Mijn eerste Skoda

Testedoene

Forumguru
Hallo,

ik ben Wesley en zal vanaf april 2015 met een Skoda Octavia 3 break 1.2 TSI rijden.
De wagen zal uitgevoerd zijn in Cappucino Beige en is voorzien van een hele rits aan opties.

Mijn vroegere wagens:
VW Golf Mk2 GTD '86 (blauw) die ik na enige tijd noodgedwongen voorzag van een 59kw intercooler blokje.
VW Golf Mk2 GTD intercooler '90 (oakgreen)
VW Golf MK3 GTD TDi '96
VW Golf Mk4 TDi ALH
Xsara Picasso 1.6 HDI 110pk (tsja)
VW Passat break 3C 1.6 TDI

Ik hoop hier wat nuttige tips en informatie te kunnen vinden.

Groetjes,
Wesley
 

gbbosma

Forumguru
Welkom @Testedoene op dit mooie skodaforum, tips en informatie? Er staat genoeg op het forum.
En anders vragen, dan komt de boel ook vast wel los met antwoorden.
 

Last resort

Forumguru
Welkom op het forum. En inderdaad was de Picasso niet de meeste fijne Citroen. De Xsara break was beter. Maar het is inderdaad geen VAG product.
 

Testedoene

Forumguru
Hallo allemaal,


ondertussen rij ik (lees: mijn vrouw) al 7 maand met de Octavia 3 Combi rond, dit naar alle tevredenheid.

Wij kozen voor een cappucinobeige 1.2 TSI in het 2de optieniveau (Ambition) en namen oa DAB, Amundsen, zetelverwarming, achteruitrijcamera, sensoren rondom, hill hold, chrome afwerking en sunset, dynamische mistlichten, simply clever-opbergpakket, rubberen koffermat, … mee op de optielijst. Ook koos ik voor de 5-spakige velgen ipv de standaard 10-spakigen met het oog op het gemakkelijker reinigen van de velgen.

Momenteel heeft de wagen bijna 11.500 km’s gereden, dit naar alle tevredenheid.

De wagen is 1x langs de garage gepasseerd wegens het slepen van het stuurwiel. Het bleek echter een iets te hoog gepositioneerde vloermat te zijn (dus niet de voetenmat). Euvel heel snel opgelost. Ik ben enorm kritisch van aard waardoor ik dit opgemerkt had. Moest ik blijven rijden hebben was de mat vanzelf wel ingesleten denk ik.
Ook had ik een probleempje doordat mijn dochtertje een nootje in de verluchtingsmond onder de bijzitterszetel liet verdwijnen. Uiteindelijk heb ik dat wel zelf kunnen oplossen... hilariteit op het forum verzekerd ;)

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat ik (lees: mijn vrouw) een fantastische reisgezel heb gevonden in deze wagen. De laatste wagen waar ik zo enthousiast over was was mijn Golf IV bj 2002.

De wagen zelf is heel ruim en praktisch. Mijn kinderen kunnen probleemloos achter me plaatsnemen en de ruimte achterin is iets groter dan bij mijn Passat 3C. In de koffer kan je werkelijk alles kwijt maar helaas is de koffer na het neerleggen van de zetels niet volledig vlak.

Aangezien mijn vrouw korte afstanden rijdt hebben we gekozen voor een TSI. Onze “oude” CR TDI kwam op een kort traject telkens op ongeveer 8,5 liter/100km (1 op 11,76) verbruik uit waardoor de grote tank wel redelijk snel opnieuw gevuld moest worden. De TSI slaagt er in om dik een liter onder dit verbruik uit te komen, wat redelijk spectaculair is (6,6-7,3 liter/100 km of ergens tussen 1 op 15,15-13,96).
Het verbruik komt na deze 11.500 km’s uit op 7,1 (of 1 op 14,08) gemiddeld. Niet slecht vind ik, zeker gelet op het gebruik van de wagen.
We zijn oa naar Frankrijk op reis geweest (4 personen in de wagen, kofferbak volledig vol en een goed gevulde dakkoffer op de rug). Dit ritje alleen al bracht een extra 3.000 km’s op de teller tegen een verbruik van 7,1 liter/100 km (of 1 op 14,08) bij 137 km/h op de CC.

Gisteren heb ik een lange afstand afgelegd met de cc op 125 km/h en daarbij kwam ik uit op 5,5 liter/100 km (1 op 18,18) met de zetelverwarming en airco op. Dit is geen alleenstaand geval want meerdere langere ritten kwamen op minder dan 6 liter/100 km (1 op 16,66) uit!

Bedenkingen:
-ik beklaag me soms dat ik niet koos voor de sportzetels wegens de bijkomende steun maar moet eerlijk toegeven dat ik dit enkel mis bij lange afstanden
-de Amundsen is traaaaaaaaaag en het ingeven van poi is me nog niet gelukt (flitslocaties)
-de koffer is niet volledig vlak

Positief:
-de zetelverwarming is zalig!
-ruimte!
-prettige motor
-zuiniger dan onze 1.6 CR TDI
-geen ellende met roetfilters, injectoren enzoverder (gezien de korte afstanden)
-de opties die ik nam bevallen me meer en meer naarmate de tijd vordert

Ik (lees: mijn vrouw) hoop nog veel probleemloze kilometers af te leggen met ons pittig 1.2-tje.

Als de Skoda ons zo tevreden blijft stellen wordt onze andere auto zeker en vast ook vervangen door een Skoda. Hoe je het ook draait of keert: dit merk biedt een zeer scherpe prijs/kwaliteitsverhouding aan en de wagen is op zich ook nog tijdloos mooi te noemen zonder spectaculair in het oog te springen.

Ik wou toch even de tijd nemen om wat feedback te geven over m’n auto… vragen zijn altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:

Tassin

Forumguru
Hallo allemaal,


ondertussen rij ik (lees: mijn vrouw) ...
...
Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat ik (lees: mijn vrouw) ...
...
Ik (lees: mijn vriendin) ...

Lijkt me wel fijn zo'n ruimdenkende vrouw die er geen graten in ziet dat je er een vriendin op na houdt. Delen ze dezelfde wagen of hebben ze elk hun eigen Skoda? :deuk::maakmegek:
 
Bovenaan Onderaan