Missend onderdeel in motorruimte

Na 2.5 jaar vrij probleemloos octavia gereden te hebben, was het vandaag tijd om de distributieriem te wisselen.

Bij het losmaken van de cover boven de motor, viel het op dat een slang onderbroken is. Er zit +/- 3 cm tussen de slangen, en ze lijnen netjes tov elkaar uit. Heeft iemand een idee wat hier tussen hoort te zitten? Motor is 1.6 benzine (MPI)

Alvast bedankt,

Groet Pieter foto_skoda_1.jpg foto_skoda_2.jpg

Hakar

Donateur
Niet direct iets kunnen vinden over het 1.6 blok.
Een 1.9 blok heeft duidelijk een ventilatie in de buurt van de opening voor het bijvullen van de olie.

Op bijgevoegd filmpje van een 1.6 bouwjaar 2001 zie je op 31 seconden een stukje flexibele buis zitten.
Ik denk dat je dit mist.

@Hakar jou post kwam op het moment toen ik aan het typen was. Bedankt voor het duidelijke filmpje. Krijg wel iets gemaakt met een paar slangklemmen en stukje flexibele buis zodat het weer klopt

Hakar

Donateur
Zal een stuk kunststof flexibele buis zijn, wat elasticiteit kwijtraakt na verloop van jaren.
Heb geen idee van de ouderdom van jouw Octavia, maar zou kunnen meespelen.
En verlies van elasticiteit betekent op den duur gewoon breuk, en daarna verlies, of verlies en daarna breuk.
Met dat verschil, dat je breuk soms kunt opmerken voor verlies, maar wanneer je verlies opmerkt, je geen weet hebt of er voordien ook breuk was.

Alle gekheid op een stokje, ik denk dat er wel iets hoort te zitten.
Als het deel uitmaakt van de ontluchting van het blok, zou het gesloten moeten zijn, en mist dat stuk dus.

Dank voor de reactie, ik heb inmiddels het OEM nummer gevonden, mocht iemand hetzelfde probleem krijgen en het slangetje bij willen bestellen:
06A103217A

Bovenaan Onderaan