Minimale ET-waarde O2 17inch 225-45-17

Jostheboss

Nieuw lid
Geachte ervaringsdeskundigen,

Ik ben op zoek naar 17inch velgen met 225-45-17 banden voor de O2 combi 2006, nu heb ik mooie velgen gezien maar deze hebben een ET-waarde van 35.

Heeft iemand ervaring of zoiets gaat passen of gaat dit aanlopen..?

Wat is de minimale ET waarde?

Jewepe

Forumguru
Mijn zomerset bestaat uit 8x17 velgen (8 inch breed dus) en hebben een ET waarde van 35. Dat loopt nergens aan en past allemaal (net) binnen de wielkasten. Waar je rekening mee moet houden is dat bij een lagere ET-waarde de wiellagers iets zwaarder belast worden, doordat het wiel iets verder naar buiten komt te staan. In mijn geval plm. 31 mm. En voor de volledigheid: bij een 7,5 inch brede velg en ET 35 is dat plm. 25 mm en bij een 7 inch brede velg plm. 19 mm. Dit alles t.o.v. een velg met een ET-waarde van 54

Verder kan ik uit ervaring (drie Passats met een 8x17 set) zeggen dat ik nooit last gehad heb met de wiellagers. Eén passat ruim 150.000 km gereden zonder ook maar enig probleem. Mocht je een foto willen hebben om te zien hoe dat eruit ziet, stuur me dan een PM met je emailadres en je krijgt er één (of twee).

hemi24

Forumguru
:ot: in theorie kan een velg van 9 inch ook nog, aangezien deze weinig breder is dan de bandbreedte van een 225 band...

Jewepe

Forumguru
Lijkt me niet! Een 9" brede velg meet exact 228,6 mm. Dat is dus 3,6 mm breder dan de band. Hou je rekening met de "schouder" van de band, dan zul je de band "om de velg moeten trekken". Nog afgezien van het feit dat dat er niet uitziet (loopvlak smaller dan de breedte van de velg), m.i. ook niet erg veilig en in ieder geval niet de bedoeling. Breder dan 8,5" (215,9 mm) zou ik niet willen gaan. En ook dan zal montage van de band met enig "geduw en getrek" gepaard gaan.

hemi24

Forumguru
235 breedte moet kunnen volgens diverse bronnen is deze bandbreedte op een 8½x18 velg met ET35 geen probleem...

Bovenaan Onderaan