Mijn ervaring met virtual cockpit

Bert79

Nieuw lid
Hoi Allen.

Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van octavia combi style business 2.0 tdi dsg.
Hiervoor had ik ook octavia 3 met een 1.6 greenline. Uitvoering weet ik niet meer.
Auto had ik overgenomen van een vertrekkende collega en daarna na alle tevredenheid nog 3,5 jaar met deze auto gereden.

Er was bij het bestellen van deze auto nog ruimte over voor extra's en het Virtual Cockpit (VC) vond ik een zeer mooie toevoeging aan mijn nieuwe auto.
Op internet zijn er inmiddels voldoende filmpjes te vinden met hoe het werkt en wat de mogelijkheden zijn.
Nog eens bij de lokale dealer geweest om te vragen of ik er eens mee mocht spelen.
Op een skoda ging dat op dat moment niet maar er was wel een VW golf aanwezig die dit had.
Het is familie van elkaar en dus lijkt alles erg veel op elkaar.
Het zag er echt waanzinnig uit. Navigatie gewoon recht voor je ogen en de nodige informatie aan de zijkanten. Ik was om!

De bestel lijst ingevuld van mijn nieuwe octavia en ingeleverd bij de lease maatschappij.
En toen wachten. Maar na 4 maanden was mijn octavia er dan eindelijk.
Na wat uitleg over alle nieuwe gave dingen met mijn auto op pad.
Nog steeds was ik zeer onder de indruk van mijn bestelde VC.
Als man zijnde ben je daar natuurlijk de hele weg mee aan het spelen.
Mooi mooi mooi. Ik was nog steeds blij.
Uiteindelijk ga je verder kijken wat de mogelijkheden zijn.
En daar kwamen mijn tegenvallers.
Het voornaamste deel waarom mijn keuze voor VC was toch wel de navigatie in groot scherm.
Nu blijkt dat de navigatie van de telefoon bv maps tom tom en flitsmeister hier niet op geprojecteerd kan worden. Sterker nog, als je carplay met Iphone gebruikt heb je helemaal geen navigatie meer in je VC.
Scherm verteld je netjes dat je navigatie op je telefoon gebruikt wordt. In het hoofdscherm van je radio werkt alles wel.
Kortom, als je navigatie op je telefoon gebruikt kijk je tegen een zwart VC scherm aan.
Dit was echt een enorme domper.
Uiteindelijk maar de standaard navigatie van de auto gebruiken. Naar mijn mening is die goed maar niet perfect. Mist gewoon wat handigheidjes wat andere mobiele navi's wel hebben. Is persoonlijk natuurlijk.
Ok.... we rijden met standaard navigatie in het VC. Muziek op de radio beviel mij niet en besloot spotify op te starten via carplay. Heerlijk weer muziek in de auto uit mijn canton systeem.
Euforie was van korte duur omdat mijn VC besloot hier niet mee samen te werken. Scherm weer zwart(???)
Bij het uitzoeken en proberen van VC vertelde de verkoper mij dat er zo goed als alles mogelijk was 4 maanden daarvoor.
Ik terug naar de dealer. (Betreffende verkoper werkte daar niet meer.) En mijn ongenoegen daar voor gelegd. Ik moet zeggen dat ik wel zeer netjes te woord gestaan ben. Er zijn drie medewerkers wezen kijken en begrepen wel wat ik bedoelde. En wat mijn teleurstelling was. Echter was er niks aan te doen en skoda of VAG hat besloten om dit zo te doen. Heel misschien zou er in een volgende software update dit aangepast worden. Ik bleek niet de eerste te zijn namelijk.
Al met al ben ik niet geheel tevreden met mijn VC. Na een week ben je wel uitgespeeld met dat systeem.
En als ik dit geweten had, had ik gewone klokken besteld. Het VC zier er nog steeds ontzettend mooi uit hoor. Maar het eerder een gadget dan een functionele toevoeging.
Persoonlijk had ik voor dat geld liever uits ander uitgezocht.

Hieronder zal ik opsommen waarom wel of waarom niet te bestellen.

Wel bestellen
  • Als je iets anders wil (Ik ben er niet zo blij mee, maar het zier er wel gaaf uit)
  • Met standaard navigatie werkt.
  • Geen carplay gebruikt (carplay info wordt niet getoont in VC)
  • Een duidelijk eenvoudig persoonlijk aanpasbaar instrumenten paneel wil.
  • Heel veel informatie van je auto wil zien.
  • Alleen bleutooth gebruikt ipv carplay. (dan blijft VC wel werken met standaard navi)
Niet bestellen

• Als je de standaard navigatie niet gaat gebruiken.
  • De fucties van carplay volledig wil gebruiken.
  • Snel uitgespeeld ben met gadgets.
  • Voldoende hebt aan normaal info tijdens het rijden.
  • Liever gewone klokken prefereert dan alle digitaal. (normaal instrumentenpaneel is ook erg mooi)
Kortom, wil niet zeggen dat ik er niet blij mee ben. Maar eerder teleurgesteld.
Misschien komt dit in de toekomst nog goed na wat wijzegingen in de software.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik kreeg het er bij (occasion). Ben er wel tevreden over, maar val dan ook on de categorie "wel bestellen" gelukkig ;)

Bert79

Nieuw lid
Misschien moet je gewoon een spelcomputer kopen als je zo graag spelletjes speelt :pieker:
Als je er 1 week mee hebt kunnen spelen heb je het nog lang uitgehouden, wel alle levels uitgespeeld hoop ik?

Beetje flauwe opmerking Corné.
Mijn bedoeling is om mensen te helpen en niet de foute keuze te maken zoals ik gedaan heb

• Leuk
Waarderingen: CDK

Bert79

Nieuw lid
Waarschijnlijk vind jij het nu een foute keuze, daar kan een ander zijn of haar eigen mening over hebben of vormen.
Iedereen kan leren van wat jij nu een foute keuze vindt, maar mag zijn of haar eigen fouten maken.;)

Daarom licht het ook toe. Een hoop informatie kun je gewoon niet vinden. Of je krijgt niet de juiste.
Geef alleen mijn mening dat als je een auto op een bepaalde manier gaat gebruiken dit systeem niet het gewenste effect heeft.
Wat ieder er mee doet is niet aan mij.
En over VC zijn heel weinig gebruikers ervaringen terug te vinden.

Smeeuwis

Donateur
Ik deel je ervaring ten dele. Overigens was dit punt (apps niet zichtbaar op VC) al wel bekend op dit forum maar dat even terzijde. Ik wist het al toen ik de auto bestelde in oktober maar heb me er niet door laten weerhouden, leuke gadget namelijk en daar hou ik wel van.

Maar in de praktijk constateer ik ook dat de standaard Navigatie vele malen beter werkt dan de oude, mits je deze een internet verbinding geeft via de SIM kaart optie of via een hotspot op je telefoon. Of het niveau van Flitsmeister of Google maps wordt bereikt is voor iedereen anders, maar ik ben zeer tevreden met de accuratesse en verwerking van verkeersinfo door de nieuwste Columbus. In mijn vorige auto navigeerde ik via FM, in mijn huidige via de eigen NAVI en hij doet het meer dan goed is mijn ervaring. Alleen de kaartupdates blijven achter, daarin is Google en ook FM feitelijk beter, maar ik ervaar dat niet als een heel groot bezwaar.

Ik vind dit zelf dus geen enorm minpunt, ik gebruik Carplay ook intensief, voor muziek en WhatsApp (voorlezen en inspreken, ideaal) met name, en Flitsmeister op de achtergrond maar alleen om te waarschuwen voor files etc. Daarbij draait de navigatie op de VC en Carplay op de Columbus zelf. De andere weergaves van de VC gebruik ik als ik niet hoef te navigeren. Of tussendoor even als ik twijfel over verkeersborden, of de olietemperatuur wil zien. Of om te spelen Corné ;).

Wat betreft Spotify: die gebruik ik ook af en toe en wat jij beschrijft heb ik (nog) niet meegemaakt.

• Leuk

Bert79

Nieuw lid
Ik deel je ervaring ten dele. Overigens was dit punt (apps niet zichtbaar op VC) al wel bekend op dit forum maar dat even terzijde. Ik wist het al toen ik de auto bestelde in oktober maar heb me er niet door laten weerhouden, leuke gadget namelijk en daar hou ik wel van.

Maar in de praktijk constateer ik ook dat de standaard Navigatie vele malen beter werkt dan de oude, mits je deze een internet verbinding geeft via de SIM kaart optie of via een hotspot op je telefoon. Of het niveau van Flitsmeister of Google maps wordt bereikt is voor iedereen anders, maar ik ben zeer tevreden met de accuratesse en verwerking van verkeersinfo door de nieuwste Columbus. In mijn vorige auto navigeerde ik via FM, in mijn huidige via de eigen NAVI en hij doet het meer dan goed is mijn ervaring. Alleen de kaartupdates blijven achter, daarin is Google en ook FM feitelijk beter, maar ik ervaar dat niet als een heel groot bezwaar.

Ik vind dit zelf dus geen enorm minpunt, ik gebruik Carplay ook intensief, voor muziek en WhatsApp (voorlezen en inspreken, ideaal) met name, en Flitsmeister op de achtergrond maar alleen om te waarschuwen voor files etc. Daarbij draait de navigatie op de VC en Carplay op de Columbus zelf. De andere weergaves van de VC gebruik ik als ik niet hoef te navigeren. Of tussendoor even als ik twijfel over verkeersborden, of de olietemperatuur wil zien. Of om te spelen Corné ;).

Wat betreft Spotify: die gebruik ik ook af en toe en wat jij beschrijft heb ik (nog) niet meegemaakt.

Kijk. Dit kan ik waarderen.
Jouw gebruikers ervaring is anders dan die van mij.
Hopelijk kunnen we door meningen te delen andere mensen helpen hun keuze te maken.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik had het zelf nooit gekozen; heb het geld niet over voor een gadget. Nu het er eenmaal toch in zit, vind ik het wel aardig, maar ook niet meer dan dat.

100pk

Lid
Jammer verhaal!

Overigens vind ik de huidige vormgeving van de klokken ook geen porem (met de lichtgrijze baan eromheen).

• Leuk

Renkie

Forumguru
Is het punt dat je geen Apps meer zichtbaar kunt hebben op de VC niet achteraf aan te passen met VCDS? Blijkbaar heeft het eerder wel gewerkt dus?

Smeeuwis

Donateur
Da's waar. En gelukkig OOK persoonlijk of je een auto zou laten staan of niet. In jouw geval had ik zo'n niet te versmaden GTI ook niet laten lopen! Al was 'ie pimpelpaars... :)

Rallye

Forumguru
Euforie was van korte duur omdat mijn VC besloot hier niet mee samen te werken. Scherm weer zwart(???)
Bij het uitzoeken en proberen van VC vertelde de verkoper mij dat er zo goed als alles mogelijk was 4 maanden daarvoor.
Ik terug naar de dealer. (Betreffende verkoper werkte daar niet meer.)

Is het punt dat je geen Apps meer zichtbaar kunt hebben op de VC niet achteraf aan te passen met VCDS? Blijkbaar heeft het eerder wel gewerkt dus?

Zo las ik de opmerking van @Bert79 eerst ook. Ik weet, inderdaad hier van het forum en uit eigen ervaring, dat CarPlay via VC (of overigens in mijn geval Maxidot) nooit gewerkt heeft. Smeeuwis bedoelt dat de verkoper hem bij aankoop, vier maanden daarvoor, verteld heeft dat het wel zou werken.

Laatst bewerkt:

Henrik

Forumguru
@Bert79 bedankt voor het delen van jouw ervaring. Ik kan me de teleurstelling voorstellen, zeker als je gouden bergen zijn beloofd door verkoper. Op dit forum waren de door jou omschreven nadelen al wel bekend, maar dat doet niets af aan je ervaring natuurlijk. Ik vind het goed dat je dit topic hebt geopend om je ervaring met ons te delen.
Zelf heb ik de optie zojuist wel besteld op een nieuwe Kodiaq. Vooral omdat ik het een leuke gadget vind. Daarbij ben ik vooral van plan om de navigatie van de auto weer intensiever te gaan gebruiken. Ik heb de aanwijzingen in de maxidot van mijn Octavia altijd als prettig ervaren, maar ben op een gegeven moment overgestapt op navigatie via Google Maps via Carplay. Heeft alleen ook nadelen. Het grote nadeel van Carplay vind ik namelijk dat je maar 1 app zichtbaar op je scherm/telefoon kunt hebben. Ik stel me zo voor dat ik met de Virtual Cockpit de navigatie van Skoda voor mijn stuur laat draaien en Spotify of FM op het radio-scherm. Eigenlijk zoals @Smeeuwis het beschrijft. Ben benieuwd of ik daar tevreden over ga zijn. Maar gezien de levertijd van de Kodiaq kan ik je dat voorlopig nog niet laten weten... ;)

Smeeuwis

Donateur
Smeeuwis bedoelt dat de verkoper hem bij aankoop, vier maanden daarvoor, verteld heeft dat het wel zou werken.

Even voor de goede orde: Dit was ik niet, maar de TS :). Ikzelf heb me hier even in verdiept toen ik wist dat de VC leverbaar was geworden en heb toen (ook vanaf het forum hier) al geconstateerd dat het niet zou gaan werken. Desondanks de keus gemaakt, zoals gezegd omdat ik het een toffe gadget vind en omdat de nieuwe navigatie op de Columbus met internetverbinding echt veel verbeterd is.

Doet niets af aan de ervaring van TS: als het eerst zo wordt voorgespiegeld is de teleurstelling natuurlijk groot als later blijkt dat het helemaal niet kan. 'Missertje' van de verkoper...

Bovenaan Onderaan