TimShady
Lid
Hallo,
Ik ben Tim. En heb na 6 jaar mijn trouwe probleemloze 2015 Fabia Combi ingerolen voor een Skoda Octavia Scout 1.8 TSI 4x4.
En om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Ik heb heel veel kennis gevonden op dit forum. En daar heb ik heel veel aan gehad.
Daarom wil ik graag delen waarom ik toch de EA888 Gen 2 heb gekozen ipv een Gen 3 of EA211 EVO.
De Scout kwam afgelopen woensdag te koop. En ik was meteen niet meer voor reden vatbaar. Ik heb alles gedaan om mijzelf wat rationele gedachtes te geven.
Ik had op voorhand al veel kennis opgedaan wat betreft de verschillen tussen de oudere 1.8 en 2.0 TSI (Gen 1 en 2) en de nieuwere Gen 3. En dat allemaal via dit forum. Ik heb mijn vaste garage gebeld die veel ervaring heeft met deze motoren. En niets hielp. Want, het is een Scout. En hij was zo interessant geprijst, dat ik direct moest handelen. De rest van mijn budget gaat wel zeer verstandig naar een potje om iig voorbereid te zijn. Maar ik lees ook genoeg berichten dat de Gen 2 nagenoeg foutloos is voor velen. Het is de gedachte in mijn achterhoofd die ik toch serieus wil nemen.
Dus die Scout. De auto komt uit 2016. Heeft 138.000km gedraaid. En heeft zijn eerste 3 jaar in Duitsland doorgebracht. Daarna is deze door een duidelijk gepassioneerde/gepensioneerde man naar Nederland gehaald. Alle historie is op papier beschikbaar en is altijd tot in detail onderhouden. En niets wijst er op dat deze motor ook maar enig sein van slijtage kent. De motor draait als een naaimachientje. De haldex en DSG zijn afgelopen november geserviced. En de auto is precies zoals ik hem als normale Octavia wilde hebben. Minus de 4x4 en alle luxes zoals standkachel, koplampsproeiers en bodykit. De handelaar was jong en zeer "down to earth" en de huidige foto's zijn ook afkomstig van hem.
Ik had tot vorig jaar nog helemaal geen reden om mijn Fabia in te ruilen. Maar toen gingen we sinds 7 jaar weer op wintersport. En kochten we in juni een Fendt 450. En in theorie mocht de Fabia deze wel trekken. Maar in de praktijk was het beestje enorm aan het zweten en aan het smeken om koeling.
Dat was genoeg om te gaan kijken naar een vervanger. Door mijn dochter gekscherend het "Tsjechies Berggeitje" genoemd. En de Octavia is dus duidelijk de "Papa Berggeit" gedoopt.
Volgende week ga ik de auto ophalen. En ik zal terzijnetijd wat foto's plaatsen als hij ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden als werkpaard.
Het is een lang verhaal. En ik heb lang geen tijd meer doorgebracht op forums. Maar nogmaals. Dit voelt gewoon als iets terug doen voor de community. Aangezien ik dit niet had gedaan zonder de kennis te hebben die hier te vinden is.
Ik ben Tim. En heb na 6 jaar mijn trouwe probleemloze 2015 Fabia Combi ingerolen voor een Skoda Octavia Scout 1.8 TSI 4x4.
En om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Ik heb heel veel kennis gevonden op dit forum. En daar heb ik heel veel aan gehad.
Daarom wil ik graag delen waarom ik toch de EA888 Gen 2 heb gekozen ipv een Gen 3 of EA211 EVO.
De Scout kwam afgelopen woensdag te koop. En ik was meteen niet meer voor reden vatbaar. Ik heb alles gedaan om mijzelf wat rationele gedachtes te geven.
Ik had op voorhand al veel kennis opgedaan wat betreft de verschillen tussen de oudere 1.8 en 2.0 TSI (Gen 1 en 2) en de nieuwere Gen 3. En dat allemaal via dit forum. Ik heb mijn vaste garage gebeld die veel ervaring heeft met deze motoren. En niets hielp. Want, het is een Scout. En hij was zo interessant geprijst, dat ik direct moest handelen. De rest van mijn budget gaat wel zeer verstandig naar een potje om iig voorbereid te zijn. Maar ik lees ook genoeg berichten dat de Gen 2 nagenoeg foutloos is voor velen. Het is de gedachte in mijn achterhoofd die ik toch serieus wil nemen.
Dus die Scout. De auto komt uit 2016. Heeft 138.000km gedraaid. En heeft zijn eerste 3 jaar in Duitsland doorgebracht. Daarna is deze door een duidelijk gepassioneerde/gepensioneerde man naar Nederland gehaald. Alle historie is op papier beschikbaar en is altijd tot in detail onderhouden. En niets wijst er op dat deze motor ook maar enig sein van slijtage kent. De motor draait als een naaimachientje. De haldex en DSG zijn afgelopen november geserviced. En de auto is precies zoals ik hem als normale Octavia wilde hebben. Minus de 4x4 en alle luxes zoals standkachel, koplampsproeiers en bodykit. De handelaar was jong en zeer "down to earth" en de huidige foto's zijn ook afkomstig van hem.
Ik had tot vorig jaar nog helemaal geen reden om mijn Fabia in te ruilen. Maar toen gingen we sinds 7 jaar weer op wintersport. En kochten we in juni een Fendt 450. En in theorie mocht de Fabia deze wel trekken. Maar in de praktijk was het beestje enorm aan het zweten en aan het smeken om koeling.
Dat was genoeg om te gaan kijken naar een vervanger. Door mijn dochter gekscherend het "Tsjechies Berggeitje" genoemd. En de Octavia is dus duidelijk de "Papa Berggeit" gedoopt.
Volgende week ga ik de auto ophalen. En ik zal terzijnetijd wat foto's plaatsen als hij ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden als werkpaard.
Het is een lang verhaal. En ik heb lang geen tijd meer doorgebracht op forums. Maar nogmaals. Dit voelt gewoon als iets terug doen voor de community. Aangezien ik dit niet had gedaan zonder de kennis te hebben die hier te vinden is.
Bijlagen
-
IMG-20250322-WA0000.jpg467,7 KB · Weergaven: 80
-
IMG-20250322-WA0007.jpg579,9 KB · Weergaven: 69
-
IMG-20250322-WA0010.jpg483,1 KB · Weergaven: 70
-
IMG-20250322-WA0011.jpg336,1 KB · Weergaven: 67
-
IMG-20250322-WA0001.jpg464,8 KB · Weergaven: 67
-
IMG-20250322-WA0002.jpg462,4 KB · Weergaven: 70
-
IMG-20250322-WA0003.jpg498,9 KB · Weergaven: 78
Laatst bewerkt: