mijn eerste rijervaring met de F2 sport + automaat

bing69

Actief lid
Daar stond ie dan op vrijdagmiddag de "Fabia 2 sport met automaat" te blinken in een mager zonnetje. Na de inname van mijn oude wagen en een zeer ruime uitleg van de verkoper mochten we dan eindelijk gaan rijden.
Op de proefrit na was dit de eerste keer dat ik met een automaat reed. Ging lekker maar we waren veel te snel thuis. Was al donker dus gelijk de meedraaiende mistlampen kunnen testen. Dacht er eigenlijk wat negatief over maar het is inderdaad een hele verbetering voor dat je ergens indraait is de boel al mooi uitgelicht. Enigzins irritant is wel dat als je over een weg rijdt met wat flauwe bochten de lampen telkens aan springen.

Zaterdag een ritje van zo'n 80 km. Cruisecontrol er op en rijden maar, gas geven met de + en remmen met de -. Lang geleden dat ik zo ontspannen gereden heb. Heerlijk rijden bij 120 2700 toeren in de zesde versnelling, wat een rust. Mijn Kia maakte 3500 toeren met toch heel wat meer herrie.

Zondag weer een ritje van 100 km. Kom er nu achter dat ik met een automaat anders moet rijden dan met een handgeschakelde bak. Ik ben een rustige rijder met een beheerste rechtervoet. Die weliswaar van doorijden houdt meer toch met niet al te veel toeren.
Nu moet ik af en toe gewoon gassen, gewoon dat gaspedaal intrappen bij bv 120 km. De bak schakelt dan een versnelling terug en gaaan.....

Verder vind ik de F2 heerlijk sturen, vrij direct. Ook de vering vind ik heerlijk, iets stugger dan ik gewend was maar wel met meer contact met de weg.
 

Fabia

† In Memoriam
Bedankt voor het rijverslag, wil over een tot twee jaar mijn Fabia Combi inruilen voor een Sport met automaat en ben erg benieuwd naar de ervaringen ermee.
 

Ron467

Actief lid
Bedankt voor het rijverslag, wil over een tot twee jaar mijn Fabia Combi inruilen voor een Sport met automaat en ben erg benieuwd naar de ervaringen ermee.

Persoonlijk zou ik dan wachten op de DSG uitvoering. :rockon:
Na 4,5 jaar met de VW T4 automaat (transporter) gereden te hebben, heb ik gekozen voor de fabia2 handbak.
Omdat de DSG nog niet leverbaar is en de tiptronic een traditionele automaat is (en die van VW heb ik wat mindere ervaring mee)....
Sinds kort wel op de golf en bora, maar dan betaal je nog zo 7 à 8 duizend meer.....:1439:

HG Ron.
 

Ronimo

Nieuw lid
Ik ben ook geinterreseerd in die tiptronic maar dacht dit toch geen automaat is met een koppelomvormer.
Een tiptronic is toch een automaat met een "automatische"koppeling...
Nog eens even gekeken in de brochure en jawel ,het is een hydrodynamische koppelomvormer.
eigenlijk is het dus een "gewone" automaat .
Verbeter mij als ik verkeerd ben...
Al iemand ervaring kwestie verbruik?
greets:bye:
 

LenK

Forumguru
Tiptronic is een gewone automaat. Met het bekende nadeel: brandstofverbruik 10% hoger dan dezelfde motor met handbak.
 

Ron467

Actief lid
Mogelijk valt het met het meerverbruik mee want ik heb begrepen dat het 6e verzet een overdrive is.
Zie een ander draadje over toeren bij 120 km/h.
Blijkbaar zijn de overbrengverhoudingen van de 5 handbak hetzelfde als de eerste vijf van de automaat, en die heeft dan nog een 6.....
Op de snelweg dan dus minder toeren voor de zelfde snelheid, zou in theorie zuiniger moeten zijn. Daar kan je dus iets terug winnen van het koppelomvormer verlies bij optrekken en voordat de lock-up inkomt (ook bij de 80 ongeveer?).
Kan je de tiptronic ook dwingen? dus bij 50 al naar z´n 5 of zo?
Natuurlijk, te lage toeren zijn ook onzuiniger. Probeer maar eens een bepaalde snelheid aan te houden in diverse verzetten en kijk dan naar de verbruiksmeter.....(en die klopt aardig geloof ik).
Tja automaat of schakelen mijn vrouw en dochter zijn heel tevreden over het schakelen, ik vindt het wel leuk, maar toch wordt de volgende echt een DSG of aanverwant.
Ik weet niet of deze link hier al eerder voorbij is gekomen, maar hier veel info over alle soorten (automatische) versnellingsbakken.
http://www.vtm.be/auto/forum/showthread.php?t=18685

Plezier ermee.

Ron.
 

bing69

Actief lid
Kan je de tiptronic ook dwingen? dus bij 50 al naar z´n 5 of zo?


Ron.

Wat je kunt proberen is wat te spelen met je gas, je zult merken als je een bepaalde snelheid rijdt en je gas ff loslaat en weer indrukt dat hij een versnelling hoger schakeld. Kwestie van een beetje aanvoelen en spelen.
 

Ron467

Actief lid
Wat je kunt proberen is wat te spelen met je gas, je zult merken als je een bepaalde snelheid rijdt en je gas ff loslaat en weer indrukt dat hij een versnelling hoger schakeld. Kwestie van een beetje aanvoelen en spelen.

Ik zou heel vreemd opkijken als dat met mijn auto ook gaat :uitlachen:
maar ik bedoelde eigenlijk met de flippers (Tip), als je dan in de stad met 50 á 60 al in z´n hoogste versnelling kan (al dan niet met de lock-up).
Mijn handschakelbak kan je in principe zelfs stationair in 5 laten rijden.

HG Ron.
 

bing69

Actief lid
Ik zou heel vreemd opkijken als dat met mijn auto ook gaat :uitlachen:
maar ik bedoelde eigenlijk met de flippers (Tip), als je dan in de stad met 50 á 60 al in z´n hoogste versnelling kan (al dan niet met de lock-up).
Mijn handschakelbak kan je in principe zelfs stationair in 5 laten rijden.

HG Ron.
En waarom zou dat met jouw auto niet gaan??? Je stelt een vraag en ik geef antwoord maar zowel met de hand (dan gaat het altijd) of op de manier zoals ik beschrijf gaat het!!!!:1439:
 

LenK

Forumguru
De Sport uitvoering heeft die de ronde of de grote mistlampen? Aan de avatar van bing69 zijn het de grote, klopt dat?

Mijn vrouw wil nu ook ineens een nieuwe auto. De Fabia II is een kandidaat.
Valt me op dat ie slechte energielabels heeft tov de concurrenten, kost weer een hoop subsidie aan de tollenaars in Den Haag.

D label van de FII is 400+700= € 1100 meer dokken dan het B label bij veel concurrenten.
Dat is dan weer jammer. De 1.6 automaat heeft zelf een E, is nog eens 400 extra afdragen !!

Is dit niet een vaan de oorzaken van de niet geweldige verkoop van de FII ?
 

Ron467

Actief lid
De Grote, zie de foto´s van "onze auto´s"

Tja de maffia in den haag maakt er weer een potje van met die zgn energielabels.
nog niet erg veel kilometers, maar gemiddeld zo 1:13. In de praktijk dus.

Wel wat anders dan die grote jongen met A labels (Lexus hybride, Mercedes, BMW) die in de praktijk niet verder komen dan 1:7 of zo......

Mijne had ik inderdaad net voor de invoering van dit belachelijke systeem.

HG Ron.
 

LenK

Forumguru
Punt is dat je in het geval van de 1.6 automaat dus 1500 meer afdraagt aan de fiscus dan bij een auto met B label. En dat bedrag besteed je dan natuurlijk liever aan "het ijzer" zelf.
Er verdwijnt weliswaar weer een gedeelte van die 1500 in de zak van de importeur, maar het idee dat je de geldkraan van onzinnige Haagse verspilling helpt is niet aantrekkelijk.

Ook een tegenvaller dat het grote VAG geen betere motoren in het lagere segment heeft.
Wel lekker met die turbo's in het C en D segment scoren, maar de kleinere krijgen geen aandacht. De 1.4 van de F2 is wel verbeterd tov de 1.4 in de F1 maar niet echt in uitstoot of verbruik.
 

bing69

Actief lid
De Sport uitvoering heeft die de ronde of de grote mistlampen? Aan de avatar van bing69 zijn het de grote, klopt dat?

Mijn vrouw wil nu ook ineens een nieuwe auto. De Fabia II is een kandidaat.
Valt me op dat ie slechte energielabels heeft tov de concurrenten, kost weer een hoop subsidie aan de tollenaars in Den Haag.

D label van de FII is 400+700= € 1100 meer dokken dan het B label bij veel concurrenten.
Dat is dan weer jammer. De 1.6 automaat heeft zelf een E, is nog eens 400 extra afdragen !!

Is dit niet een vaan de oorzaken van de niet geweldige verkoop van de FII ?

Niet alleen groot maar ook met corner functie...
 

bing69

Actief lid
Vorige week met de F2 + automaat naar Duitsland geweest. Min vermoeden werd daar bevestigd. Bij 150 echte km's (TT) draait de motor slechts 3300-3400 toeren. Dit scheelt dus enorm in de herrie tov een handbak.

Leuk is als je een flinke heuvel opgaat met de cruise control aan de bak een keer terug schakeld, irritant wordt het als hij dat drie of vier keer doet bij een nog grotere heuvel......

Maar verder gedroeg de F2 zich als menig andere (lees grotere en duurdere) auto.
 

Okki

Donateur
Leuk is als je een flinke heuvel opgaat met de cruise control aan de bak een keer terug schakeld, irritant wordt het als hij dat drie of vier keer doet bij een nog grotere heuvel......

Zo stijl dat ie in z'n 2 naar boven gaat?
 
Bovenaan Onderaan