Mijn Skoda Octavia III Scout

Hallo,

Ik ben Tim. En heb na 6 jaar mijn trouwe probleemloze 2015 Fabia Combi ingerolen voor een Skoda Octavia Scout 1.8 TSI 4x4.
En om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Ik heb heel veel kennis gevonden op dit forum. En daar heb ik heel veel aan gehad.
Daarom wil ik graag delen waarom ik toch de EA888 Gen 2 heb gekozen ipv een Gen 3 of EA211 EVO.

De Scout kwam afgelopen woensdag te koop. En ik was meteen niet meer voor reden vatbaar. Ik heb alles gedaan om mijzelf wat rationele gedachtes te geven.
Ik had op voorhand al veel kennis opgedaan wat betreft de verschillen tussen de oudere 1.8 en 2.0 TSI (Gen 1 en 2) en de nieuwere Gen 3. En dat allemaal via dit forum. Ik heb mijn vaste garage gebeld die veel ervaring heeft met deze motoren. En niets hielp. Want, het is een Scout. En hij was zo interessant geprijst, dat ik direct moest handelen. De rest van mijn budget gaat wel zeer verstandig naar een potje om iig voorbereid te zijn. Maar ik lees ook genoeg berichten dat de Gen 2 nagenoeg foutloos is voor velen. Het is de gedachte in mijn achterhoofd die ik toch serieus wil nemen.

Dus die Scout. De auto komt uit 2016. Heeft 138.000km gedraaid. En heeft zijn eerste 3 jaar in Duitsland doorgebracht. Daarna is deze door een duidelijk gepassioneerde/gepensioneerde man naar Nederland gehaald. Alle historie is op papier beschikbaar en is altijd tot in detail onderhouden. En niets wijst er op dat deze motor ook maar enig sein van slijtage kent. De motor draait als een naaimachientje. De haldex en DSG zijn afgelopen november geserviced. En de auto is precies zoals ik hem als normale Octavia wilde hebben. Minus de 4x4 en alle luxes zoals standkachel, koplampsproeiers en bodykit. De handelaar was jong en zeer "down to earth" en de huidige foto's zijn ook afkomstig van hem.

Ik had tot vorig jaar nog helemaal geen reden om mijn Fabia in te ruilen. Maar toen gingen we sinds 7 jaar weer op wintersport. En kochten we in juni een Fendt 450. En in theorie mocht de Fabia deze wel trekken. Maar in de praktijk was het beestje enorm aan het zweten en aan het smeken om koeling.
Dat was genoeg om te gaan kijken naar een vervanger. Door mijn dochter gekscherend het "Tsjechies Berggeitje" genoemd. En de Octavia is dus duidelijk de "Papa Berggeit" gedoopt.

Volgende week ga ik de auto ophalen. En ik zal terzijnetijd wat foto's plaatsen als hij ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden als werkpaard.

Het is een lang verhaal. En ik heb lang geen tijd meer doorgebracht op forums. Maar nogmaals. Dit voelt gewoon als iets terug doen voor de community. Aangezien ik dit niet had gedaan zonder de kennis te hebben die hier te vinden is.
 

Bijlagen

  • IMG-20250322-WA0000.jpg
    IMG-20250322-WA0000.jpg
    467,7 KB · Weergaven: 80
  • IMG-20250322-WA0007.jpg
    IMG-20250322-WA0007.jpg
    579,9 KB · Weergaven: 69
  • IMG-20250322-WA0010.jpg
    IMG-20250322-WA0010.jpg
    483,1 KB · Weergaven: 70
  • IMG-20250322-WA0011.jpg
    IMG-20250322-WA0011.jpg
    336,1 KB · Weergaven: 67
  • IMG-20250322-WA0001.jpg
    IMG-20250322-WA0001.jpg
    464,8 KB · Weergaven: 67
  • IMG-20250322-WA0002.jpg
    IMG-20250322-WA0002.jpg
    462,4 KB · Weergaven: 70
  • IMG-20250322-WA0003.jpg
    IMG-20250322-WA0003.jpg
    498,9 KB · Weergaven: 78
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Idd, een O3 Scout zie je heel weinig! O1 of O2 nog wel af en toe, maar een O3 Scout heb ik nog niet in levende lijve gezien.
Mooi verhaal erbij ook, vele fijne en veilige kilometers toegewenst!
 
Leuk, zo’n Scout, die kom je niet zo vaak tegen!

Valt me op dat je wel een hele vreemde 12V plug / aansteker hebt…
Dank je. Ja, daarom wist ik dat ik snel moest handelen.

De originele aanstekerplug is niet meer aanwezig helaas. Wat je ziet is een afdek dopje van iets vermoed ik.
 

Tees

Donateur
Zo'n afdekdopje kan je gelukkig wel voor een appel en een ei bij de dealer halen (mits die voorraadhoudend is, wat er veel niet meer zijn tegenwoordig)
 

S-RS

Lid
Leuk verhaal, welkom! :bloemen: Ik ga je verhalen zeker volgen.

Scout voor de caravan is genieten. Ik rij zelf sinds kort ook met een Scout III met een caravan er achter. Toevallig vandaag 750km gereden met de caravan en morgen nog eens 480km. Ben benieuwd naar jou foto’s op vakantie met de hut er achter.

In welke regio kunnen we deze beauty straks spotten? Edit: ik zie het al in je voorstel topic. Zal morgen op de A27 thv Lopik even toeteren :D
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel. Ik houd er van om alles op een leuke manier aan elkaar te breien.

En net nu je denkt dat je een auto hebt gekocht die nauwelijks rondrijdt in Nederland, bied er iemand zich aan met nog een Scout III. Dat is wel gaaf.

Voorlopig zal de vrouw de auto gebruiken voor woon werk verkeer. Maar de mooie dagen komen er weer aan. Dus zal de auto wel vaker uitgelaten worden in het weekend.
 
Leuk weetje wat ik toevallig net pas heb opgedaan. Ik zit wel te verkondigen dat ik de Gen 2 EA888 zou hebben. Maar ik lees op deze site: https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=118 dat de 4x4 modellen met een 1.8 TSI motorcode CJS hebben. En dat is ook bij mijn auto het geval. En dat is een Gen 3. Ik moet ook zeggen. Ik heb nooit gezocht naar verschillen tussen de normale versie en de 4x4 versies.

Dat is wel een beetje een opluchting. Samen met mijn DSG-6 (de DQ250) heb ik misschien wel een top combinatie gevonden. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat de Gen 3 pas later werd geïntroduceerd. Maar dat kan ook wezen omdat ik ook veel onderzoek heb gedaan naar de EA211. En die EVO is wel pas na 2016 geïntroduceerd.
 
Bovenaan Onderaan