Minimale dikte remschijven (voor en achter)?

O2 station 1.6 TDI greenline. Heeft iemand meer info betreft minimale dikte (vervangingsadvies en absolute min. dikte) remschijven rondom?

Alvast dank.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je geen groot probleem wilt hebben bij een technisch onderzoek na een onverhoopt ongeval, zou ik die achter onmiddellijk vervangen en voor binnenkort...
 

EdZ

Donateur
6,4 mm achter? Voor die paar tientjes zou ik geen risico nemen en ze al lang hebben vervangen. Op veiligheid moet je niet bezuinigen.
 
Klopt wel; 80% van de remkracht gaat naar de voorkant en die andere 20% achter.
Ga maar op je fiets zitten; knijp hard in alleen je achterrem en probeer het daarna eens met de voorrem. Dan weetje een beetje wat een verschil dat maakt.

Maar ik zou ze wel vervangen. Allemaal. Zoieso is achter een APK afkeur. Voor zou nog net kunnen.
Vergeet niet dat bij nieuwe schijven ook nieuwe blokken horen. Je oude blokken, ook al zit er nog genoeg op, zijn ingesleten op je oude schijven. Dus die kun je niet hergebruiken. Hebben ze ooit eens bij mijn Toyota gedaan. Enorme roest op de nieuwe remschijf. Maakte gewoon geen contact op een streep van ongeveer een 1,5 cm breed na. Toen onder coulance hele nieuwe set gekregen. Hadden ze zo nooit mogen monteren.

Maar goed;
Ik weet niet hoeveel KM je per jaar rijd (of nog gaat rijden tot je volgende beurt) anders zou je het even (gezien de kosten) kunnen uitstellen tot je volgende beurt. Maar achter moet soieso.
Die zit flink onder het minimum, los van het feit dat je door je dunnere remschijf meer warmte ontwikkeling creëert in je remklauw, en dus in je remvloeistof, is het ook nog eens zo dat de remzuiger misschien iets teveel uit de remklauw steekt en daardoor een beetje buiten zijn "comfort zone" aan het werk is.

Zijn die 300 euro per as dealer prijzen ?
Je zou hiervoor ook natuurlijk bij een gerenommeerd autobedrijf kunnen gaan. Als die gewoon delen monteren van Bosch is er niets aan de hand. Wellicht is dat (flink) goedkoper.
 

Arjann

Forumguru
Ik weet niet hoe het met je remblokken aan de voorkant is, maar als die nog niet versleten zijn dan zou ik het aan de voorkant nog even lekker laten zitten.
 

Cordoba

Forumguru
Die minimaal voorgeschreven dikte voor de remschijven (verschillende waardes afhankelijk van type) is gebaseerd op een aantal zaken:
- bij een noodstop, ook als je al volop geremd hebt, is het wel prettig als het stuk schijf tussen de remklauwen niet gewoon uit de schijf breekt (dus de sterkte van het resterend deel van de schijf)
- de schijf moet ook de warmte na zo'n noodstop goed kunnen afvoeren (dit zal in de praktijk meestal niet zo'n probleem zijn), dus de warmtecapaciteit van de schijven
- een punt dat veel mensen niet beseffen: een remschijf is (op een normale straatauto) een metalen schijf die gehard is, door een speciale warmtebehandeling, ik zal dat hieronder toelichten.

Om een remschijf te harden, wordt de remschijf opgewarmd in een oven tot een bepaalde temperatuur en vervolgens moet deze met een bepaalde minimale snelheid afgekoeld worden om de harding te verkrijgen, en vaak gebeurd dat in een waterbad. Tot een bepaalde diepte in de remschijf haal je die vereiste afkoelsnelheid, stel dat je die afkoelsnelheid tot een diepte van 5 mm haalt, dan betekent dat dat je op een nieuwe remschijf 2 x 5 mm, dus 10 mm aan gehard materiaal op een remschijfdikte. Is je remschijf zo ver versleten dat je door die geharde laag heen gaat, dan zal je remschijf ook in mm's gemeten, veel harder gaan slijten, doordat het materiaal zachter is. Dit is dus een punt waar je je wel van bewust moet zijn, als je remschijven rond de minimum voorgeschreven dikte zitten.
 

Antera

Donateur
Dank je wel. Voor zit ik op 19,3mm en achter 6,4mm... wat denken jullie? Hoe strikt moet je met de fabrieksopgave zijn?

Ik wil maar een ding zeggen. Je leven en dat van de passagiers hangt af van 2 hele belangrijke factoren.

1. 4 vlakjes zo groot als je handpalm ( banden)
2. de remmen

Geen zaken waar je op moet bezuinigen. Ga het maar uitleggen ook aan oom agent bij een ongeluk ,waarbij zwaar letsel of dood tot gevolg is, dat je remmen maar hebt gelaten voor wat het was. Achterstallig onderhoud noemt men dat. een gok die ik niet zou nemen.
 
Weet iemand hoe je het weeknummer (KW) van de productiedatum van een Octavia kan achterhalen? Ik heb het boekje van de auto (sticker met alle gegevens) maar kan zelf niets achterhalen.

KW44/45 2009 is precies een wissel van schijfremmen achter. Mijn auto is 13-11-2009 op kenteken gezet...
 

DJSmiley

Actief lid
Weet iemand hoe je het weeknummer (KW) van de productiedatum van een Octavia kan achterhalen? Ik heb het boekje van de auto (sticker met alle gegevens) maar kan zelf niets achterhalen.

KW44/45 2009 is precies een wissel van schijfremmen achter. Mijn auto is 13-11-2009 op kenteken gezet...

Op http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/skoda/vin_check kun je aan de hand van je VIN alle details zien van je auto.

Dus niet alleen motortype, maar ook alle opties incl nummers zoals ie exact uit de fabriek kwam rollen. Mijn O2 is op 25-01-2005 op naam gezet, maar is op 29-12-2004 uit de fabriek gerold.

Hint: PDF exporteren kan niet gratis, maar print-naar-PDF wel :)
 
Bovenaan Onderaan