Boet
Actief lid
14 Maart jongstleden heb ik -na veel heen en weer geklets- bij Seat Van der Velden het motormanagement van mijn Roomster 1.9 TDI laten aanpassen. Van een niet kinderachtige 105 pk / 240 nm ging het speelgoed naar 135 pk / 310 nm.
Wat doet dat nu in de praktijk?
Welnu, het piekerige wat de TDI kenmerkte, is een beetje gladgestreken, en ik heb het idee dat de grote klap ook wat later inzet; zo rond de 2000 toeren begint het feest nu. Dit in tegenstelling tot de ong. 1800 toeren van daarvoor.
Het motorgeluid lijkt bij stationair toerental iets rauwer te zijn geworden, maar ik vermoed dat dat het gros niet zal opvallen. Verder hoor je de motor alleen tijdens optrekken. Vaste tempi valt het geluid me niet eens meer op.
Het verbruik is bijna gelijk gebleven. Het vermogen flink gebruiken -en daar ontkom je beslist niet aan!- geeft meteen een reactie in je verbruik. Rustig rijden geeft net zo'n reactie de andere kant uit. Rustige rijders die niet teveel files tegenkomen moeten de 1:19 kunnen halen. Niet helemaal conform mijn verwachting van 1:20, maar zeker niet gek
En dan het meest interessante...hoe rijdt zoiets nu?
GEWELDIG! Als gezegd is het vermogen-en koppelverloop zo op het gevoel wat gladder geworden, maar het gaspedaal op de vloer levert een reactie op waarbij het stoelframe zowat om je ruggegraat gevouwen wordt. Dit effect is in 4 en 5 uiteraard een stukje minder, maar de versnelling is serieus te noemen. Dit tot chagrijn van diverse automobilist die zich zwaar vergiste in het sprintvermogen van het 'aquarium'. Overigens top het ding momenteel iets over de 200 op de teller. 190 Officieel is zeer zeker mogelijk.
Stoplichtsprintjes ga ik overigens niet aan. Zonde van het materieel, maar het is zo af en toe best leuk om vanaf de 80 km/h in één keer door te halen naar de 120; menig leaseautobestuurder verbijsterd achterlatend...toch maar eens dat TDI-plaatje verwijderen:8.
Kortom, voor het verbruik lijkt het geen klap uit te maken, tenzij je zonder files onder de 120 blijft, maar je houdt er zeer zeker een vlotte automobiel aan over.
Vlotter dan het gros voor mogelijk houdt
Problemen: één keer in de noodloop terecht gekomen. Contact uit, weer aan en daarna nooit meer last gehad.
Wat doet dat nu in de praktijk?
Welnu, het piekerige wat de TDI kenmerkte, is een beetje gladgestreken, en ik heb het idee dat de grote klap ook wat later inzet; zo rond de 2000 toeren begint het feest nu. Dit in tegenstelling tot de ong. 1800 toeren van daarvoor.
Het motorgeluid lijkt bij stationair toerental iets rauwer te zijn geworden, maar ik vermoed dat dat het gros niet zal opvallen. Verder hoor je de motor alleen tijdens optrekken. Vaste tempi valt het geluid me niet eens meer op.
Het verbruik is bijna gelijk gebleven. Het vermogen flink gebruiken -en daar ontkom je beslist niet aan!- geeft meteen een reactie in je verbruik. Rustig rijden geeft net zo'n reactie de andere kant uit. Rustige rijders die niet teveel files tegenkomen moeten de 1:19 kunnen halen. Niet helemaal conform mijn verwachting van 1:20, maar zeker niet gek
En dan het meest interessante...hoe rijdt zoiets nu?
GEWELDIG! Als gezegd is het vermogen-en koppelverloop zo op het gevoel wat gladder geworden, maar het gaspedaal op de vloer levert een reactie op waarbij het stoelframe zowat om je ruggegraat gevouwen wordt. Dit effect is in 4 en 5 uiteraard een stukje minder, maar de versnelling is serieus te noemen. Dit tot chagrijn van diverse automobilist die zich zwaar vergiste in het sprintvermogen van het 'aquarium'. Overigens top het ding momenteel iets over de 200 op de teller. 190 Officieel is zeer zeker mogelijk.
Stoplichtsprintjes ga ik overigens niet aan. Zonde van het materieel, maar het is zo af en toe best leuk om vanaf de 80 km/h in één keer door te halen naar de 120; menig leaseautobestuurder verbijsterd achterlatend...toch maar eens dat TDI-plaatje verwijderen:8.
Kortom, voor het verbruik lijkt het geen klap uit te maken, tenzij je zonder files onder de 120 blijft, maar je houdt er zeer zeker een vlotte automobiel aan over.
Vlotter dan het gros voor mogelijk houdt
Problemen: één keer in de noodloop terecht gekomen. Contact uit, weer aan en daarna nooit meer last gehad.