Ik vind het verschil tussen sleutels stelen en hacken nogal groot; die sleutels kan ik zelf veilig opbergen, en idd., met een pistool op mijn hoofd zal ik die heus wel afgeven, maar door "gewoon" de signalen van de handzender 8x af te luisteren zo in je auto te kunnen vind ik echt bizar..... d.w.z. dat het gebeurt vind ik niet bizar (ik ben electronica/IT man), maar dat VW er niets aan doet vind ik echt laakbaar.
Als ik het goed begrijp zijn er nu drie hacks:
1) oude hack uit 2015: startonderbreker kan gehacked worden doordat de fysieke sleutel een heel grote cryptografische sleutel kan bevatten, maar het slot kan maar slechts een beperkt aantal bits uitlezen, waardoor het aantal combinaties heel erg beperkt is. Ik meen dat voor deze hack fysieke en electronische toegang tot de auto nodig is, dit maakte dat ik mij over deze hack niet zo'n zorgen maakte, immers ik hou mijn Skodaatje goed op slot.
2) nieuwe hack: uitlezen van de cryptografische sleutel uit de auto, daarmee kan na één keer afluisteren van het signaal van de handzender met een apparaatje van 40 euro de deur geopend worden. Hiervoor is tevoren nog steeds fysieke en electronische toegang tot de auto noodzakelijk.
3) nieuwe hack: na acht keer onderscheppen van het signaal van de zender kan men de deur openen, omdat miljoenen VW auto's slechts 4 cryptografische sleutels zouden hebben.
M.n. 3 in combinatie met 1 is zeer zorgelijk: als je dagelijks op een parkeerterrein van een willekeurige organisatie VW signalen gaat afluisteren heb je in twee weken tijd de signalen van alle dagelijkse bezoekers met een VW te pakken, daarna kun je de codes doorrekenen en de auto's op je gemakje weghalen. Als dat op klaarlichte dag wat lastig is volg je de auto's 's avonds naar huis ....
Ik begrijp dat 1) erg moeilijk aan te passen is voor VW, omdat er hardware vervangen zou moeten worden. Maar als de cryptografische sleutel in de firmware van de auto vastgelegd is, is het toch relatief gemakkelijk om bij elke auto die toch voor een beurtje langskomt een nieuwe cryptografische sleutel te genereren, te flashen en de handzenders te synchroniseren? Of zijn die handzenders niet met firmware te flashen?