Misfire cilinder 1 bij half warme start

milanseegers

Forumguru
Hallo mede-skoda-ers,
Mijn Fabia heeft sinds dat ik hem van de zomer kocht een eigenaardig probleem. Heb er al eens eerder over bericht. Niet accuut maar wel irritant. Wellicht dat jullie mij hiermee kunnen helpen/tip kunnen geven waar ik dit nog meer kan zoeken.

Het betreft een onregelmatige misfire op cilinder 1 die alleen optreed bij A. een half warme start (onder de 70 graden water temperatuur) en en B. na ±30 seconden stationair draaien. De motor gaat dan over op cilinder uitschakeling met alle irritaties van dien. Ook de katalysator doe ik geen plezier..
Ter info: Bij een koude start is er niets aan de hand. Bij stationair draaien koud en warm is er ook niets aan de hand. Bij een warme start (vanaf ±70 graden watertemperatuur) is er ook niets aan de hand.

Via medeforumer @Ronnie heb ik een vervangende bobine & injector kunnen overnemen om deze zaken uit te sluiten. Deze bleken het euvel niet op te lossen. De bougies zijn deze zomer vervangen dus redelijk vers.
Heb er al meerdere malen injector reiniger door de brandstof heen gegooid.

De volgende onderdelen staan op mijn verdenkingslijstje:
- lucht massa sensor
- water temperatuur sensor
tot slot (ik hoop het niet)
- verbrande klep(pen) op cilinder 1 waardoor deze geen goede compressie meer heeft..

Wellicht hebben jullie tips waar en hoe ik als eerst het best kan gaan zoeken?

Groet, Milan
 

Cordoba

Forumguru
Begin eens met de bougie van cilinder 1 om te wisselen met een andere cilinder: zelfs bougies nagelnieuw uit het magazijn zijn niet altijd in orde. Gaat de misfire mee met de bougie is het duidelijk, en anders kun je weer een oorzaak wegstrepen.

Compressietest bij een garage laten doen, kost ook niet al te veel, dus mogelijk ook een goede optie. Welke foutcode heb je Milan?
 

milanseegers

Forumguru
@Adoks de auto rijd niet op gas. Hoogspanning bekabeling? Ik weet niet of het blok hoogspanning heeft aangezien deze per cilinder individuele bobines heeft? Maar wellicht de laagspanning bekabeling naar de bobine?

@Cordoba bougies zijn al verwisseld, geen effect. Heb enkel code p0301 intermitterend misfire in het systeem staan bij boven genoemde omstandigheden.

Ik breng morgen avond een bezoekje aan de hobby hal in Amsterdam om een compressiemeter in de cilinder te draaien...

Na wat zoeken op de interwebs heb ik ook gehoord dat misfires enkel bij lage toerentallen meestal een teken zijn van inlaat lucht-lekken. Het schijnt dat wanneer er kleppen of injectors niet meekomen dat deze juist bij hoge toerentallen het aflaten weten. Bij mij zijn er juist geen misfires bij hoge toerentallen.

Manier om dit te achterhalen is carburateur reiniger op de inlaat te sprayen en luisteren of de motor harder gaat lopen. Dit ga ik morgen ook maar ff proberen.
 

Cordoba

Forumguru
Die carburateurreiniger bevat een alcohol verbinding, als dat in je inlaat traject komt gaat de motor inderdaad harder lopen, omdat ie extra brandstof krijgt. Doe dit niet met te koude motor, en overdrijf niet met sprayen: als er te veel van in je inlaat komt, kan de motor op hol slaan. (vroeger met diesels waarbij wat koelvloeistof door lekke koppakking in de cilinder kwam gebeurde hetzelfde: die sloegen op hol tot ze vast liepen)

Edit: Als ik de foutcode nalees op de site van Gerrit Speek, lijkt het erop dat je steeds een stukje moet checken, en dan weer info verzamelen om verder te gaan. Gezien het verschijnsel alleen optreedt bij een 'tussen-temperatuur', denk ik ook aan een electrisch contact met overgangsweerstand. Als dat goed warm (en droog) is, geen probleem, is het gewoon omgevingstemperatuur (koud dus) ook geen probleem, maar daar tussenin dus wel een probleem. Dat slechte contact kan zitten in stekkerverbindingen van temperatuurmeter, maar ook in andere zaken zoals de ontsteking of de LMM om maar iets te noemen. Ik heb gezien dat Gerrit Speek ook de kabelboom in het blok noemt, maar vraag me af of er nu een specifiek probleem in die kabelboom zit.
 
Laatst bewerkt:

milanseegers

Forumguru
@Cordoba ik ga morgen de lmm schoonmaken.. Ben benieuwd of dit wat opleverd.
Eergisteren avond heb ik de inlaat en luchtklep gereinigd. Geen resultaat helaas..
Heb overigens nog geen compressietest kunnen doen.
 

Cordoba

Forumguru
Als je het juiste typenummer hebt voor je LMM kun je proberen of je de juiste weerstandswaarde 'in rust' kunt achterhalen, die kun je al meten door alleen de stekker van de LMM af te trekken en te meten op de pinnen. Overigens is die weerstandswaarde afhankelijk van allerlei omgevingsfactoren, dus die kan morgen heel anders zijn dan vandaag, maar er is wel een bepaalde range waar ie binnen moet vallen. Als ie ook na reinigen buiten de opgegeven range valt, weet je dat er iets niet klopt (de verkeerde range door bijvoorbeeld verkeerd type, of de sensor zelf is niet goed meer)
 

milanseegers

Forumguru
image.jpg image.jpg @Cordoba ik ben helaas (nog) niet in het bezit van een multimeter. Heb vandaag de lmm wel voorzichtig schoongeblazen.

Heb ook iets anders ontdekt. Een klep in het luchtfilterhuis. Zie foto. Die regelt of er warme lucht nabij het uitlaat spruitstuk word gezogen of koudere uit de motorruimte. Deze was stuk en stond vast op de optie warme lucht. Ik kon hem niet 123 repareren en heb hem maar verwijderd. Resultaat is dat de motor nu veel beter loopt. Ook bij het herstarten van een half warme motor. Kan iemand wellicht deze klep verklaren?
 

Cordoba

Forumguru
Een dergelijke klep gebruikt VW al sinds ze vloeistofgekoelde motoren gebruiken, de Passat van mijn vader uit '74 had het al. De bedoeling van die klep, is dat vooral in de wintermaanden de auto eerst zo warm mogelijke lucht aanzuigt, om sneller op temperatuur te komen, en dat ie later overschakelt naar koude lucht. Voordat zo'n klep gebruikt werd, moest je 2x per jaar de aanzuiging voor het luchtfilter veranderen: bij koude had je de winterstand, waarbij er warme lucht werd aangezogen, in de zomer werd er koude lucht aangezogen, doordat de aanzuig het filter in de zomerstand stond.
 
Bovenaan Onderaan