athlon tool en mijn werkgever hun regeltjes kon ik de 1.5 enkel met €75 eigen bijdragen en voor een auto die niet van mij is sonde van het geld. Ergo, 1.0 TSI genomen. Af en toe denk ik nog wel eens aan alternatieven (CEE'D, I30 etc.) maar elke keer als ik dan weer kijk en vergelijk is Škoda toch weer beste keus voor het geld.
Configuratie
Model: Škoda Octavia Combi Style Business
Motor: 1.0 TSI DSG7
Bekleding: Crinkel Zwart
Opties:
1500km
Nu een kleine 2 weken gereden en wat ervaring delen.
"Zeer tevreden" is mijn oordeel over de auto. Verbruik heb ik me (nog) niet zo veel druk willen maken, wilde me eerst focussen om de auto te leren kennen. Ik zal per item uitstippelen met wat ik vind van de auto:
Geluid:
De motor klinkt volwassen. Niet dat typische 3cilinder geluidje wat ik ken van de Aygo en wat andere 3 pitters. Op de snelweg hoor je bijna geen motor geluid.
DSG D-stand is wat brommerig (lees laag in de toeren) maar rijd verder prima met weinig neven geluiden. S-stand blijft de auto voor mijn gevoel weer te lang hoog in de toeren.
Weggeluid is wat meer dan ik verwacht had, maar ik denk dat dit komt door de winterbanden waarmee de auto gelijk is afgeleverd. Daar moet ik nog een keer op terug komen als de zomerbanden er op zitten.
Windgeluid is er wel wat bij de spiegels, maar dat heeft iedere auto die ik gehad heb.
Rijgedrag:
Gasrespons vind ik met name bij (bijna) stilstand niet adequaat. De auto reageert in zo'n situatie niet op je voet en dat kan ongewenste (en gevaarlijke) situaties opleveren. Dit is nagenoeg weg in de S-stand maar wordt auto gelijk onrustig. Als de auto eenmaal op gang is reageert de auto goed op de mate van druk ik geef.
DSG Dit is enorm wennen voor mij. Vanaf hand-->CVT-->DSG is nogal een verschil. Het zal uiteraard (redelijk) goed en zuinig zijn afgestemd op de beste RPM<->PK maar het voelt allemaal wat "slakkerig aan" met name het gasrespons bij (bijna stilstand) hierdoor is/wordt mogelijk de S-stand te veel gebruikt wat niet nodig hoeft te zijn. M-stand gebruik ik vooralsnog helemaal niet. Misschien bij wat bergachtige landschappen in de toekomst.
Sturen vind de auto best prettig sturen. Ben een matige rijder (neem bochten niet snel) maar mocht het voorkomen dat een bocht net wat te gretig genomen wordt heb ik als bestuurder er niet al te veel last van, passagiers uiteraard wat meer .
Multimedia systeem:
Navigatie eerste reactie "zeer beleefde blogger" wat kan ze veel praten zeg, maar gelukkig kunnen instructies ook korter worden ingesteld. Nog niet gedaan overigens. Navigatie is erg goed en reageert snel. Instructies zijn tot nu toe duidelijk (maar lang). Helaas is gebruikersvriendelijke flitser implementatie niet mogelijk. Lees dat er een zwak piepje ingesteld kan worden, gemiste kans zeker met de Škoda Connect kan simpel een klein abbo'tje afgesloten worden. Niet dat ik het heel er vind overigens, hou me netjes aan de snelheden maar soms vergis je je en is zo'n signaaltje toch handig.
Telefoon integratie is best ok. Simpele koppeling. Mijn contact personen waren snel geimporteerd. werkt prima en snel gekoppeld na start. Nog geen commentaar gehad over de kwaliteit door contactpersonen.
Scherm is huge! Dat swipen is een leuke gimmick meer niet, of ik heb het niet ontdekt. Ik mis een (blijvende) optie dat het scherm op de klok schiet, maar niet als er een route wordt gereden. Dat zou het wat mij betreft super maken. Uiteraard heb ik een brillendoekje bij de hand voor mijn vette vingers
Opties:
LED koplampen een woord: GODDELIJK meer hoef ik niet kwijt. Bergen met licht.
AchteruitrijCamera is goed geïmplementeerd werkt prima. Ik hou van de fisheye functie voor meer overzicht.
Parkeersensoren zijn gevoelig en beginnen mij wat (te) snel te piepen al vanaf een behoorlijke afstand. voor de rest prima.
KESSY ben ik we wat ontevreden over. Ik mis piep bij sleutel in de auto of deur (gedeeltelijk) open. Ik mis een knopje bij de kofferbak klep om te sluiten (zowat elk keyless systeem heeft dat). Weinig tot geen opties buiten dat je de VAG-COM in moet gaan duiken. Sonde, kan veel beter.
Sunset nou die kun je er wel doorheen zien. Vind het tegenvallen hoe veel het tegenhoud. Had beter achterwegen kunnen laten en shutters kunnen kopen wat ik voor de kids waarschijnlijk toch maar ga doen.
Trekhaak nog geen tijd voor gehad/genomen dit goed uit te proberen hoe ik deze er aan zet. maar is erg "mooi" onopvallend weg gewerkt inclusief stekker box.
ACC/ACA is een genot om mee te rijden, met name op wat drukkere snelwegen remt geheel tot stilstand af waarna je je voet op de rem moet plaatsen. In de (binnen) stad zou een mogelijkheid tot "speed limiting" een uitkomst zijn, zet dan maar waarschuwingsgeluidje tijdelijk aan bij 55 op de boordcomputer. Wel wennen dat de hendel links zit. heb regelmatig groot licht signalen afgegeven wanneer ik probeerde te resetten. Zat op de Auris rechts en zat je je ramen te zandschuren per ongeluk maar heeft er verder niemand last van.
Tijdje geleden al voorgesteld op het forum en 2 oktober mijn Škoda mogen ontvangen nadat hij 4 weken in Nederland heeft gewacht op typegoedkeuring (tnx WLTP ).
Maar gelukkig is het statement van Škoda dat de consumentenprijs niet veranderd met de nieuwe uitstootwaarden (109-->114).
Waarom de Octavia?
Afijn, "helaas" moest ik door een relatief klein ongeval mijn Auris (TS Hybrid) inleveren door total loss die tot 24 december nog 14% bijtelling had.
Gezien mijn vrouw stopt met werken ivm studie moesten we dus een goedkope en goede oplossing vinden zonder al te veel in te leveren in comfort. Tja... luxeproblemen uiteraard, maar als je met regelmaat lange afstanden moet rijden voor werk dan is een beetje luxe wel fijn. We hebben overwogen om 2018-2019 niet privé te rijden, maar is financieel gewoonweg minder aantrekkelijk ook al heb je twee auto's.
Had al met enige regelmaat zitten zoeken omdat ik in juni toch moest gaan kiezen om in december uit te komen en eigenlijk kwam ik elke keer op de Škoda Octavia (of alternatief een Seat Leon). Gezien we met de kids wilden gaan kamperen met de vouwwagen (kon niet met de Auris) en af en toe een weekendje er tussenuit willen is de ruimte van enorm belang.
Proefrit in 1.0 en 1.5 beide manueel, vind ik de 1.0 wat brommerig laag in de toeren/optrekken dus mijn zinnen gezet op de 1.5.
Na het puzzelen met de Athlon tool en mijn werkgever hun regeltjes kon ik de 1.5 enkel met €75 eigen bijdragen en voor een auto die niet van mij is sonde van het geld. Ergo, 1.0 TSI genomen. Af en toe denk ik nog wel eens aan alternatieven (CEE'D, I30 etc.) maar elke keer als ik dan weer kijk en vergelijk is Škoda toch weer beste keus voor het geld.
Configuratie
Model: Škoda Octavia Combi Style Business
Motor: 1.0 TSI DSG7
Bekleding: Crinkel Zwart
Opties:
- Adaptive Cruise Control met Front Assist
- Parkeer Plus Pakket
- Kinder Pakket
- Sunset
- Reservewiel
1500km
Nu een kleine 2 weken gereden en wat ervaring delen.
"Zeer tevreden" is mijn oordeel over de auto. Verbruik heb ik me (nog) niet zo veel druk willen maken, wilde me eerst focussen om de auto te leren kennen. Ik zal per item uitstippelen met wat ik vind van de auto:
Geluid:
De motor klinkt volwassen. Niet dat typische 3cilinder geluidje wat ik ken van de Aygo en wat andere 3 pitters. Op de snelweg hoor je bijna geen motor geluid.
DSG D-stand is wat brommerig (lees laag in de toeren) maar rijd verder prima met weinig neven geluiden. S-stand blijft de auto voor mijn gevoel weer te lang hoog in de toeren.
Weggeluid is wat meer dan ik verwacht had, maar ik denk dat dit komt door de winterbanden waarmee de auto gelijk is afgeleverd. Daar moet ik nog een keer op terug komen als de zomerbanden er op zitten.
Windgeluid is er wel wat bij de spiegels, maar dat heeft iedere auto die ik gehad heb.
Rijgedrag:
Gasrespons vind ik met name bij (bijna) stilstand niet adequaat. De auto reageert in zo'n situatie niet op je voet en dat kan ongewenste (en gevaarlijke) situaties opleveren. Dit is nagenoeg weg in de S-stand maar wordt auto gelijk onrustig. Als de auto eenmaal op gang is reageert de auto goed op de mate van druk ik geef.
DSG Dit is enorm wennen voor mij. Vanaf hand-->CVT-->DSG is nogal een verschil. Het zal uiteraard (redelijk) goed en zuinig zijn afgestemd op de beste RPM<->PK maar het voelt allemaal wat "slakkerig aan" met name het gasrespons bij (bijna stilstand) hierdoor is/wordt mogelijk de S-stand te veel gebruikt wat niet nodig hoeft te zijn. M-stand gebruik ik vooralsnog helemaal niet. Misschien bij wat bergachtige landschappen in de toekomst.
Sturen vind de auto best prettig sturen. Ben een matige rijder (neem bochten niet snel) maar mocht het voorkomen dat een bocht net wat te gretig genomen wordt heb ik als bestuurder er niet al te veel last van, passagiers uiteraard wat meer .
Multimedia systeem:
Navigatie eerste reactie "zeer beleefde blogger" wat kan ze veel praten zeg, maar gelukkig kunnen instructies ook korter worden ingesteld. Nog niet gedaan overigens. Navigatie is erg goed en reageert snel. Instructies zijn tot nu toe duidelijk (maar lang). Helaas is gebruikersvriendelijke flitser implementatie niet mogelijk. Lees dat er een zwak piepje ingesteld kan worden, gemiste kans zeker met de Škoda Connect kan simpel een klein abbo'tje afgesloten worden. Niet dat ik het heel er vind overigens, hou me netjes aan de snelheden maar soms vergis je je en is zo'n signaaltje toch handig.
Telefoon integratie is best ok. Simpele koppeling. Mijn contact personen waren snel geimporteerd. werkt prima en snel gekoppeld na start. Nog geen commentaar gehad over de kwaliteit door contactpersonen.
Scherm is huge! Dat swipen is een leuke gimmick meer niet, of ik heb het niet ontdekt. Ik mis een (blijvende) optie dat het scherm op de klok schiet, maar niet als er een route wordt gereden. Dat zou het wat mij betreft super maken. Uiteraard heb ik een brillendoekje bij de hand voor mijn vette vingers
Opties:
LED koplampen een woord: GODDELIJK meer hoef ik niet kwijt. Bergen met licht.
AchteruitrijCamera is goed geïmplementeerd werkt prima. Ik hou van de fisheye functie voor meer overzicht.
Parkeersensoren zijn gevoelig en beginnen mij wat (te) snel te piepen al vanaf een behoorlijke afstand. voor de rest prima.
KESSY ben ik we wat ontevreden over. Ik mis piep bij sleutel in de auto of deur (gedeeltelijk) open. Ik mis een knopje bij de kofferbak klep om te sluiten (zowat elk keyless systeem heeft dat). Weinig tot geen opties buiten dat je de VAG-COM in moet gaan duiken. Sonde, kan veel beter.
Sunset nou die kun je er wel doorheen zien. Vind het tegenvallen hoe veel het tegenhoud. Had beter achterwegen kunnen laten en shutters kunnen kopen wat ik voor de kids waarschijnlijk toch maar ga doen.
Trekhaak nog geen tijd voor gehad/genomen dit goed uit te proberen hoe ik deze er aan zet. maar is erg "mooi" onopvallend weg gewerkt inclusief stekker box.
ACC/ACA is een genot om mee te rijden, met name op wat drukkere snelwegen remt geheel tot stilstand af waarna je je voet op de rem moet plaatsen. In de (binnen) stad zou een mogelijkheid tot "speed limiting" een uitkomst zijn, zet dan maar waarschuwingsgeluidje tijdelijk aan bij 55 op de boordcomputer. Wel wennen dat de hendel links zit. heb regelmatig groot licht signalen afgegeven wanneer ik probeerde te resetten. Zat op de Auris rechts en zat je je ramen te zandschuren per ongeluk maar heeft er verder niemand last van.
Laatst bewerkt: