Mijn naam is Pieter

Goedemiddag,

Ik weet niet of dit de juiste manier is om mij voor te stellen....


Mijn naam is Pieter en ik rijd sinds november 2017 een Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Businessline in de kleur cappuccino uit 2014.
Hiervoor reed ik een Volvo V50 D2. Ik kreeg alleen in 2017 gezinsuitbreiding en had wat meer ruimte nodig.

Na wat wikken en wegen bij deze auto uitgekomen en tot nu toe met heel veel plezier. Hij is ruim, rijdt lekker, ziet er mooi uit en is, op een automaat na, van alle gemakken voorzien.
En de maandelijkse lasten vallen mij ook reuze mee. Het verbruik ligt tussen de 1 op 23 en 1 op 24. Heel netjes. Qua wegenbelasting is hij goedkoper dan de Volvo.

Ik ben nu iets meer dan een jaar verder en heb er 50.000 km mee gereden die echt lekker zijn verlopen. Aan de kleur moest ik even wennen maar die bevalt me ook steeds beter.
Ik heb wel de achterramen van de auto laten blinderen. Wel zo prettig. Niet te donker maar wel zo dat de kinderen achterin geen last hebben van de zon.

Nu ga ik binnenkort op wintersport en ben op zoek naar dakrails. Nu verschillen de prijzen nogal. Ik zie ze van:
EUR 89,00 (Hakr)
EUR 109,95 (Aguri)
EUR 119,50 (Atera)

En van de meer bekendere merken MontBlanc (139,99) en Thule (129,99)

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind het prijs verschil toch nog wel aardig om eens me hierop te oriënteren.

Ik hoor graag jullie adviezen!

Groet,

Pieter
 

Japanese Power

Donateur
Ha Pieter,

Welkom bij de club. In de meet en greet zit je qua voorstellen helemaal goed.
Mocht je vragen hebben zou het wellicht beter zijn deze in een apart topic te plaatsen omdat mensen dan gerichter de vraag zien langskomen. Niet iedereen leest alle meet en greet topics.

Groeten,
Johan
 

MaxN

Donateur
Welkom.
Er zijn veel positieve ervaringen over de Aguri dakdragers.
Aguri heeft een uitvoering die tussen de dakrails komt ipv erboven.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik gebruik al meer dan 35 jaar alleen Thule-dragers, uiteraard in verschillende uitvoeringen naar gelang de auto van het moment, om de simpele reden dat dit bewezen kwaliteit is. Zal het een of meer tientjes duurder zijn - boeit niet, want nu kan ik er redelijkerwijs op vertrouwen dat mijn kajak ook na een noodstop nog netjes op het dak liggen en niet op straat vóór de auto.

Kijk ook even op Marktplaats, want dragers gaan meestal veel langer mee dan de auto eronder, dus bij overstap naar een andere auto wil er wel eens wat beschikbaar komen.
 

Jewepe

Forumguru
Welkom Pieter,

All merken dakdragers die je noemt voldoen in principe. Ik heb ervaring met zo'n beetje alle merken die je noemt en als je value for money belangrijk vindt kies dan voor de Menabo's. Is vormgeving belangrijk en moeten ze "mooi" zijn ga dan voor de Aguri's. Wil je echt veel geld uitgeven ga dan voor de dragers uit de Skoda accessoire-shop. Of volg de tip van @Canon-Eye en koop tweedehands. Voor de prijs van de Menabo's heb ik een fabrieksset voor mijn Passat bemachtigd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk dat er enige begripsverwarring dreigt te ontstaan...

Tot nu toe heb ik alle dakrails waar je onderdoor kunt kijken (dus ook met je vingers omheen kunt grijpen als "open" beschouwd, in tegenstelling tot de dakrails zoals op bv. mijn Leon die over de hele lengte stijf tegen het dak aanzitten - dát noem ik "dicht". En voor die dichte heb ik dus ook andere dakdragerpootjes moeten aanschaffen bij de overstap fan Fabia naar Leon.
 

rgb

Lid
Ik denk dat er enige begripsverwarring dreigt te ontstaan...

Tot nu toe heb ik alle dakrails waar je onderdoor kunt kijken (dus ook met je vingers omheen kunt grijpen als "open" beschouwd, in tegenstelling tot de dakrails zoals op bv. mijn Leon die over de hele lengte stijf tegen het dak aanzitten - dát noem ik "dicht".
Ik dacht dus ook op die manier. Voor de ‘klemmen’ op de dragers die om je dakrails heen klemmen zou het toch weinig uit moeten maken hoe ver de open ruimte tussen rails en dak is? Rekening houdend met een minimum aan ruimte natuurlijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Op open dakrails van diverse doorsnee gaan die vast wel passen, op voorwaarde dat de onderlinge afstand van voldoende verstelbaar is.

Thule levert de dragerbuizen verschillende lengten, maar dan nog sta je soms voor verrassingen: dezelfde dragerbuizen heb ik gebruikt voor een O2c, een F2c (beide met dezelfde pootjes) en nu ook weer (met andere pootjes) voor de Leon. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat de Fabia een slag kleiner was en dat is-ie natuurlijk ook, maar door het wat vierkantere model maakt het niet veel verschil in de afstand tussen de dakrails.
Kortom - wat je ook koopt: eerst goed opmeten, vervolgens bij aanschaf de bon bewaren en zo snel mogelijk proberen of het echt goed past zodat je ze eventueel terug kunt brengen of sturen.
 
Bovenaan Onderaan