Mijn Yeti loeit bij 120 km/uur

Ik rij een Yeti 2.0TDI 4x4. Perfecte auto, maar bij 120 km/uur is er een soort geloei hoorbaar. Het lijkt op het geluid dat je hoort bij het differentieel van vrachtwagens. Is iemand hiermee bekend? De dealer heeft de Haldex olie vervangen en ik heb inmiddels ook andere banden. Daar zit het dus niet in. Boven de 120 is het weer weg.

turboturbo

Forumguru
Maakt het nog uit als je 120 km/u in de 4e of 5e versnelling rijdt?

Zo ja, dan is het misschien toerental / motor resonantie gerelateerd. Zo niet, dan is het wat anders (resonantie elders aan de wagen) zou ik denken....

Dat geluid wat je hoort als je naast vrachtwagens rijdt, wordt wel 'zingen' van de banden genoemd, geloof ik. Dat is ook toerental onafhankelijk, maar wegdek en banden profiel gerelateerd. Ik hoor het ook wel eens bij Jeeps die op hele ruwe banden op de snelweg cruisen...

Maakt het nog uit als je 120 km/u in de 4e of 5e versnelling rijdt?

Zo ja, dan is het misschien toerental / motor resonantie gerelateerd. Zo niet, dan is het wat anders (resonantie elders aan de wagen) zou ik denken....

Dat geluid wat je hoort als je naast vrachtwagens rijdt, wordt wel 'zingen' van de banden genoemd, geloof ik. Dat is ook toerental onafhankelijk, maar wegdek en banden profiel gerelateerd. Ik hoor het ook wel eens bij Jeeps die op hele ruwe banden op de snelweg cruisen...

De gekozen versnelling maakt niet uit. Het 'zingen' van banden heb ik zelf ondervonden met gecupte winterbanden. Dat is het niet.

Cordoba

Forumguru
Het is dus niet afhankelijk van motortoerental. De post van biturbo, doet mij denken aan zingen van de banden vanwege het type band. (M+S banden, terreinbanden of iets dergelijks met een grover profiel). Ik weet niet of je een set zomer- en een set winterbanden hebt, dan kun je kijken of het bij het wisselen van de banden verdwijnt/verandert.

Beste turboturbo en Cordoba,
Misschien denken jullie in de goede richting en zijn het de banden.
Als eerste setje zat er Conti Premium Contact onder. Toen ik de auto kocht hadden die er 50.000km opzitten en was er duidelijk geloei / gejoel. Ik heb de banden gewisseld en inmiddels heb ik 12000km gereden met Pirelli Scorpion STR. Perfecte band, dik tevreden, maar het zou kunnen dat ze beginnen te cuppen. Gek genoeg reed ik vandaag op de A7 en wat ik ook deed, er was niets te horen. Als het de banden zijn dan zou het met de temperatuur te maken kunnen hebben. De laatste keer dat het opviel was op een lange rit van zuid naar noord Marokko. Hier was het een kort stukje bij 4 graden celsius, te weinig om de banden op temperatuur te laten komen.

hemi24

Forumguru
Bandenspanning en profiel rondom gelijk..?

Ik vraag me af wat de reden was waarom de dealer de olie van de haldex-koppeling heeft besloten te vervangen. Blijkbaar hebben/hadden ze een gericht verdacht?

Olie is vervangen omdat ik zelf bij aankoop verdenkingen had richting de transmissie. Vervanging was derhalve op mijn verzoek en onderdeel van de koopovereenkomst.

Bandenspanning en profiel rondom gelijk..?

Ik vraag me af wat de reden was waarom de dealer de olie van de haldex-koppeling heeft besloten te vervangen. Blijkbaar hebben/hadden ze een gericht verdacht?

Bovenaan Onderaan