Mijn eerste uitgebreidere auto-onderhoud

Na veel gelezen te hebben op dit forum over alle mogelijkheden en stapen van auto-onderhoud (er ging écht een wereld voor mij open) ben ik deze week met een lijstje maar eens binnengestapt bij CarClean in Berkel en Rodenrijs.
Veel overlegd en nuttige tips gekregen wat resulteerde in onderstaande aanschaf :
  • Dodo Juice Born to be Mild shampoo
    • Wash mitt: Meguiars - Super Thick Microfiber
    • Droogdoek: Monello - Senza Acqua Piazza Drying Towel
  • AutoGlym Super Resin Polish : milde cleaner + prewax
    • Applicator: Monello Easy Detailing Duo Cutting and Finishing Pad (zwarte zijde)
  • Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845
    • Applicator: (ROOD) Monello - Del Ufo XL Foam Applicator
  • Buff : Monello - Peluche Verde
Gisteren een lange dag bezig geweest met een voor wat mij betreft prima resultaat.
Inspanning viel toch wel wat tegen. Mogelijk bij een volgende keer als dàn 'ervaren' poetser mogelijk wat sneller :jaja:

20160716_153042-01_1468760697948.jpg
 
Laatst bewerkt:
@emilio3333
Heb je helemaal gelijk in, maar ik zit met een wat vervelende rug (dubbele hernia gehad)
Dus gisteren was lang genoeg voor mij.....
Twijfel daar voor een volgende keer nog wel steeds over hoor dus wie weet...
Zou dit dan eigenlijk in twee dagen moeten gaan doen, maar ik kan de auto niet binnen parkeren om deze na het kleien schoon te houden voor de volgende stappen......
 

Cordoba

Forumguru
@BlackYeti54: je kunt er ook voor kiezen om op de 1e dag te wassen, en dan het kleien en de vervolgstappen alleen voor de panelen die je helemaal afwerkt. Dan kun je bijvoorbeeld een week later de auto opnieuw wassen en de resterende panelen kleien, cleanen en in de wax zetten. Andere optie is dat je 2 opeenvolgende dagen pakt en op dag 2 de auto even afspoelt en droogt, of de auto wast 'zonder water' (Poorboys Spray & Wipe, of vergelijkbaar middel van andere fabrikant), en dan even met een MF doek naloopt en weer verder gaat met je stappen.

Volgens mij komt binnen nu en een week of 6 de Summer Super Salesday bij CarClean, dan kun je of via de webshop met korting bestellen, of langs gaan (en dan spreek je ook veel anderen waar je weer veel van kunt leren). Helaas dit jaar geen Summer Super Detail Day (vergelijkbaar met SSS maar dan met demo's, competities enz. waar je dus ook veel mensen aan het werk kunt zien).

Overigens mis ik ook afplaktape in je boodschappenlijstje, misschien bij de Yeti niet zo nodig, maar hoe meer ongelakte kunststof je hebt aan de buitenkant, hoe harder je de tape nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
@Cordoba
Dank voor de waardevolle tips. Genoteerd en hou ik zeker in het achterhoofd.
De komende (zeg) 5 maandjes alleen maar wassen.
Medewerker CarClean had toch een tip :
na iedere volgende wasbeurt even met

Meguiars - Gold Class Carnauba Plus Premium Quik Wax
inspuiten en opwrijven om de standtijd van de Collonite wat te verlengen.
Dus deze ook alvast aangeschaft.
 
Aha, het 'professionele' werk!
Scheelt zéker een hoop spierkracht.
Nu nog een goedkoop 2e hands autootje om eerst eens lekker mee te kunnen oefenen :maakmegek:
 

Cordoba

Forumguru
@EdK BlackYeti54 heeft niet gepolijst, dus de winst met een DAP is niet zo groot. Gewoon eerst de basis onder de knie krijgen, en als je dat blindelings kunt, dan volgende stappen, anders moet je voor iedere stap gaan nalezen wat je nu precies moet doen, en wanneer je met elke stap klaar bent. De stappen die hij gedaan heeft vragen weinig kracht als je het goed doet, de ongewone houding doet meer dan de kracht.

Overigens zijn er ook fanatiekelingen die een paneel op de sloop halen om te oefenen.

Wat die Meguiar's Quick Detailer betreft: ik ben er niet zo'n fan van, bevat veel fillers die lakfoutjes verbergen maar na een aantal weken worden die gewoon weer zichtbaar (als de Meguiar's is weggewassen). Voor de winterperiode is een shampoo met toegevoegde carnauba wax wel aan te bevelen, die voegt steeds een klein beetje wax toe bij een washbeurt, waardoor je waxlaag veel langer goed blijft. In het algemeen: Meguiar's heeft veel producten met meerdere functies in één, dat betekent in de praktijk dat je eigenlijk niet weet wat je doet, en hoe lang het effect blijft (doordat fillers het echte resultaat verhullen), daarnaast is Meguiar's naar verhouding onevenredig duur. Een beetje vergelijkbaar met een BMW: geen slechte auto, maar wel te duur voor wat je ervoor krijgt.

Overigens geeft CarClean op hun locatie ook af-en-toe clinics, bijvoorbeeld voor handmatig detailen. Dat kostte in het verleden 35 euro p.p. inclusief een goede lunch, mogelijkheid om op proefpanelen zelf wat te proberen, en normaal met korting producten aanschaffen aan het eind van de clinic.
 
@Cordoba
Je opmerking over (algemeen) Meguiars neem ik ter harte.
1) Wat zou je tussen de grote
6-maandelijkse wax-beurten telkens na het
(2-wekelijks) wassen dàn kunnen doen om de Collonite standtijd een beetje te kunnen beschermen/verlengen?
2) Je advies voor de shampoo met carnauba-wax in de wintermaanden is een prima tip! Merk ? (vast geen Meguiars. :D.)
 
@Cordoba
De vragen komen bij mij langzaam boven....
Wat kan ik het beste na het kleien als (echte) polish gebruiken
(voor zover ik kan beoordelen voor een normale lak-verontreiniging : aflevering auto feb. 2015)
 

Cordoba

Forumguru
Ik gebruik zelf Bathe+ (het plusje geeft aan dat het de versie met wax is), maar er zijn genoeg andere goede alternatieven. In het najaar zet ik de volgende lagen op mijn auto:
  1. Black Hole van Poor Boys World om de glans te verbeteren (verbergt kleine lakfoutjes)
  2. Exp van Poor Boys World, dit is een sealant, dat is een synthetische wax met een langere standtijd, maar net iets minder wetlook glans dan (Carnauba)wax
  3. Collinite 845 wax
Bovenstaande is genoeg voor een standtijd van 4-5 maanden en gebruik van een gewone goede shampoo (gebruik meestal Poorboys World super slick & suds, maar soms ook Dodo Juice Born to be Mild of gewone Bathe), maar in combinatie met Bathe+ haal ik makkelijk een standtijd van 6 maanden.

Overigens voor het verwerken van sealant, wax enz. heb je vaak een minimumtemperatuur van 15 graden nodig. Een shampoo met toegevoegde carnauba kun je bij lagere temperatuur toepassen, doordat je dat normaal in handwarm water doet.
 
@Cordoba
>>> Dus eerst nog kleien toch ?

1)Blackhole is een echte polish?

2+3) kan dan direct na stap 1 worden aangebracht?
Is dit niet een beetje dubbelop of vult dit elkaar juist aan voor de barre wintermaanden ?
 

Cordoba

Forumguru
Voor lakverontreiniging gebruik je een cleaner, ook al worden die vaak als polish verkocht. Een echte polish haalt een heel klein beetje lak weg, een cleaner haalt geen lak weg, maar reinigt tot in de poriën van de lak. De meeste mensen (inclusief ikzelf) werken heel graag met 'Professional Polish' van Poor Boys. Anders een keer een sample kit van Poorboys aanschaffen, bijvoorbeeld deze. Daar zit ook een goede shampoo (vergelijkbaar met DJ-BtbM) in, PB-PP, een makkelijk verwerkbare glaze (Black Hole), en de Exp als sealant, allemaal genoeg om een aantal beurten te doen. Overigens is de Autoglym Super Resin Polish een product dat je moet vergelijken met de PB-PP, maar veel mensen vinden het een minder fijn product.

Mijn advies: meld je aan op het Carclean-forum, en lees je daar een beetje in. Overigens kun je altijd vragen stellen aan CarClean, de medewerkers zullen je zo goed mogelijk antwoord geven. Ze hebben geen standaardantwoorden voor iedere vraag, maar afhankelijk van de kennis en ervaring van de medewerker wordt het antwoord aangepast aan jouw budget en voorkeuren en nemen ze eventueel lopende aanbiedingen mee in hun aanbevelingen.
 

Cordoba

Forumguru
Black Hole is juist geen polish, na een kleibeurt zijn die lakfoutjes gewoon weer zichtbaar. Black Hole heeft dezelfde functie als de fillers in veel Meguiar's producten, met dit verschil, dat je eerst de staat van je lak kunt beoordelen, en als je dat goed genoeg vindt, dan zet je de BH er pas op. Ik wacht meestal een minuut of 20 na de BH (ga een bak koffie drinken) en zet dan de Exp er op. Sommigen zetten de 845 er dan binnen het uur op, maar het wordt aanbevolen om die Exp na aanbrengen en uitbuffen 8 uur te laten curen (wordt de laag harder, maar moet dan wel kunnen 'ademen'). Normaal zet ik dan de volgende morgen pas de 845 er over heen: even de auto afspoelen met de tuinslang, droogdoek erover heen, kwartiertje laten staan zodat ie 100% droog is, en dan de 845 erover.

De producten van Poorboys hebben trouwens als voordeel dat je ze ook in de volle zon mag verwerken (bij hoge temperatuur/felle zon zou ik het niet aanbevelen, maar het is geen ramp). Sommige merken mag je niet in de zon verwerken, dat is wel iets om op te letten als je niet overdekt kunt werken.

En ja al die lagen pas opzetten na kleien, dan eventueel paintcleaner of polijsten en dan paint cleaner en dan de lagen erop. Zijn er ook nog die vóór het aanbrengen van lagen, alle olie-achtige substantie uit paintcleaner en polijstmiddelen extra verwijderen met bijvoorbeeld Prep, maar als beginner en met een gevoelige rug, zou ik je aanraden om die stap voorlopig even te laten voor wat het is.
 
@Cordoba
Polish / cleaner: verschil is me nu duidelijk.
In mijn geval voorlopig een cleaner dus.
AutoGlym : zou dan liever een cleaner willen zónder wax toevoegingen.....
Had CarClean Forum al ontdekt en ingelezen. Echter, zónder praktische ervaring zijn er teveel werkwijzen/producten mogelijk. Nu, na deze eerste poetsbeurt komen er gerichtere vragen/wensen
 

Cordoba

Forumguru
Daarom noemde ik ook de mogelijkheid van een clinic. Ik heb begrepen dat waarschijnlijk eind augustus (en op een zaterdag) de Super Summer Sales komen, dat betekent dat dan vaak in september/oktober de diverse clinics worden gegeven. Voordeel van zo'n clinic is dat je kostenloos 3-4 merken van een bepaald produkt kunt uitproberen op een testpaneel onder begeleiding, en dan je keuze kunt maken.
 
@Cordoba
Clinics houden we dan in de gaten!
Verwarrend:
PB PP is geen polish maar een cleaner ...

Even de aparte PB producten van jouw linkje bekeken en ben zeer onder de indruk van de reviews. Gemak van verwerken, resultaat en ...niet onbelangrijk : de geur, want je staat er wat uurtjes met je neus bovenop...
 
Bovenaan Onderaan