mijn octavia I loopt de laatste tijd slecht op lpg G3

mijn octavia loopt niet zo best meer op gas, op de snelweg voel je hem wel een beetje haperen, ook stationair "hikt" hij wel eens.
op benzine start hij ook wel eens beroerd, dan lijkt het of hij op 3 cilinders loopt hij geeft dan een heel hoog verbruik aan. als hij dan op gas overschakeld is het helemaal drama. dit doet hij vooral bij nat weer.
hij heeft pas grote beurt gehad (bougies zijn vervangen).
wie weet raad????????????
 
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met mijn Skoda Octavia 1. Ik heb toen de bougie's, bougiekabels en onstekingstransformator laten vervangen. Is wel een duur grapje,maar was wel van het probleem af. Koste in totaal €448,80.
 

Gieliovd

Forumguru
Als het zowel op gas als op benzine een probleem geeft dan neig ik toch ook richting de ontsteking. Injectie van gas en benzine wordt middels verschillende injectoren gedaan dus daar kan het niet aan liggen (of toevallig beide probleemgevallen?).

Wellicht inderdaad toch kijken richting bougiekabels etc.

Kan de dealer geen problemen uitlezen in de computer?

edit: Welkom op het forum trouwens!
 

Ronnie

Forumguru
Lijkt inderdaad op een ontstekingsprobleempje, "lekkende" electronica, kan m.i. ook nog de krukas/vliegwiel sensor(tbv ontsteking) zijn, maar dan zou het motroniclampje moeten branden op het dashboard.
Bij een vervuild gasklephuis is de electronica ook een beetje "de weg kwijt".
Computer al uitgelezen?
 
Lijkt inderdaad op een ontstekingsprobleempje, "lekkende" electronica, kan m.i. ook nog de krukas/vliegwiel sensor(tbv ontsteking) zijn, maar dan zou het motroniclampje moeten branden op het dashboard.
Bij een vervuild gasklephuis is de electronica ook een beetje "de weg kwijt".
Computer al uitgelezen?

er brand idd een lampje in mijn dashboard, maar dat is dat motortje, dat brand al bijna zo lang ik hem heb, maar dat heeft nooit een probleem gegeven, ik denk dat ik hem idd eerst maar eens laat uitlezen, als ze dan tenminste kunnen vinden wat het probleem is (vorige keer kon men dat niet)
 

Ronnie

Forumguru
er brand idd een lampje in mijn dashboard, maar dat is dat motortje, dat brand al bijna zo lang ik hem heb, maar dat heeft nooit een probleem gegeven, ik denk dat ik hem idd eerst maar eens laat uitlezen, als ze dan tenminste kunnen vinden wat het probleem is (vorige keer kon men dat niet)
Gaat lekker zo:407:, als het "motortje" brandt op het dashboard is er dus een storing met de motor, deze wordt opgeslagen in de motronic/ECU software.
De storingscode geeft ongeveer aan wat het probleem is, en of er iets defect is.
Dus eerst uilezen en dan gaan repareren, bij een brandend "lampje" loopt de motor in de "noodloop" allerlei zaken worden dan voor de zekerheid uitgeschakeld zodat de motor in ieder geval blijft lopen en je niet langs de weg blijft staan. Ik zou dan ook adviseren om naar een goede dealer te gaan welke de juiste apparatuur heeft om de ECU uit te lezen!
M.I. is de garage die een "grote beurt" uitvoerd maar geen storingen uit kan lezen niet erg capabel!
 

Gieliovd

Forumguru
Mwah, dat valt toch ook wel weer mee.

Het motormanagementlampje (die met dat motortje) die gaat al branden bij een melding van "1e cilinderrij mengsel te arm, sporadisch" met andere woorden, een typische gasinstallatie + VAG melding.

Ik had het ook om de haverklap.

Soms gaat hij ook weer vanzelf uit.

Maar goed, er kan nog vééééél meer aan foutmeldingen in je systeem staan nu. Richting die dealer dus! Uitlezen!
 

Ronnie

Forumguru
Ik rij zelf op gas/G3, echter nog nooit een foutmelding gehad, maar idd komt het vaker voor en het duidt meestal op de Lambdasonde die een te arm mengsel waarneemt.
N.B.: Je kunt nog proberen een "harde reset" te forceren door de massakabel van de accu eraf te halen voor een half uurtje of zo, misschien lost dit het probleem op....
 

rjdelft

Nieuw lid
Mijn octavia I (AG-LPG) heeft zelfde symptomen gehad.

Het continu branden van motormanagement lampje is verholpen door een bezoek aan een specialist voor LPG-inbouw (in mijn geval Lunetten Lpg Inbouw BV in De Bilt). Hier is in-line gasfilter vervangen, software ge-update en ingeregeld. Sindsdien 60.000 km gereden en nooit meer een motormanagementlampje aan gehad.

Het horten en stoten op zowel LPG en benzine is verholpen door uiteindelijk beide lambdasensoren te vervangen (zoals diagnose direct al aangaf).
Voorafgaand hieraan is zonder resultaat
a) compressie gecontroleerd (=OK),
b) thermostaat vervangen en
c) katalysator geregenereerd.
dus veel werk verricht zonder resultaat, maar ik weet nu in ieder geval dat motorisch de zaak nog prima op orde is.
 

Adoks

Senior Member
Heb ik ook gehad met m'n vorige VW Bora. Kwam uit dezelfde periode als die van jou.
Daar zat een Necam gasinstallatie in en op een gegeven moment begon die echt slecht te lopen, 3 cilinders, etc. Ipv 620 km op een tank, uiteindelijk nog maar 400 km op een gastank.

Oorzaak:
Vervuilde gasverdeler. Grondig gereinigd bij de gasdealer in Bunnik voor 170 Euro. Verder heeft de gasunit een software update gehad. Daarna reed de auto weer als een speer en zuinig ook.

De MM lamp brande al vanaf 60.000 km en ging af en toe wel weer uit, maar na 180.000 is hij nooit meer uitgegaan. Uiteindelijk 240.000 mee gereden en heb er nooit wat aan laten doen. Bij de laatste meting bleek toch de voorste (vrijwel altijd) lambda sonde defect te zijn. Maar goed, die auto heb ik niet meer en het is ook wel prettig om nu een diesel te hebben waarbij dat lampje niet brandt.

Wellicht wordt de volgende weer een gasauto. Is mij heel goed bevallen qua kosten.
 
Bovenaan Onderaan