Misfire

Juan

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Vandaag tijdens het rijden naar huis kreeg ik opeens onderstaande meldingen op het dashboard.

-Storing in het motormanagement systeem (EPC lampje)
-Storing in uitlaatgassysteem
-Storing ESP systeem

Aangezien mijn buurman vcds heeft hebben we een log van de melding.

Zie dat er een probleem is met cilinder 4 (misfire). Aangezien ik vorig jaar gestrand was in zuid Frankrijk toen bleek dat bougiekabel nummer 3 defect te zijn en is toen vervangen. Bij thuiskomst is uit voorzorg alle 4 de kabels vervangen (originele ) dat is nu ongeveer 16000 km de geleden, de bougies zitten er ook ongeveer 16000 km in.

Overigens na het uit en aan zetten rijdt de auto weer normaal.

Enig idee wat het zou kunnen zijn, weer defecte bougie kabel zou wel heel snel zijn

Vast bedankt voor jullie reacties
 

Bijlagen

  • Log skoda octavia 1.2 tsi.txt
    12,1 KB · Weergaven: 25

Canon-Eye

Forumguru
Geen steenmarters in de buurt? Die zijn nogal gesteld op sommige kabels... :D



...en ze kunnen de km-stand niet aflezen, hè.
 

Juan

Nieuw lid
Nee steenmarter hebben we voor zover ik weet niet Almere, en er zitten bougieskabels van het laatste type op met van die kunstofhoesjes omheen.
 

Cordoba

Forumguru
@Juan er is ongeveer een jaar geleden een poosje geweest dat meerdere modellen van het Vagconcern problemen hadden met een paar van de bougiekabels (ik dacht 1 of 2 van de (meestal) 4 kabels, dat was alleen bij motoren die uit één motorenfabriek kwamen en slechts een deel van de kabels (ik dacht nr. 2 en 3 maar ben daar niet zeker van). Oorzaak blijkt te zitten in het gekozen materiaal voor die kabels, in combinatie met matige materiaalkwaliteit (oxidatie van de kabel).

Wat je met de buurman hebt gedaan (zoals ik het lees) is geen log maken, maar foutcode uitgelezen. Een log maak je terwijl de motor loopt/de auto rijdt en dan meet je tegelijk bepaalde parameters om uit te zoeken wat er aan de hand is, of om zaken te optimaliseren. Voor een goede reactie moet je ook het nummer van je foutcode hebben. Een vergelijkbare omschrijving kan een andere foutcode en dus ook een andere oorzaak hebben. Bijvoorbeeld een slechte bougie, slechte bobine, of probleem met een brandstofinjector kan ook een misfire veroorzaken, maar met de juiste foutcode kun je veel specifieker gaan zoeken. De omschrijving van een foutcode kun je ook teruglezen op de site van Gerrit Speek (links in de kolom de foutcodelijst selecteren en dan de juiste foutcode opzoeken), inclusief mogelijk oorzaken en wat je eraan kunt doen.
 

Juan

Nieuw lid
update

Nav onderstaande foutmelding ben ik naar de skoda dealer geweest.

1 Fault Found:
01314 - Engine Control Module
013 - Check DTC Memory - Intermittent

Ze hebben de motor aan de diagnose kast gehangen en dan zien ze bij stationair draaien dat deze dan een misfire heeft bij cilinder 4.

De volgende dingen zijn gedaan:
-Cilinder lektest deze was goed
-Bougies vervangen.
-De bobine verwisselt maar dat was het probleem niet
-Injector van cilinder 4 vervangen dit was ook niet het probleem niet.

Nu stellen ze voor om de kop er af te halen a 2800 euro en dan is het nog de vraag of dit de oplossing is.

Bij het rijden doen zich geen problemen voor motor trekt gewoon, hapert niet, motor slaat niet af bij stationair draaien.

Wat denken jullie?
 

Cordoba

Forumguru
De logica om de kop te lichten zie ik niet, wat mij betreft kun je ook banden leeg laten lopen, een rondje rijden en dan hopen dat het is opgelost. De kans op succes is in mijn ogen bij beide methodes even groot.

Heb je enig idee of je auto ooit heeft 'gezwommen'? De bougiekabels die je eerder meldde kunnen ook een na-effect zijn van een overschot aan water, en ook je huidige melding kan water (in de ECU) als oorzaak hebben. Ik zou een paar dingen checken met je huidige problemen:
- relais 109 (functioneert dit normaal?)
- voeding en massa aansluiting van de ECU (eigenlijk gewoon de totale ECU connector checken, en ook de kabel checken op draadbreuk en/of steenmarter bijtsporen.
- ECU open (laten) maken, en checken op waterschade en of inwendige beschadiging.
 

Adoks

Senior Member
De kop lichten? Misschien die van de monteur. Is je ECU toevallig geflashed? Zoals Cordoba al zei, zoek het eerst in de bedrading/connectors. Helemaal mooi als je er even een ruil ECU in kan doen.
 

Juan

Nieuw lid
Uiteindelijk is het probleem gevonden het bleek toch dat bougiekabel 4 het probleem te zijn.
Vandaag ging motor de motor helemaal in noodloop hij liep op 3 cilinders (helaas niet bij huis). ANWB gebeld die constateerde dat de bougiekabel niet goed was.
Na het vervangen van de kabel was het probleem inderdaad verholpen motor loopt weer netjes. Het blijft vreemd aangezien de vorige set kabels ongeveer 16000 km geleden is vervangen maar goed hij werkt weer zoals het hoort ik ben al lang blij.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou in elk geval met de bougiekabels die er nu uitgekomen zijn, terug gaan naar de leverancier. Mijn bougie kabels hebben ongeveer 10x zo veel km's gemaakt, en relatief weinig snelwegkilometers (lagere versnelling = meer toeren per afgelegde km, dus meer 'vonken' door de kabels) en het spul is 12 jaar oud, zonder enig probleem.
 

Adoks

Senior Member
Mijn bougie kabels gaan al meer dan 300.000 km mee. Oh...heb een diesel ;)

Heb het wel eens gehad met een Renault. Mijn god we kwamen nauwelijks de Pyreneeen over. Nieuwe kabels en klaar. Voortaan meteen de ANWB bellen, die mannen zijn echte MacGyvers.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Uiteindelijk is het probleem gevonden het bleek toch dat bougiekabel 4 het probleem te zijn.

Nu stellen ze voor om de kop er af te halen a 2800 euro en dan is het nog de vraag of dit de oplossing is.

ANWB gebeld die constateerde dat de bougiekabel niet goed was
wel straf dat de ANWB kan wat je eigen garage niet kon.... :lezen:

ik zou er maar een dubbel gevoel aan overhouden! :pieker:



wel super dat het opgelost is :thumbsup:
 

Mark69

Senior Member
Ik zou idd je garage hierop aanspreken. Toch raar dat een relatief simpel probleem niet door hen gevonden is. Vervolgens stelken ze voor om de kop van de motor te lichten... Volgens mij waren die vooral uit op kostbaar werk.
 

CDK

Forumguru
te triest voor woorden dat je eigen dealer de kop wil lichten terwijl de ANWB binnen 15 minuten een diagnose heeft gesteld en de reparatie heeft uitgevoerd.
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Beste Mensen,

Een vraag aan @Cordoba :
@Juan er is ongeveer een jaar geleden een poosje geweest dat meerdere modellen van het Vagconcern problemen hadden met een paar van de bougiekabels (ik dacht 1 of 2 van de (meestal) 4 kabels, dat was alleen bij motoren die uit één motorenfabriek kwamen en slechts een deel van de kabels (ik dacht nr. 2 en 3 maar ben daar niet zeker van). Oorzaak blijkt te zitten in het gekozen materiaal voor die kabels, in combinatie met matige materiaalkwaliteit (oxidatie van de kabel).

Weet je misschien voor welke bouwjaren/types/motorcodes dit probleem gespeeld heeft?
Deze vraag komt op bij een andere topic over cilinderoverslag bij de CHPA (1.4 tfsi van 2013-2016 in o.a. een Octavia en een Golf 7).
Zie “Cilinderoverslag meerdere cilinders 1.4 CHPA” in “Octavia III”.
Al lijkt het erop dat die geen losse kabels heeft, maar één kabelsets (maar dat weet ik niet zeker).

Vriendelijke groet,
Bas
 

Cordoba

Forumguru
@VW Golf 1.4 tsi DSG-7 Bas, je ziet dat mijn post uit 2015 is, en ik het over ongeveer een jaar eerder optreden van het probleem heb. Ik herinner me dat dit vrij jonge auto's waren, dus ik denk dat het probleem vooral voor de bouwjaren 2011-2013 speelt. Die kabels worden wel in sets verkocht, maar als je bij de kabels van een set ging kijken zaten daar zowel kabels met koperkern als met aluminiumkern in één set/auto, dus blijkbaar los geleverd. Het was ook zo dat bepaalde lengte vaak dat probleem hadden en andere kabels helemaal niet, dus slechte productiekwaliteit.

In mijn geheugen dacht ik dat het probleem recenter was, maar blijkbaar gaat de tijd harder dan ik denk.
 
Bovenaan Onderaan