minimale laadcapaciteit Octavia PHEV

patrick1976

Nieuw lid
Hallo,

Ik overweeg de aanschaf van een Octavia PHEV om mijn zonnepanelen beter te gaan benutten..

Is er een ondergrens qua laadcapaciteit om de batterij op te laden.

Stel, ik heb 2.000 kW opbrengst van de zonnepanelen, kan ik dit gebruiken om de batterij op te laden ?

Of is er een ondergrens die behaald moet worden qua capaciteit om te kunnen laden ?

Alvast erg bedankt voor jullie terugkoppeling !

groeten
Patrick

Ja dat kan. Ik heb geen laadpaal, maar laad op met de kabel met de gewone stekker. Ik heb daar een slimme plug op zitten die het gebruik meet. Hij kan gereduceerd laden dan meet ik ongeveer 1360Wh (6A) en bij maximaal ongeveer 2,2kWh (10A). Je kan ook programmeren dat ie op goedkope uren laadt. Dat heb ik van 10 tot 17 uur staan en tot 80% op gereduceerd laden zodat ik als ik hem dag niet gebruik zoveel mogelijk zonne-energie gebruik. Als ik weg moet laadt ik hem tot 100%. En moet er wel aandenken dat ik het programma van 10-17 uitzet. Ook als ik bij een openbare laadpaal gaat laden er aandenken dat ik hem op maximaal laden zet. Kan allemaal ook met de app.

PizzaPieter

Donateur
Beste leden,
Heb t idee dat we hier wat door elkaar halen in terminologie en eenheden.

2.000 kW opbrengst uit zonnepanelen is echt heel veel, namelijk 2.000.000 W geen idee hoeveel panelen je hebt liggen, maar ik schat dan minimaal 5.000 stuks. Daar kunnen wel een paar airfryers op.

Bedoelde je 2.000 W of 2kW aan vermogen op een bepaald moment of bedoelde je 2.000 kWh , de hoeveelheid die je zonnepanelen in een jaar produceren of die je overhoudt?

Laden gebeurt in W of kW
230V * 6A = 1380 W (niet Wh)
230V * 10A = 2300 W (niet Wh).

Als je een uur lang 1380 W vermogen hebt verbruikt, dan heb je 1380 Wh aan hoeveelheid verbruikt.

W/kW = vermogen op een moment
Wh/ kWh = hoeveelheid energie

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@patrick1976 Voor zover ik weet heeft elke OBC (on-board-charger) minimaal 6A (per fase) nodig om te beginnen met laden, met een uitzondering voor Tesla's, die zouden kunnen beginnen te laden met minder dan dat.
Wanneer de laadstroom wat langer onder die 6A blijft, stopt het laden (ook hier zou de Tesla zich anders gedragen).
Dus de 2kW (maximale) opbrengst van je zonnepanelen zal (lang) niet altijd voldoende zijn, maar met een beetje (extra) stroom van het net komt je auto wel 'vol'.
(En wanneer je op 1 fase laadt, gebruik je dan ook na het einde van de salderingsregeling een flink deel, zo niet alles, van je eigen opwek.)

Jessedew

Forumguru
Als je hem op 6A laadt, dan pak je grofweg alle opbrengst van de zonnepanelen (bij een gemiddelde installatie) je hebt iig genoeg laders met verstelbare A en timers (heb ik ook) gewoon via het stopcontact. Eventueel met een P1 meter, maar zelfs zonder kan je dat nog wel handmatig bekijken, icm zonnepanelen app oid. (ik saldeer nog dus ik laad (ook) in de nacht, goedkopere stroom) alle opwek kan ik namelijk nog salderen (beginnen ze met nacht tarief)

PizzaPieter

Donateur
Zonnestroom gebruiken als ie uit de panelen komt is de mooiste en duurzaamste en goedkoopste oplossing (voor het net en het land en de transitie)

patrick1976

Nieuw lid
.....Bedoelde je 2.000 W of 2kW aan vermogen op een bepaald moment of bedoelde je 2.000 kWh , de hoeveelheid die je zonnepanelen in een jaar produceren of die je overhoudt?
Laden gebeurt in W of kW:
230V * 6A = 1380 W (niet Wh)
230V * 10A = 2300 W (niet Wh)
Als je een uur lang 1380 W vermogen hebt verbruikt, dan heb je 1380 Wh aan hoeveelheid verbruikt.
W/kW = vermogen op een moment
Wh/ kWh = hoeveelheid energie

Hoi PizzaPieter,
Sorry, ik bedoelde inderdaad 2.000 Watt vermogen op een bepaald moment .

patrick1976

Nieuw lid
We hebben 16 zonnepanelen liggen.

Als het minimum 6A is om te laden (dus 1380 Watt toch) dan moet het makkelijk goed komen zonder extra stroom uit het net.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Zeker, @patrick1976 zelfs wanneer dit al oude(re) panelen zijn, zou dat 4000Wp (of, bij nieuwe(re) panelen, meer dan 6400Wp kunnen opbrengen.
De zon schijnt wel altijd, maar schaduw van wolken bijvoorbeeld zouden ervoor kunnen zorgen dat je laadproces (on-)regelmatig onderbroken wordt, en dat is (waarschijnlijk) 'slecht' voor de on board charger, en voor de eventuele laadpaal.
Daarover kun je desgewenst meer vinden op tweakers.nl

Bovenaan Onderaan