Mijn zoektocht naar de (voor mij) ideale headunit

FlavioX

Forumguru
Ik heb mijn S2 nu ruim 2 jaar en ben nog steeds op zoek naar de ideale headunit.
Mijn auto was uitgerust met een RNS 510 met Bluetooth module maar geen stereo Bluetooth Audio dus die werd al snel vervangen.
De eerste aftermarket radio was een Dynavin N6:
Voordelen:
- Alles in 1 apparaat.
- Goede geluidskwaliteit
- PDC, ClimaTronic en bepaalde OBC data zichtbaar in scherm en in MFD tussen de tellers
- Stuurwielbediening werkt (behalve Mute)
Nadelen:
- Gebaseerd op het sterk verouderde WinCE 6.0
- Achterhaalde hardware
- Regelmatige vastlopers
- Geen DAB+ ingebouwd
- Geen fader functionaliteit
- Slecht reagerende touchscreen

Deze werd dus al snel vervangen door een Kenwood DNB525DAB.
Voordelen:
- Alles in 1 apparaat.
- Goede geluidskwaliteit.
- PDC, ClimaTronic zichtbaar in scherm maar dit is alleen werkend gekregen met een dure NavInc module en eer dat dit werkte was ik 2 maanden verder bij het inbouwstation.
- DAB+ ingebouwd
- Stuurwielbediening werkt
Nadelen:
- Prijs

Aangezien de DAB+ ontvangst in Zeeland voorzichtig gezegd brak is heb ik deze Kenwood vervangen door een Joying JY-VL132N2 Android headunit met een 10.1-inch scherm.
Voordelen:
- Alles in 1 apparaat.
- Redelijke geluidskwaliteit.
- PDC, ClimaTronic zichtbaar in scherm.
- Plug & Play
- Enorm groot scherm
- Prijs
- DAB+ mogelijk met losse USB stick
Nadelen:
- Geen stabiele Bluetooth verbinding. Deze valt soms weg en dan moet je allerlei toeren uithalen om het weer werkend te krijgen. Wat hiervan de oorzaak is weet ik nog steeds niet.
- Android, dus je blijft Apps updaten etc.
- Gebrekkige ondersteuning van Joying.
- Traag, ondanks de Intel Quad Core SOC. Geen vergelijk met een moderne smartphone of tablet. Aangezien ik daar heel erg kritisch in ben ging dat me meer en meer irriteren.

Tijdens een experiment met het 10.1-inch display verticaal monteren is dit kapot gegaan en zit ik al weken te wachten op het juiste vervangingsscherm.

Ik ben gecharmeerd van de Tesla Model S met dat enorme 17-inch display. Ik wilde iets dergelijks gaan doen en heb geëxperimenteerd met een Lenovo 13.3-inch en een Samsung 12.2-inch tablet. Beide zijn echter te traag en voldoen niet aan mijn eisen.
Deze had ik gecombineerd met een Alpine iDE-178BT headunit die ik had aangesloten met een speciale Alpine APF-D200VW kabel.
Voordelen:
- PDC, ClimaTronic en Audio zichtbaar in MFD.
- Ingebouwde equalizer en crossover
Nadelen:
- Geluidskwaliteit. In combinatie met mijn SoundSystem versterker vervormde het geluid al heel snel e hoge volumes waren niet bruikbaar.
- Geen stabiele Bluetooth verbinding met mijn telefoon te krijgen.

Dus de Alpine is weer verkocht en ik heb weer een Dynavin N6 gekocht. Om één of andere reden krijg ik deze ditmaal niet goed werkend. De SoundSystem versterker schakelt 9 van de 10 keer niet aan en ook met de Dynavin krijg ik ditmaal geen goede Bluetooth verbinding. Als het wel werkt klinkt het wel heel erg lekker, een stuk beter als met de Joying. De Dynavin gaat dus ook weer in de verkoop.

Dus ik ben nog steeds op zoek. Mijn eisen:
- Moet 100% werken met mijn SoundSystem versterker. Een werkende fader functie zou mooi zijn maar is niet noodzakelijk.
- Goede en stabiele Bluetooth verbinding.
- Bluetooth Audio A2DP is een must.
- Een USB aansluiting is handig maar niet noodzakelijk.
- Ik hoef geen DAB+ en ook geen navigatie. Radio luister ik via TuneIn op mijn telefoon of tablet en navigeren doe ik met Google Maps op mijn telefoon of tablet.
- 1-DIN of 2-DIN maakt me niet uit.
- RCA uitgang voor extern subwoofer.

Opties die ik overweeg:
RNS 510 met Bluetooth module. Ik heb gelezen dat je met de juiste Bluetooth module en een extra kabeltje een werkende Bluetooth Audio krijgt (had ik 2 jaar geleden moeten weten...). Nadeel is de prijs en het zoeken van de juiste componenten.

Een forumlid heeft me ook geadviseerd om de SoundSystem te vervangen door een Eton DSP 8 Can versterker om de problemen met het inschakelen en de fader op te lossen. Dit heb ik overwogen maar zie ik toch niet zitten. Ik voorzie allerlei complicaties met het aanpassen van de bedrading en connectors en ook het programmeren van de Eton schijnt niet zonder problemen te zijn. Je hebt een oude laptop nodig (die ik niet heb) en de Eton software schijnt erg buggy te zijn.

Ik overweeg ook nog deze Caliber headunit (http://webshop.caliber.nl/products/view/details/rdd401bt.html) i.c.m. de NavInc module die ook bij de Kenwood is gebruikt (http://www.navinc.nl/2-comfort-inte...face-voor-herstel-oem-pdc-clima-stuurwiel5162).
Ik weet echter niet hoe de geluidskwaliteit en de Bluetooth van de Caliber is en headunit en kabel komen op een kleine 500 Euro uit. Teveel geld om even mee te experimenteren.

Wie weet er nog andere alternatieven?

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@FlavioX Allereerst, weet je zeker dat de haperende BT-verbinding niet aan je telefoon ligt? Een paar jaar terug had ik ook wat BT-problemen en ook problemen met de navigatie via google maps (eigen locatie werd niet aangegeven, net alsof GPS uit stond op de foon). Uiteindelijk wat apps er af gehaald, google maps eraf en opnieuw erof, en bleek het weer te werken. Oorzaak was een (automatisch) geupdate app die de rest verstoorde. Dus misschien even wat nader onderzoek doen, bijvoorbeeld kijken of een andere foon verschil maakt (kun je voor de test even met een telefoon van een bekende doen).

Verder zie ik een hele waslijst met apparaten met hun voor- en nadelen, maar ik zie geen lijst met eisen en wensen voor de nieuwe apparatuur.

FlavioX

Forumguru
De Bluetooth problemen kunnen aan de telefoon liggen maar zowel de Alpine als de Dynavin hebben andere zwaarwegende problemen waardoor ze niet meer in aanmerking komen. De Bluetooth problemen met de Joying headunits zijn bekend.

Mijn eisen staan wel degelijk in de originele post:
- Moet 100% werken met mijn SoundSystem versterker. Een werkende fader functie zou mooi zijn maar is niet noodzakelijk.
- Goede en stabiele Bluetooth verbinding.
- Bluetooth Audio A2DP is een must.
- Een USB aansluiting is handig maar niet noodzakelijk.
- Ik hoef geen DAB+ en ook geen navigatie. Radio luister ik via TuneIn op mijn telefoon of tablet en navigeren doe ik met Google Maps op mijn telefoon of tablet.
- 1-DIN of 2-DIN maakt me niet uit.
- RCA uitgang voor extern subwoofer.

Laatst bewerkt:

Jewepe

Forumguru
Ik denk dan aan de Zenec Z-E2026 of de Clarion NX403EV. Beide zijn weliswaar navigatiesystemen, maar voldoen aan al je eisen volgens mij. Belangrijk voordeel van deze HU's is dat ze volledig integreren d.m.v. CAN-BUS aansluiting. Ze zijn specifiek voor VAG-voertuigen ontwikkeld (de Clarion is zelfs als RMT-400N of RMT-450N verkrijgbaar via de Volkswagen webshop). Alle functies (airco en PDC in scherm, MFD functie, etc.) doen het en vooral de Clarion schijnt muzikaal erg fijn te spelen. Voor de goede orde, ik heb geen ervaring met beide apparaten.

Jewepe

Forumguru
Beetje vreemd. Skoda gebruikt nooit RCD of RNS in haar type aanduiding, Volkswagen wel. Is dit echt een origineel apparaat? Of de zoveelste Chinese kloon?

FlavioX

Forumguru
Wat ik begrijp worden deze units in het buitenland gebruikt maar zijn ze wel origineel.
Ik was vergeten te vermelden dat er ook een subwoofer op aangesloten moet worden dus de RCD660+ valt dan waarschijnlijk weer af.

Highway

Forumguru
Ik heb dan wel een oudere Joying erin hangen, gelukkig heb ik geen Bluetooth problemen (met mijn Samsung telefoon). Bluetooth is wel beperkt - ik kan bijv. geen internet via Bluetooth ontvangen op de Joying.

Radio werkt prima, de probleempjes die ik had heb ik allemaal voldoende kunnen oplossen.

Het sound system werkt, zover ik vermoed, met CAN bus commando's om in te schakelen en ook de fader. De problemen die jij hebt, had ik ook. Zoals bekend, heb ik mijn versterker inderdaad vervangen door een Eton versterker. Daarvoor heb ik wel in de kabelboom moeten knippen.

Programmeren van mijn Eton - daar heb je een aparte USB kabel voor nodig (50 euro) en er zitten idd wel wat bugs in de software. Er zijn natuurlijk ook andere versterkers met DSP (bijv. Match), daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb gekozen voor een DSP versterker zodat ik de verschillende speakers allemaal nejtes kan afstellen (zonder nog extra filters etc. te moeten monteren).

FlavioX

Forumguru
Ik vind het zonde om de SoundSystem versterker niet te gebruiken want met bv. de Dynavin klinkt het gewoon erg lekker.
Ook de niet werkende fader functie vind ik geen probleem. Ik zit er aan te denken om de achterluidsprekers sowieso af te koppelen. Waar zou ik dat het beste kunnen doen?

Highway

Forumguru
Persoonlijk zou ik de achterste speakers laten zitten. Ik heb 2 kids, en die vinden het prettig om de muziek goed te kunnen horen. Maar dat is mijn mening.

Met mijn originele versterker + aftermarket radio had ik geluid over alle boxen, ik kon echter met de fader de volume voor en achter niet afzonderlijk meer regelen. Dit zit in de versterker, gezien de radio (Joying) wel degelijk andere volumes naar de voor/achter speaker stuurden. Blijkbaar gebruikt de originele versterker alleen het signal van de voorste speakers.

Het probleem met de ori. versterker die ik had:
- ging niet altijd aan
- fader functioneerde niet.
- achtergrond ruis (vooral hoorbaar als je de radio wel aan deed maar geen muziek luisterde)

Deze problemen samen waren mij voldoende reden een andere versterker te plaatsen. Indien jij deze problemen niet hebt, en/of hier geen last van hebt dan kan je de org. versterker laten zitten.

FlavioX

Forumguru
Persoonlijk zou ik de achterste speakers laten zitten. Ik heb 2 kids, en die vinden het prettig om de muziek goed te kunnen horen. Maar dat is mijn mening.

Met mijn originele versterker + aftermarket radio had ik geluid over alle boxen, ik kon echter met de fader de volume voor en achter niet afzonderlijk meer regelen. Dit zit in de versterker, gezien de radio (Joying) wel degelijk andere volumes naar de voor/achter speaker stuurden. Blijkbaar gebruikt de originele versterker alleen het signal van de voorste speakers.

Het probleem met de ori. versterker die ik had:
- ging niet altijd aan
- fader functioneerde niet.
- achtergrond ruis (vooral hoorbaar als je de radio wel aan deed maar geen muziek luisterde)

Deze problemen samen waren mij voldoende reden een andere versterker te plaatsen. Indien jij deze problemen niet hebt, en/of hier geen last van hebt dan kan je de org. versterker laten zitten.

Ik heb geen kinderen en zit 90% van de tijd alleen in de auto en dan verstoren de achterspeakers het geluidsbeeld alleen maar.

Dat de versterker niet altijd aangaat heb ik bij de Dynavin gehad (was onacceptabel, contact uit en aan werkte niet) en bij de Joying gehad (was acceptabel, contact uit en aan loste het op). Bij de Alpine en Kenwood heb ik hier geen last van gehad.
De niet functionerende fader heb ik bij alle aftermarket radios gehad maar zoals gezegd wil ik de achterspeakers sowieso afkoppelen.
Achtergrond ruis heb ik nooit gemerkt.

Gezien mijn verschillende ervaringen met radios van Kenwood (geen vervorming) en Alpine (wel vervorming) kan ik niet inschatten bij welke nieuwe radio dit probleem zich weer zal voordoen.

Ik neig momenteel het meeste naar de Caliber radio met NavInc kabel maar ik ga proberen of ik die bij een caraudioshop kan bestellen onder de voorwaarde dat als het niet goed werkt ik alles kan retourneren.

floyd2

Forumguru
Ik had een Columbus die op zich best beviel behalve het geluid.
Dit was niet recht te breien wat ik ook probeerde dus een Zenec ZE2026 gekocht.
Ik denk dat je daar best wel mee uit de weg kan.
Parrot telefoon/bluetooth ingebouwd met ondersteuning voor muziek vanaf je telefoon.
Goede tuner, ook de DAB.
Goed geluid en ondersteuning voor oem geluidssysteem.
Je kan kiezen tussen 2 versies canbussoftware.
Ik heb dat de radio opstart zodra ik de auto open klik en uitgaat zodra ik m dichtklik of alles in de slaapstand gaat van de auto.
De andere versie schakelt de radio aan via contact en gaat uit zodra de sleutel eruit gaat.
Aangezien de radio een computer is die opstart heb ik voor de eerste optie gekozen omdat de wachttijd korter is.
Nadelen, soms langzaam.( grote database flac en mp3s waarschijnlijk oorzaak)
Wat ik ook ondervonden heb, dekking telefoon is in het buitenland ook niet altijd lekker.
Ik heb hier in Duitsland met plezier naar de DAB radio geluisterd en me regelmatig geërgerd aan de slechte data ontvangst van mijn telefoon. (S7)
Hopelijk vind je een goede oplossing.

FlavioX

Forumguru
Ik heb toch maar besloten de Joying 10.1-inch headunit te houden.

Alle muziek speel ik nu af via een Samsung Galaxy Tab S2 9.7 tablet die ik boven de Joying heb gemonteerd. Op die manier erger ik me niet zo aan de trage UI van de Joying. De tablet is via Bluetooth verbonden met een 12V Bluetooth-Aux adapter die op de Aux In van de Joying is aangesloten.
De navigatie doe ik ook op de Samung tablet met Google Maps.

Nadat ik de Joying de laatste firmware update heb gegeven (Android 6.0) werkt Bluetooth nu ook goed i.c.m. mijn Samsung Galaxy C9 Pro telefoon. Vreemd genoeg werkt de externe Joying microfoon niet maar de ingebouwde microfoon wel.

De Joying headunit werkt nu ook goed met de Joying OBDII Bluetooth adapter en ik heb me ook een beetje verdiept in Torque en een custom display gemaakt.

Ik heb de speakers in de achterdeuren afgekoppeld en een grotere subwoofer gemonteerd, een Crunch MBX-12 DUAL aangestuurd door een Polk Audio PA D1000.1 monoblok, beide voor weinig op Marktplaats gekocht.

Met de Viper4Android equalizer op de (geroote) Joying kan ik het geluid goed naar mijn smaak aanpassen.

Nu moet ik alleen nog iets verzinnen om de speakers in de voordeuren een high pass filter te geven. Met een beetje bass boost gaan de voorportieren resoneren ondanks dat ze al zo goed als mogelijk gedempt zijn.
De nieuwe Joying headunits met de ingebouwde digitale versterker hebben dit ingebouwd maar volgens Joying werken deze niet samen met de OEM SoundSystem versterker alhoewel ik denk dat het wel gaat werken.

Nog te doen:
Dikkere 20mm2 voedingskabel voor de Polk monoblok monteren alhoewel tot nu toe de 20A zekering in de zekeringkast niet is gesprongen. Op de Polk zelf zitten drie 40A zekeringen....

Kabel voor de Sub Remote vand de Polk monoblok monteren en de Sub Remote een vaste plek geven.

floyd2

Forumguru
Je had van de achterspeakers de tweeters kunnen loskoppelen.
Dan hadden je voorspeakers nog wat extra ondersteuning.
51571_1.jpg

Je kan een condensator plaatsen tussen je voorspeakers waarmee je het laag er wat uithaalt.
Dit moet dan wel een aardige waarde zijn. (Denk aan 400ųf voor een 4ohm speaker bij 100hz 6db per octaaf te verzwakken)
Beter is nog om tussen je radio en versterker een filter te plaatsen.(zie afbeelding,misschien een oplossing)

FlavioX

Forumguru
Ik probeer het eerst zonder achterspeakers. Er komt al redelijk laag uit alleen de voorspeakers en in de achterportieren zit een 2-weg systeem dus de woofer geeft ook het middengebied door wat het geluidsbeeld kan verstoren.

Ik weet niet wat de impedantie is van de woofers in de voorportieren, dat zou ik eens moeten opmeten.

De versterker is de OEM SoundSystem en die wordt met een high level signaal aangestuurd dus zo'n inline filter gaat niet werken.

Bovenaan Onderaan